Timmy's loopproject - upd 9/2/16 - Timmy is ingeslapen

(General) Voor de algemene zaken m.b.t. hamsters die je niet in de andere forums kunt plaatsen. Algemene hamster vragen, opmerkingen, verhalen etc.

Moderators: marika, Anneke

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Geslacht: Vrouw

Re: Timmy's loopproject - upd 2/3 - Invloed wintervacht

Bericht door sylvia » ma mar 02, 2015 12:50 pm

@MeneerNielson en Mereltjeeh:
Dank jullie wel! :D

Bij deze weer eens een update en ik heb leuk nieuws! Timmy is namelijk in wintervacht (aan het gaan) en dat lijkt nogal invloed te hebben op zijn lopen! Op 16 februari had hij 1 witte wenkbrauw, op 24 februari was het om zijn beide oogjes wit. Op het moment is heel zijn hoofdje wit en is zijn lijfje in verandering. (Ik zal in zijn foto topic wat foto's plaatsen).

Ik geef even een totaal en een gemiddelde van wat hij de afgelopen week (24 feb t/m 2 mrt) heeft gelopen.
In totaal: 158 minuten, dat is gemiddeld: 22 minuten per nacht
In totaal: 5322 meter, dat is gemiddeld: 760 meter per nacht
Hij heeft gemiddeld een maximale snelheid gelopen van: 3,7
Hij heeft gemiddeld een gemiddelde snelheid gelopen van: 1,8

Als je dan ziet wat hij eerst liep, staan deze gelopen tijden en afstanden echt niet in verhouding met wat hij eerst liep. Het lijkt er dus op dat een wintervacht flink invloed heeft op het loopgedrag. Nou ja, in elk geval lijkt het bij Timmy zo te werken! :)
Maar, ik had het er met Martin over en Martin vertelde dat ook een paar van zijn huisdiertjes, die ook in wintervacht zijn, bijna gestopt zijn met het lopen in het molentje!
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Re: Timmy's loopproject - upd 2/3 - Invloed wintervacht

Bericht door marika » di mar 03, 2015 9:59 am

Die van mij heeft het kabeltje in stukjes geknaagd :(

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Re: Timmy's loopproject - upd 22/3 - het is weer lente

Bericht door sylvia » zo mar 22, 2015 7:05 pm

@Marika:
zo komen we natuurlijk nooit aan vergelijkende cijfers! :)

Ik heb van een aantal mensen gehoord dat het opvallend is hoe weinig hun hamsters in wintervacht nog lopen. Ik heb inmiddels heel wat wetenschappelijke artikelen over wintervacht en wat er dan allemaal precies gaande is verzameld. Ik heb echter nog geen tijd gehad het uitgebreid te bestuderen, maar het is me wel duidelijk geworden dat er een hele hormoonverandering aan ten grondslag ligt, die heel veel verandering met zich meebrengt. Bij mannetjes veranderen bv hun testes en ze zijn als gevolg daarvan tijdelijk onvruchtbaar. De hele stofwisseling verandert, maar ook het hele slaappatroon. Ik kon aan Timmy inderdaad ook goed zien dat hij een heel ander slaappatroon had. Ik zag hem overdag veel vaker en langer, terwijl ik hem 's nachts nooit meer zag. Verder was hij duidelijk mopperig. Hij had heel zijn slaaphuis ingegraven en een enorme voedselvoorraad in zijn slaaphuis aangelegd. Helemaal klaar voor de vreselijke sneeuwstormen! :)

Sinds mijn vorige update is hij nog iets verder in wintervacht gegaan (zie foto topic) en ook zijn loopgedrag was nog verder verminderd. Er waren nachten dat hij echt niets had gelopen. Ik geef even de gemiddelde tijd en gemiddelde afstand die hij sinds mijn vorige update per nacht heeft gelopen:
afstand: gemiddeld 306 meter per nacht
tijd: gemiddeld 10 minuten per nacht

Maar Timmy heeft inmiddels door dat het weer lente is en is kennelijk vol goede moed weer met lopen begonnen! :)
Had hij 18 maart maar 11 minuten gelopen en een afstand van 254 meter afgelegd, 19 meter heeft hij vanuit het niets ineens 158 minuten gelopen en heeft hij een afstand van 4751 afgelegd! clap_ Ook de dagen daarna heeft hij weer grotere afstanden afgelegd, te weten 1735 meter, 3663 meter en 2627 meter.

Als ik het patroon zo bekijk, dan denk ik dat de enorm grote afstanden die hij voorafgaand aan zijn wintervacht had afgelegd, juist te maken had met het in wintervacht gaan. Wellicht de onrust dat er enorm grote voorraden aangelegd moeten worden. Ik ben in elk geval zelf erg benieuwd hoe het vanaf nu zal gaan!

JJ_Animalfarm
nieuw lid
nieuw lid
Aantal hamsters: 100
Contacteer:

Bericht door JJ_Animalfarm » di mar 24, 2015 2:58 pm

Wauw wat een geweldig project!! Super interessant!

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » ma mar 30, 2015 11:18 am

Ja dat klopt inderdaad in de winter veranderd er heel veel, mits de dieren in wintervacht gaan.
Ze vallen af, eten minder, zijn rustiger, vacht en vruchtbaarheid veranderd. Heel bijzonder. Ze gaan op een soort reservestand, maar wel super interessant om dan te zien hoe groot het verschil is :D

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » wo apr 01, 2015 11:32 pm

Ja, ik vind het zelf ook hartstikke interessant! Ik vind dat ik heel veel geluk heb gehad dat Timmy toevallig in wintervacht is gegaan en zijn loopproject daardoor veel interessanter is geworden, omdat ik daardoor waarschijnlijk grotere verschillen heb weten vast te leggen, dan als hij niet in wintervacht was gegaan.
Sowieso staan we er eigenlijk met zijn allen totaal niet bij stil wat voor gigantisch bijzondere diertjes we in huis hebben met een rusje. Het vermogen om een wintervacht te krijgen is zo'n bijzonder natuurverschijnsel, waar maar zo weinig dieren toe in staat zijn en om zoiets van dichtbij mee te maken vind ik zelf een enorme eer! yes: Ik heb heel wat wetenschappelijke artikelen verzameld en wil het toch eens uitgebreid gaan bestuderen, want het houdt zo veel meer in dan ik in eerste instantie altijd dacht!

Timmy begint langzaamaan zijn (donkerder) blauwe kleur weer terug te krijgen. Hij begint zich ook weer 'normaler' te gedragen. Zijn lopen is op dit moment circa een 3 km per nacht. Ben zelf erg benieuwd naar het vervolg! :)

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » do mei 14, 2015 8:29 pm

Is ie nog aan het rennen Sylvia?
Ik moet het project ook echt weer oppakken. Ik ga in mijn vakantie hard op zoek naar een goed tellertje en zal mijn man even vragen om het hamster proof te maken :D Het was echt leuk om het bij te houden

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » do mei 14, 2015 9:21 pm

Nou, het was heel raar, Timmy had het rennen weer opgepakt en hij liep weer zo'n 4 km per nacht. Vervolgens was de dag van de zonsverduistering en toen was hij weer helemaal van de leg. Zijn lopen ging weer terug naar niets. Ik weet niet of het met de zonsverduistering samenhing of dat het toeval was hoor. ;)

Sowieso is hij daarna in een terugschakeling van hormonen gekomen. Zijn blauwe vacht kwam langzaamaan weer terug. En zoals ik al in artikelen had gelezen, kreeg hij heel duidelijk testes. Die verdwijnen nl als ze in wintervacht gaan. Maar Timmy was natuurlijk nog jong toen hij in wintervacht ging, dus hij had ze daarvoor nog niet zo duidelijk zichtbaar. Maar nu is het heel duidelijk een man! :)

Sinds kort is hij weer zeer goed gehumeurd. Ik heb de ren voor hem opgezet en hij loopt elke avond lekker een half uurtje in de ren te scharrelen. Hij loopt dan ook in het Kleindierrad wat ik er in heb staan. Hij loopt op het ogenblik 's nachts in de Silents Spinner zo'n 2 km per nacht. Ik ben benieuwd of hij weer meer gaat lopen! Het zou zeker leuk zijn als jij het ook weer bij gaat houden!

Foto van Timmy's ren:
Afbeelding

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Timmy's loopproject - upd 14/5

Bericht door marika » vr mei 15, 2015 6:33 am

Wat een leuke ren! Heb je m standaard in de ren zitten?

Wat apart met de zonsverduistering! Dat bedoel ik inderdaad dat soort dingen kun je super goed meten met zo'n tellertje, echt gaaf. Of het met elkaar te maken heeft is een tweede inderdaad, maar wel gaaf dat je zoiets hebt kunnen vastleggen :D Heel bijzonder!

Ik blijf het topic volgen! :D

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » vr mei 15, 2015 10:03 am

Nee hoor, ik heb hem niet standaard in de ren zitten. Hij wordt meestal in de loop van de avond wakker. Dan krijgt hij zijn meelworm op schoot en dan zet ik hem in de ren. Hij vindt het ongeveer 20 a 30 minuten heel erg leuk. Hij zit echt overal wel even in, loopt overal wel even overheen of onderdoor, loopt steevast ook een poosje in het Kleindierrad en dan echt ineens, van het een op het ander, zit hij aan de tralies aan de kant waar ik zit. Dan is hij zichtbaar nerveus en wil er uit. Als ik dan mijn hand in het hok doe, dan rent hij er op. Hij weet echt precies wat dan de bedoeling is. Sterker nog, dat is wat hij wil. Ja, echt heel leuk hoor, dat gedrag zo te kunnen observeren. Soms zit hij wel de hele avond in de ren, want soms valt hij ergens in slaap, bv in het houten slaaphuis of het kartonnen doosje (dat heeft hij ook in zijn hok, een grote favoriet, een Kleenex zakdoekdoosje is het :lol: ).

Ik heb een paar jaar geleden wel een rusje permanent in de ren gehad. Ik had de ren om haar hok gezet. Maar toen liep ze op een ochtend vrolijk in de woonkamer zo van 'Oh, hallo! Ben jij daar ook? :lol: ". Geen idee hoe ze was ontsnapt! Maar duidelijk was dat dat was gelukt. :) Toen heb ik nog zachtboard platen laten zagen en die er in gemaakt. Maar ik heb later zo'n nylon bodem bij de ren gekocht. Ik vind het nl ook wel wat hebben om er gewoon bodembedekking in te hebben. Dat voelt een beetje vertrouwder aan. Maar dan moet de ren in deze vorm en passen de platen er niet in, want die had ik in de vierkante vorm staan.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » vr mei 15, 2015 2:33 pm

Want het zou best kunnen als je zo kijkt. Je hebt er bodembedekking in, huisje, speeltje, water en eten en klaar. Verschonen is ook goed te doen, maar misschien wat minder veilig qua uitbreken.
Het is mij inderdaad ook opgevallen dat ze een losloopronde maar gedurende korte tijd leuk vinden. Daarna willen ze zich wel weer graag terug trekken lijkt het.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Re: Timmy's loopproject - upd 18/7 - molen 20cm

Bericht door sylvia » za jul 18, 2015 11:19 am

Ik heb altijd twee molens in een hok staan en had ook Timmy een poosje geleden een Trixie looprad erbij gegeven. Remy zat altijd alleen in het Trixie looprad te poetsen en liep in de Silent Spinner, maar Timmy bleek voorkeur voor het Trixie looprad te hebben en liet de Silent Spinner sindsdien staan. Ik had geen zin om de meter te verplaatsen, omdat ik dan ook heel de instelling weer moest veranderen, omdat dit een molen met een omtrek van 20 cm is. Zodoende kon ik dus niet meer bijhouden wat hij liep.

Maar omdat ik sinds kort 2 robbies heb en ze ruzie maakten om de ene Silent Spinner die in het hok stond, heb ik Timmy's Silent Spinner bij hun in het hok erbij gezet.

Ik had nog een reservemeter en heb die inmiddels ingesteld op een omtrek van 20 cm. Zodoende kan ik nu weer zien wat Timmy loopt. Timmy is nu 8 maanden en blijkt het inmiddels een beetje rustiger aan te doen. :) Maar, het kan natuurlijk ook met het warmere weer te maken hebben. Dat weet ik niet.

Hij heeft de afgelopen week elke nacht een klein half uur gelopen (26 - 28 minuten) en een afstand van ruim 2500 meter afgelegd (2500 - 2700 meter).

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Re: Timmy's loopproject - upd 26/8

Bericht door sylvia » wo aug 26, 2015 12:39 pm

Weer eens een update!

Timmy loopt inmiddels al 45 dagen in een 20 cm molen (met kogellager) en heeft in deze 45 dagen een afstand van ruim 128 km afgelegd. Zijn kleinste afgelegde afstand in deze tijd is 652 meter, zijn grootste afgelegde afstand in deze tijd is 9093 meter (!). Het gemiddelde ligt op 2860 meter per nacht. Ik heb nog te weinig data, maar ik heb het idee dat hij zijn afstanden nu het weer koeler dan wel langer donker is aan het vergroten is. Ik ben benieuwd en kom over een poosje vanzelf weer met een update! :)

Maaike_
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Maaike_ » wo aug 26, 2015 8:36 pm

Ik heb even het hele topic zitten lezen, wat een leuk project zeg. Zou wel leuk zijn als dit in de toekomst nog eens te vergelijken is met hamsters van anderen ook, kijken of er veel verschil in zit!

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » wo aug 26, 2015 10:34 pm

Dank je! :D
Ja, het lijkt mij ook leuk om van meer hamsters de loopgegevens te zien en te vergelijken. Ik ben sowieso ook benieuwd of de loopprestaties afhankelijk zijn van diverse omstandigheden, zoals de tijd van het jaar etc. Gegevens van 1 hamster zijn natuurlijk niet representatief. Maar goed, dan heb ik alvast een eerste idee. Ik wil zelf sowieso van elke dwerghamster die ik in de toekomst in huis zal hebben de gegevens bijhouden. ;)

Plaats reactie