Voor de fokkers

(General) Voor de algemene zaken m.b.t. hamsters die je niet in de andere forums kunt plaatsen. Algemene hamster vragen, opmerkingen, verhalen etc.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Marije
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 6

Voor de fokkers

Bericht door Marije » ma nov 13, 2017 3:46 pm

Hallo ik vroeg me af hoe jullie op het idee zijn gekomen om te gaan fokken.

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 3

Re: Voor de fokkers

Bericht door Pluisje » ma nov 13, 2017 7:02 pm

Als het goed is uit liefde voor hamsters. Je krijgt weleens een nestje, vindt dat leuk en wilt je geliefde diersoort proberen te gaan verbeteren. Ook collegafokkers kunnen je er weleens toe zetten.

xDenise
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 17
Contacteer:

Bericht door xDenise » di nov 14, 2017 5:31 pm

Ik heb niet eerst een nestje gekregen want dat betekend dat ik niet verstandig bezig was.

Het aller eerste nestje wat ik wilde fokken was met mijn mandarijn dame van een fokker en deze kon mij een man lenen en mij helpen in het proces. Helaas bleek de vrouw onvruchtbaar en de vrouw is gewoon mijn huisdier gebleven. Uiteindelijk na jaren weer huisdierhamsters bleef het kriebelen en ben ik bewust op zoek gegaan naar een koppeltje. En zo ben ik uiteindelijk begonnen. Niet zomaar lukraak met dieren waar geen achtergrond van bekend was :)

De reden dat ik fok is dat ik mijn steentje wil bijdragen aan het karakter, gezondheid en bouw van de dwerghamster ... maar eveneens zo belangrijk; de huisvesting. Je kan nog zo goed fokken maar als je niet stimuleert om de dieren fatsoenlijk te houden vraag ik me af waarom je aan het 'vermeerderen' bent :) Ik vind dat je als fokker zijnde onderscheidend moet zijn tegenover de andere opties om dieren te kopen.

(een dierenwinkel verkoopt ook gewoon de dieren zonder navraag te doen)
Afbeelding
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.moonfruit.com/

Marije
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Marije » di nov 14, 2017 7:34 pm

Als je zelf ook over een aantal jaar wilt gaan fokker met hamsters waar haal je dan de juiste info vandaan en waar moet je dan allemaal aan denken

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » wo nov 15, 2017 8:42 am

Ik ben nu officieel dik 10 jaar bezig. Ik ben enerzijds uit nieuwsgierigheid begonnen en anderzijds wilde ik een tegengeluid geven aan de dierenwinkels.

De nieuwsgierigheid was de wens om meer over de dieren te leren. Er was 10 jaar geleden bijna geen informatie te vinden. Of heel algemeen. Ik wilde in detail met iedereen delen wat ik zelf over de dieren leerde. Door mijn opleidingen voelde ik me ook zeker genoeg om op deze manier met dieren te werken.

Het delen deed ik in eerste instantie mondeling en daarna via de website. 😀

Toen ik eenmaal bezig was ontdekte ik van alles. Zoals de problemen met de mandarijnen. Dat zag ik als een uitdaging. Ik ging aan de slag met mandarijnen.

In de loop van de jaren is het fokdoel aan veranderingen onderhevig. Dit kwam bij mij met name door ervaring en nieuwe uitdagingen. De nadruk bestaat nu nog steeds uit voorlichting geven en kennis delen 😀

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo nov 15, 2017 8:44 am

Met betrekking tot de juiste info zou ik met fokkers praten dus met echte fokkers. Neem vooral facebook met een korreltje zout 😉

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » wo nov 15, 2017 11:53 am

Ik zou inderdaad contact zoeken met fokkers maar stel je wel 'volwassen' op. Dat je ook serieus genomen wordt en dat het duidelijk is wat je plannen zijn en hoe je daar mee omgaat. Dat kan je voor jezelf natuurlijk al eens op papier zetten en steeds met nieuwe kennis aanpassen :) Lees je veel in, en tsja uiteindelijk leert de praktijk je ook heel veel. Ook minder leuke dingen.
Afbeelding

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door Pluisje » wo nov 15, 2017 1:41 pm

xDenise schreef:
di nov 14, 2017 5:31 pm
Ik heb niet eerst een nestje gekregen want dat betekend dat ik niet verstandig bezig was.

Een dierenwinkel verkoopt ook gewoon de dieren zonder navraag te doen.

Dat hoeft ook niet specifiek voor jou te gelden, maar de meesten fokken toch eerst gewoon een nestje (gepland of oeps-nestje)en ontdekken dat ze weleens verder willen met hamsters en zich gaan informeren of al kennis opdoen via andere fokkers. Het grootste gedeelte laat het misschien zelfs bij dat ene nestje, maar anderen gaan door ermee.

Ik heb nog nooit een dierenwinkel bezocht die me een hamster kocht zonder navraag te doen, nee. Wel kreeg ik bij sommige winkels iets over de hamsters zelf te horen of enige voorlichting over hoe ze te verzorgen. En dan zijn er nog dierenwinkels die hamsters per 2 willen verkopen of die er niets vanaf weten. Maar ik heb nooit een winkel bezocht die eens navroeg of ik het dier wel kon bieden wat het nodig heeft, nee.

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » wo nov 15, 2017 3:57 pm

Dan zal je daar bijna de enige in zijn :) Maar dat doet verder niet toe aan het onderwerp toch?
Afbeelding

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door Pluisje » wo nov 15, 2017 4:34 pm

Ja en nee. Op zich is de vraag van Marije ("Hoe zijn jullie op het idee gekomen om te gaan fokken?") er eentje die de doelgroep fokkers betreft, maar veel mensen beginnen gewoon met een nestje en een klein deel ervan wil als fatsoenlijk fokker verder. De mensen die zich niet op dit forum melden zijn in de meerderheid en dat zijn de mensen die er niet verder in zijn gegaan. Die tellen mee in het idee van die paar die het haalden fokker te worden.

Marije
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Marije » wo nov 15, 2017 5:08 pm

Als ik ga fokken wil ik het wel goed doen. De komende 2 jaar zal het zeker niet gaan gebeuren omdar ik er gewoon geen tijd voor heb op moment. Ik kan dus mooi nog ff in lezen enzo

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door Pluisje » ma nov 20, 2017 5:30 pm

Ik denk dat ik het maar in de kast zet, tot wellicht ooit, misschien nooit. De eerste fokdieren vinden daar nog aan toe, maar elke keer een nieuwe partner daarbij met deze reisafstanden wordt echt te lastig. Ik beperk me tot een leuk nestje uit dierenwinkelhamsters, het gaat niet anders bij mij. En dan gewoon om nieuw leven op de wereld te zetten dat bij mij blijft wonen. Het moedertje wordt maar eenmalig moeder. Het nageslacht verspreiden is niet mijn bedoeling, dus schoonheid telt niet in dit geval. Zolang ik ze zelf maar leuk vind, :). Het laatste nestje dat ik had was een nestje Roborovski's (3 mannetjes, 1 vrouwtje) en dat is inmiddels alweer bijna 10 jaren geleden. Daarvoor een jaar of 18 (schat ik) geleden, mijn toenmalige partner liet de drachtige hamster ontsnappen en ze baarde haar jongen op een onmogelijke plek. Ze trok ze allemaal groot, maar eentje sneuvelde door de onmogelijke plek, mijn middelgrote hond zal wat lomp zijn geweest. Het zal nog wel even duren eer hier weer eens wat aan hamsters geboren wordt.

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » di nov 21, 2017 3:00 pm

Pluisje schreef:
ma nov 20, 2017 5:30 pm
Ik beperk me tot een leuk nestje uit dierenwinkelhamsters, het gaat niet anders bij mij. En dan gewoon om nieuw leven op de wereld te zetten dat bij mij blijft wonen. Het moedertje wordt maar eenmalig moeder. Het nageslacht verspreiden is niet mijn bedoeling, dus schoonheid telt niet in dit geval. Zolang ik ze zelf maar leuk vind, :).
Ik zal wel de gebeten hond zijn die dit gaat zeggen. Maar met dierenwinkelhamsters fokken puur om maar een nestje te hebben vind ik zeer oneerlijk. Je weet niets van de achtergrond en kan dus op een bewuste manier twee dragers bij elkaar plaatsen en zeer zieke of dode jongen voortzetten die ook tijdens de bevalling voor gigantisch veel complicaties kunnen zorgen. Dus het maakt niet uit dat ze dan maar bij jou blijven wonen.

Het gaat bij fokken niet om schoonheid en of jij ze maar leuk vind. Zieke dieren zijn zieke dieren; en dan kunnen ze nog zo mooi zijn en nog zulke hoge scores halen op een show. Ziek is ziek. En dan kan je soms pas op latere leeftijd aan de buitenkant gaan zien.
Maar bewust fokken met dierenwinkelhamsters vind ik voor de volle 100% not done en vind het absoluut geen tof voorbeeld.

shrug_ shrug_ shrug_ shrug_
Afbeelding

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » di nov 21, 2017 4:36 pm

Ik denk zo even mee hoor chinrub_ ... OK advocaat van de duivel ;) S

tel dat er geen fokkers in de buurt zijn en je wilt graag 1 nestje voor jezelf fokken, waarvan je alle dieren houdt. Dan zou ik daar op zich helemaal niet zo gek tegenaan kijken. Het risico dat je neemt is wel iets groter omdat je de achtergrond van de dieren niet weet, maar ook van hamster van een fokker kun je niet met 100% zekerheid zeggen dat het allemaal goed gaat. Kijk naar de gekkigheid die we een paar jaar geleden hadden met tepel infecties, tandproblemen, dode jongen etc. waren allemaal fokdieren.

Echter twee dierenwinkel hamsters bij elkaar zetten en dan jongen verkopen zou ik wel moeite mee hebben omdat je het risico weggeeft aan een ander. Stel dat Pluisje een nestje fokt en daar alle dieren van aanhoudt. Vervolgens weer een hamster erbij neemt en daar ook weer alle dieren van aanhoudt enzo door, dan heeft ze op een gegeven moment een eigen lijn en ervaring met deze lijn. Stel dat de dieren allemaal gezond zijn en blijven dan heeft Pluisje een eigen lijn opgebouwd zonder andere te benadelen met eventuele zieke of zwakke hamsters.

Heel veel fokkers passen inteelt toe en de meeste zweren erbij. Dat is eigenlijk hetzelfde alleen is de motivering anders chinrub_

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door Pluisje » di nov 21, 2017 8:03 pm

xDenise schreef:
di nov 21, 2017 3:00 pm

Met dierenwinkelhamsters fokken puur om maar een nestje te hebben vind ik zeer oneerlijk. Je weet niets van de achtergrond en kan dus op een bewuste manier twee dragers bij elkaar plaatsen en zeer zieke of dode jongen voortzetten die ook tijdens de bevalling voor gigantisch veel complicaties kunnen zorgen. Dus het maakt niet uit dat ze dan maar bij jou blijven wonen.

Het gaat bij fokken niet om schoonheid en of jij ze maar leuk vind. Zieke dieren zijn zieke dieren; en dan kunnen ze nog zo mooi zijn en nog zulke hoge scores halen op een show. Ziek is ziek. En dan kan je soms pas op latere leeftijd aan de buitenkant gaan zien.
Maar bewust fokken met dierenwinkelhamsters vind ik voor de volle 100% not done en vind het absoluut geen tof voorbeeld.
Als men beter geen dierenwinkelhamsters kopen kan en beter ook geen nestje ermee kan fokken, dan zal ik nooit meer een hamster in huis hebben zolang ik hier woon, begrijp je? Ik heb niet zoveel te kiezen. En uiteraard geef ik de voorkeur aan fatsoenlijke fok, maar de overgrote meerderheid van hamsters wordt gewoon oud en gewoon gezond geboren. Ik heb zelfs nog nooit een hamster van een fokker gehad, alleen dierenwinkelhamsters en ik kan niet zeggen dat ik daar slecht mee uitgevallen ben. De 4 Roborovski-jongen die bij mij geboren zijn werden ook gewoon oud. Minder vind ik het uitmelken van de moederdieren als je dierenwinkelhamsters koopt. Bij mij zou de keuze voor eenmalig, hooguit twee maal zijn.

Bij honden is zo'n 70 % uit de broodfok en zijn rassen gefokt die daardoor gebreken begonnen te vertonen en zijn ongewenste genen doorgegeven. Het risico op een hond met heupdysplasie bv of patellaluxatie is echter vele malen groter dan de negatieve gevolgen die een hamster via de ouderdieren meekrijgen kan. Ik verstoor ook niemands werk, want ik verspreid geen hamsters. Als ik me niet vergis heb je zelf gefokt met hamsters die je gered had en waarvan je de afkomst niet wist en ik vermoed niet dat je ze allemaal gehouden hebt. Bij mij worden de geboren hamsters niet eens verspreid (een nestje Syren zie ik dan ook niet zitten, alleen Roborovski's).

Ik zie niet in waarom ik geen nestje zou kunnen fokken met dierenwinkelhamsters. Een hond lukraak kopen of er zelfs mee fokken vind ik een heel ander verhaal, daarvan weet ik dat de kans groot is dat er slechte fokproducten met gebreken uit gaan komen waarbij ik de pups dan ernstig tekort zou doen en bij verspreiding ook nog mensen met verdriet opzadel of in een gunstiger geval een hond die goed eraan toe is, maar het doorgeeft aan zijn pups met verslechtering tot gevolg. Er zit veel te veel "vervuiling" onder de honden. Bij de hamster is die kans juist een heel stuk kleiner. Die loopt meestal gewoon 2 jaren of wat rond zonder problemen. Acht jaar geleden bij mijn laatste nestje had ik zelfs nog nooit gehoord van een hamsterfokker en voorheen zijn toch 3 nestjes geboren, een jaar of 20 geleden voor het eerst. Ik denk nog altijd zo'n nestje hamsters een plezier te doen met het geven van het leven, bij een hond met bar slechte knieën, heupen of ogen of wat dan ook vind ik het lijden te groot om er zomaar mee te fokken en is het risico verder ook veel groter dat iets ongewenst terugkomt. Ik vergelijk de hamster met de mens: wij laten ons doorgaans ook niet testen eer we een kindje verwekken, maar de meeste kinderen zijn gezond en blij dat ze geboren zijn. Jij gaat er maar bij voorbaat maar vanuit dat dierenwinkelhamsters vaak ziek zijn, maar ik heb heel andere ervaringen. En bij een fokker een hamster kopen wil ook nog geen zekerheid geven op een gezonde hamster die oud wordt. Toegegeven, bij een betrouwbare hondenfokker ook niet, maar de percentages hondengebreken en hamstergebreken vind ik te ver uit elkaar liggen.

http://www.hamsterforeningen.se/uppf%C3%B6dare-1895078

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... xt.svg.png

Geen enkele met Roborovski's. Vijfig hokken met Syren of Russen zie ik niet zitten, hi hi. Dus ik kan op zich alleen voor de Roborovski kiezen, maar aangezien ik alle hamstersoorten toch leuk vind vind ik dat prima. Ik ben echter aangewezen op dierenwinkelhamsters. Ik woon in Västerbotten, een heel stuk noordelijker dan de hamsterfokkers. Zo'n 86 % van alle inwoners hier woont in het zuiden, het noorden is dunbevolkt en niet te vergelijken met Nederland waar alles voor het grijpen ligt. Een paar kwartels moest ik al uit Örebro meenemen (daar waar "Närke" staat), via Nederland door Örebro terug naar huis. Anders werd het Gällivare (https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A4llivare). , Nee, ik heb niet zoveel te kiezen. Maar ik verwacht gewoon gezonde hamsters eruit te krijgen.

marika schreef:
di nov 21, 2017 4:36 pm
Echter twee dierenwinkel hamsters bij elkaar zetten en dan jongen verkopen zou ik wel moeite mee hebben omdat je het risico weggeeft aan een ander. Stel dat Pluisje een nestje fokt en daar alle dieren van aanhoudt. Vervolgens weer een hamster erbij neemt en daar ook weer alle dieren van aanhoudt enzo door, dan heeft ze op een gegeven moment een eigen lijn en ervaring met deze lijn. Stel dat de dieren allemaal gezond zijn en blijven dan heeft Pluisje een eigen lijn opgebouwd zonder andere te benadelen met eventuele zieke of zwakke hamsters.

Heel veel fokkers passen inteelt toe en de meeste zweren erbij. Dat is eigenlijk hetzelfde alleen is de motivering anders chinrub_

Hoewel ik het met je eens ben en ze niet wil verkopen denk ik dat ook anderen die een hamster kopen atijd een risico op zich nemen, of ze ze nu bij mij zouden kopen of noodgedwongen in een dierenwinkel hier in het noorden bij gebrek aan beter. Bij mij worden echter geen moederdieren uitgebuit wat ten koste van moeder en jongen gaat. Een eigen lijn opzetten zou kunnen, maar er zal af en toe wel bloed van nieuwe partners bij komen om teveel verwantschap te voorkomen. Het blijft uiteraard wel altijd een selectie van de beste dieren.

Ik ben tegen inteelt, maar onder goede omstandigheden wel voor lijnteelt.
Laatst gewijzigd door Pluisje op di nov 21, 2017 8:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie