Hebben jullie wel eens last van broodkevers??

(General) Voor de algemene zaken m.b.t. hamsters die je niet in de andere forums kunt plaatsen. Algemene hamster vragen, opmerkingen, verhalen etc.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Evelien2609
stamgast
stamgast
Geslacht: Onbekend
Aantal hamsters: 1

Re: Hebben jullie wel eens last van broodkevers??

Bericht door Evelien2609 » do aug 13, 2015 4:55 pm

Oh echt? Nou het zijn geen luizen, maar kleine kevertjes. En ze zaten niet in het voer toen ik het kocht, maar ze zijn er later ingekomen. Ze zijn echt heel klein, dus kunnen overal doorkomen.
R.I.P. Lee,Stitch,Blue,Logie Bear & Kane!

Lee *26-08-‘06 - †14-09-‘08
Stitch *16-08-‘08 - †09-05-‘10
Blue *25-04-‘10 - †30-05-‘12
Logie Bear *02-06-‘12 - †06-03-‘14
Kane *15-02-‘14 - †14-10-‘15

Evelien2609
stamgast
stamgast

Bericht door Evelien2609 » vr aug 14, 2015 4:44 am

De broodkevers kwamen dit keer van buiten want het voer was goed toen ik het besteld had van Marika. En het zat al een tijdje in die blik en toen zaten er ook geen broodkevers bij. De broodkevers komen idd ook sneller als het warmer weer is. Ik heb wel een keer gehad, een jaar of 2 geleden, toen kocht ik een andere zak voer bij een dierenwinkel in het winkelcentrum en daar zaten toen kleine gaatjes in de verpakking en ook wat soort spinnewebjes in de hoeken. Toen ik de zak openmaakte rook het ook niet zo als het hoorde en heel veel stukjes voer waren uitgehold of doorboord met gaatjes. Dus weer mee terug naar de winkel en kreeg ik een nieuwe. Ik wist alleen niet wat er in heeft gezeten, maar die hebben of in de fabriek er al ingezeten en zich later een weg naar buiten gebaand uit de zak of ze hebben zich door de zak heengevreten naar binnen toe. Broodkevers kunnen dus ook kleine gaatjes maken in kartonnen en plastic verpakkingen om ergens naar binnen te komen. En anders kruipen ze naar binnen als ze kunnen.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Geslacht: Vrouw

Bericht door sylvia » vr aug 14, 2015 10:13 am

Ik ging van de week even naar een (kleine) dierenwinkel/zaadhandel en heb het gelijk even gevraagd. Het schijnt dat er al eitjes in het voer kunnen zitten en bij warm weer komen ze dan uit. Er kunnen behalve eitjes van diertjes als graanklanders ook eitjes van motjes in voer zitten en die kunnen ook uitkomen en dan zie je zo'n soort spinnewebje in de zak en later zie je ze vliegen. Ik heb dat zelf wel eens bij zonnebloempitjes gehad. Ik had ze in zo'n plastic containertje en ik zag zo een paar motjes zitten.
Deze man zegt dat het op zich geen kwaad kan en je het voer een dag in de vriezer zou kunnen doen. Ik kies er zelf liever voor om het weg te gooien. Ik mag het voortaan, als ik wil, terug komen brengen en om komen ruilen.
Deze man wist bv ook precies in welk merk voer het vaker voorkomt en in welk merk voer niet. Maar, het hangt ook samen met het feit dat het ene merk meer bestrijdingsmiddelen gebruikt (of toelaat, hoe het precies werkt, dat weet ik niet), dan het andere. Dus daar heeft het ook mee te maken.
Sommige zaden etc worden ook meer bespoten dan het andere en daarom zit het bv eerder in zonnebloempitten en minder snel in andere dingen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

marika
Beheerder
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » vr aug 14, 2015 4:34 pm

De modjes kun je zien zitten. Als je modjes in het voer hebt dan heb je een soort spinnewebjes in de zak zitten.
De graanklanders zijn heel irritant, maar de fabrikanten kunnen door hoge verhitting van de granen de eitjes kapot maken geloof ik.

Evelien2609
stamgast
stamgast

Bericht door Evelien2609 » vr aug 14, 2015 8:12 pm

Ik heb 1 keer dus een zakje gehad van een kleinere dierenwinkel waar spinnewebjes in zaten. Die mocht ik ook weer terug brengen en kreeg ik een nieuwe mee. Ik vermoed dat die er al meteen in zaten bij het verpakken. Ik zag vandaag ook broodkevers in mijn voorraadbus met zonnebloempitjes zitten. Dus die heb ik ook weggegooid. En ik ga op zoek naar een andere bus voor de pitjes, deze van de action is niet helemaal afsluitbaar heb ik wel gemerkt, er blijft een kleine ruimte over bij het klepje wat je open schuift waar ze naar binnen kunnen.

Plaats reactie