Warm weer, hamster te warm?

(General) Voor de algemene zaken m.b.t. hamsters die je niet in de andere forums kunt plaatsen. Algemene hamster vragen, opmerkingen, verhalen etc.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Amke
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 1
Contacteer:

Warm weer, hamster te warm?

Bericht door Amke » do jul 02, 2015 9:20 am

Hoi,

Ik heb weer even een vraagje.
Met dit warme weer is het op mijn kamer namelijk zo rond de 35 tot 40 graden (studentenkamer..) maar daar staat mijn hamster dus ook.
Ze zit in een groot glazen aquarium met een dikke laag cotton comfort gemixt met zaagsel. Verder heb ik een grote zandbak voor haar en een plateau met allemaal verkoelde bakjes waar ze in kan liggen. Dus genoeg koele plekjes dacht ik zo? Ook het glas van de bak is redelijk koel.

Nu is mijn vraag of mijn hamster het niet alsnog te warm heeft? Ze komt namelijk helemaal niet meer onder de dikke laag bodembedekking vandaan shrug_ . Naar mijn idee is dat het daar juist warmer dan als ze in een koel bakje gaat liggen (die ik de hele dag in en uit de koelkast aan het halen ben) of tegen het glas aan of desnoods in het zand.. Ze ligt niet eens tegen de het koele glas aan maar gewoon midden in de bodembedekking.
Wel eet ze nu twee druiven per dag terwijl ze er normaal niet meer dan de helft van op at. Klopt dit allemaal wel of doe ik mijn hamster echt iets aan nu :cry: ?

Ik hoop dat jullie tips hebben hoe jullie hamster zulke temperaturen overleeft :)?

Amke
nieuw lid
nieuw lid
Contacteer:

Re: Warm weer, hamster te warm?

Bericht door Amke » do jul 02, 2015 10:51 pm

Dankje voor je reactie. Maar je maakt me nu wel een beetje bang haha. Van die koel elementen heb ik dus al in de bak staan (alleen dan zelf gemaakt i.p.v gekocht, maar dat zal een hamster vast niet uit maken?).
Verder zie ik haar helemaal niet, ze ligt niet óp de bodembedekking maar er ónder..

Helaas is de bak zo ontzettend groot en zwaar dat ik hem nergens anders neer kan zetten, maar ik zou ook geen andere plaats hebben. Ik heb in het hele huis alleen die kamer ter beschikking.
Volgend weekend kan ik weer met de auto naar Groningen en dan kan ik haar (in haar oude tralie kooi) bij mijn vriend zetten. Op zijn kamer is het veel koeler dus dan zit hij even met een hamster op zijn kamer haha.

Saskia1982
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 100
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » vr jul 03, 2015 2:26 pm

Je moet je ook bedenken dat in de natuur een hamster juist dieper de grond in zal graven voor verkoeling, onder de grond is het lekker koel.
Vandaar dat ze proberen dieper in het hok te komen..
Ik zou met dit warme weer dus veel minder bodembedekking gebruiken en alles wat voor verkoeling kan zorgen echt op de bodem proberen te leggen en desnoods daar de bodembedekking tegenaan/overheen.
Verder als de deksel bestaat uit gaas of tralies kan je daar een fles bevroren water op leggen, de koele lucht zakt dan vanzelf het hok in.
Ook kan het helpen om het hok op een koele ondergrond te zetten, op de tegels in de badkamer of gang bijvoorbeeld.
Respect voor elkaar begint bij jezelf..
Kleurmuizen en Dwerghamsters, Liefhebbers en fokkers van NL en BE (Facebook groep)

Amke
nieuw lid
nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Amke » vr jul 03, 2015 2:37 pm

Oké dankje, ik zal er wat bodembedekking uit halen en de koel elementen "begraven".
Ik hoop dat dat werkt :)!
Verder heb ik geen deksel, de bak is open aan de bovenkant maar ik kan wel proberen iets te maken.
Omdat ik dus in een studentenhuis woon heb ik geen andere plek waar ik de bak neer kan zetten, en zoals ik al zei kan de bak ook niet verplaatst.

Volgende week kan ik met de traliekooi naar Groningen en dan zet ik hem in het koele huis van mijn vriend neer ;).

Bibi
lid
lid

Bericht door Bibi » za jul 04, 2015 9:44 am

Ik heb juist weer gehoord dat je beter niet iets uit de koelkast kunt halen, omdat de overgang dan te groot is, wat ik me kan voorstellen. Ik heb gewoon een steen in de verblijven liggen. Die is vanzelf al 'kouder' als de rest vd kooi, maar niets extra verkoelends.
Likjes van rusje Midas (16- 12- 2016)

Rip:
Syr Jp (mei 2014 - 20- 05- 2016)
Syr Pip (19-10-2014 - 21-01-2017)
Rus Bibi (21-07-2014 - 08- 02- 2017)

Bibi
lid
lid

Bericht door Bibi » za jul 04, 2015 1:17 pm

Ik heb vandaag diepvries elementjes in ren washandje op de kooi gelegd. Ik heb een aquarium met deksel van gaas en het lijkt te helpen. Gister lag Bibi buiten haar huisje de hele dag, nu weer in haar huisje (kokosnoot), terwijl het in de huiskamer elke dag een half graadje warmer wordt. Nu 27.5 gr.
Aanrader misschien.

Rip:

Bibi
lid
lid

Bericht door Bibi » za jul 04, 2015 2:20 pm

Net even geïnformeerd bij fokker: wat ik al dacht: als je flesjes met diepvries water/ koelelement in kooi legt en deze (sws!) Afdekt met een washandje of handdoek, bestaat de kans dat je hamster het uitgraaft en alsnog direct er tegenaan gaat liggen, wat veel te koud is. Wil je dat je hamster direct contact heeft met het koelelement, plaats het dan buiten de kooi ook weer gewikkeld in washand. Tegen de tralies of onder de bak. Altijd een washand tussen bak/tralies en koelelement!

Rip:

Amke
nieuw lid
nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Amke » zo jul 05, 2015 11:38 am

Bedankt iedereen voor de reacties :)!
Gister heb ik haar kunnen verhuizen naar een veel koeler huis (van mijn vriend).
Daar staat ze gelukkig veeel koeler! Verder heb ik koelelementen onder de bak (dus ze kan er niet bij) zodat de bak van onder af afkoelt.
In de bak zelf staat nu ook weer een grote kom met zand en daar ligt zet ook lekker in :).

Plaats reactie