Ik stop met de fok van roborovski's (helaas!)

(General) Voor de algemene zaken m.b.t. hamsters die je niet in de andere forums kunt plaatsen. Algemene hamster vragen, opmerkingen, verhalen etc.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Nella
stamgast
stamgast
Geslacht: Onbekend

Ik stop met de fok van roborovski's (helaas!)

Bericht door Nella » zo nov 16, 2014 11:05 am

Ik stop met de fok van roborovski's!

Zoals jullie wellicht gemerkt hebben, ben ik de afgelopen 1,5 jaar aanzienlijk minder actief op hamsterfora. Ik zal kort proberen uit te leggen wat hier de reden van is geweest en waarom ik helaas tot het bovenstaande besluit ben gekomen.

Op het hoogtepunt (ik denk rond 2010-2011) had ik zo'n 50-60 hamstertjes zitten. Robbies waren toen echt mijn hobby en haalde er veel voldoening uit om een relatief onbekende hamstersoort meer 'op de kaart te zetten' en vooral ook gezonde lijnen op te zetten. Daarnaast was het ook erg leuk om mee te kunnen werken aan het uitzoeken van de genetica waar tot op dat moment nagenoeg niets van bekend was. Ik genoot van de verzorging, het zien opgroeien van de ukken, maar het meeste nog in het voorlichten van anderen en uiteindelijk het plaatsen van die kleine schatjes bij al die hamstervrienden die echt van ze genoten. Al met al jaren om met goede herinneringen op terug te kijken!

In 2011-2012 ben ik al aanzienlijk geminderd in het aantal robbies. Dit is een bewust besluit geweest, omdat ik merkte dat ik door mijn werk (en vooral ook in combinatie met het huishouden), minder aandacht voor ze kon hebben. Daarnaast wilden we de zolder gaan verbouwen, waardoor ik niet meer zoveel kooien kwijt zou kunnen. Door het aantal in de loop van de jaren te verminderen (door minder jongen aan te houden en minder nestjes te plannen), werd het weer behapbaarder en haalde ik er weer plezier uit.

In 2013 hebben wij ons huis onder handen genomen. De zolder (waar de hamsters stonden) is verbouwd tot een slaapkamer en de hamsters verhuisden naar de studeerkamer waar we mooie stellingen in hadden gezet en waar ik meer van ze kon zien (scheelt een extra trap, dus ging wat makkelijker lekker op de stoel neerploffen en genieten!). Qua ruimte scheelde dit aanzienlijk, dus ook dit leidde tot een verdere vermindering van het aantal dieren dat ik aanhield. Nog steeds geen enkel probleem, want ik denk dat er toen nog steeds zo'n 25-30 robbies terecht konden.

De oude logeerkamer hadden we 'gereserveerd' als kinderkamer. We hadden namelijk besloten om voor ons eerste kindje te gaan. Helaas lukte het niet zo makkelijk om zwanger te worden, waardoor mijn focus steeds minder naar de hamsters uitging. Om die reden heb ik medio 2013 besloten tijdelijk geen nestjes te nemen. In mei/juni 2013 zijn daardoor de laatste nestjes geboren. Daar kwam nog eens bij dat ik in het najaar van 2013 bloedmijt constateerde bij één hamsterkooi, waardoor ik weer aan de 'elke-10-dagen-schoonmaak' kon bij alle kooien en spulletjes om er vanaf te komen. Wat me compleet opbrak! Ik wilde er eigenlijk het bijltje toen al bij neer gooien. Gelukkig was ik er binnen korte tijd vanaf. Eind 2013 kwam ook nog eens onze wens uit... zwanger!

Tijdens de zwangerschap merkte ik dat het een goed besluit was om even geen nestjes te hebben. Ook al had ik een perfecte zwangerschap zonder kwaaltjes, ik merkte dat mijn gedachten toch echt uitgingen naar onze kleine en wat er allemaal ging veranderen en niet langer naar de hamsters. Ik verzorgde ze zeker nog en ging er lekker bij zitten om tegen ze te kletsen, maar het was niet meer als voorheen.

Afgelopen augustus is ons dochtertje geboren, gezond en wel. Ik was eigenlijk van plan om in het najaar weer te beginnen met de fok... in de hoop dat ik dan nog robbies zou hebben die in de fok iets zouden kunnen betekenen. De jongste dieren die ik heb komen namelijk uit voorjaar van 2013. Dus mijn hoop was gevestigd op de mannen. Die zijn momenteel dus minimaal 1,5 jaar oud. Helaas had ik toen niet ingeschat dat het zoveel tijd en energie kost om een baby'tje te hebben. Ik heb echt geen puf om halsoverkop op zoek te gaan naar fokgeschikte vrouwtjes, daarnaast komt de winter eraan waarbij ik toch de afgelopen jaren heb gemerkt dat ongeveer de helft van de robbies dan wel wacht met het eerste nestje. Wat betekent dat de mannen dan als het tegenzit tegen de 2 jaar zullen zijn. Aangezien ik het niet fair vind richting de hamsters, heb ik besloten dit niet eens te proberen. Het kan vrij stressvol zijn om een mannetje aan een vrouwtje te koppelen en als het mannetje dan al enigzins op leeftijd is, is dat een verhoogd risico. Normaal zou ik dat niet zomaar doen. Nu zitten vrijwel alle mannetjes op dit moment ook alleen, omdat ik tijdens de zwangerschap en daarna minder vaak in de gaten kon houden of ze niet gingen vechten, waardoor ik dat risico niet wilde lopen. Ze zijn dus volledig gewend aan het single-leventje, dus of ze het samen nog leuk zouden vinden???

In de afgelopen maanden zijn er vanwege ouderdom een aantal hamstertjes overleden. Op dit moment heb ik nog 9 hamstertjes zitten, waarvan de meesten vrouw en ook nog eens de helft tegen de 2 jaar. Nu ik dit weekend ook nog eens één van de mannetjes dood aantrof (in slaap overleden) waar ik mijn hoop op had gevestigd voor de fok, ben ik eens goed gaan nadenken.... zelf heb ik er eigenlijk nog geen puf voor om weer te starten (al kijk ik wel uit naar die kleine robbie-ukjes natuurlijk, haha) en de hamsters zijn er ook niet mee geholpen (ivm gewend aan alleen zitten, koppelen stressvol - zeker gezien de leeftijd). Waarom zou ik dit nu dan ook nog overhoop gaan halen?? Mijn lijnen zijn niet verloren, die zijn voortgezet / verweven met de lijnen in Engeland. De hamstertjes die ik nu nog heb blijven hier, maar er zullen er voorlopig dus geen meer bijkomen.

Ooit.... ooit zal ik nog wel gaan beginnen met de robbiefok. Maar op dit moment moet ik helaas besluiten te stoppen. Ik dank iedereen die de afgelopen jaren zich verdiept heeft in de roborovski's, ze heeft gehouden en ervan heeft genoten. En natuurlijk voor alle leuke contacten die ik aan de robbies heb overgehouden.

PS: ik blijf beschikbaar voor vragen over robbies. En ik verdwijn niet volledig uit de hamsterwereld. Ik sluit niet uit dat ik er bij de Exoknaag in april weer bij zal zijn en ook blijf ik op dit forum. Alleen dus even geen nestjes meer...
Roborovski's
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt

Informatieve tekst roborovski's!

Saskia1982
Fokker
Fokker
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 100
Contacteer:

Re: Ik stop met de fok van roborovski's (helaas!)

Bericht door Saskia1982 » zo nov 16, 2014 11:15 am

Ik heb heel veel respect voor je dat je dit besloten heb, ik herken het gevoel wel en weet dat het best moeilijk kan zijn om het fokken los te laten.
Hier zijn we idd ook tijdens mijn zwangerschap met bepaalde dieren gestopt en met anderen heel sterk geminderd.
Uiteindelijk had ik zelf niet de kracht om te stoppen, maar heb alles wel een tijd op een laag pitje gehouden en ook was ik dus zo goed als verdwenen op de forums.
Nu is Lana alweer heel bijna 5 en is ze juist de motivatie om weer vol fanatiek met de beestjes bezig te zijn.
Zoveel knagers als we eerst hadden zullen het er niet meer worden, maar toch zijn het er flink wat.

Wat ik vooral fijn vind is dat je lijnen niet verdwenen zijn, daar zijn wij wel bang voor als we stoppen met de chineesjes..
Wie weet komt er voor jou ook weer een tijd met de hamsters.
Maar je gezinnetje gaat voor en het genieten daarvan is het belangrijkste wat er is :)
Ik wens je dan ook het allerbeste voor de komende tijd, geniet ervan!
Respect voor elkaar begint bij jezelf..
Kleurmuizen en Dwerghamsters, Liefhebbers en fokkers van NL en BE (Facebook groep)

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Bericht door Elanor » zo nov 16, 2014 11:56 am

Jammer dat je stopt, maar volledig te begrijpen! En erg fijn dat je de hamsters welzijn laat voorgaan. En natuurlijk ook je gezin.
Gefeliciteerd ook met jullie dochtertje! :D
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintjes Indy, Aura en Leya
Slaap zacht, mijn liefjes aan de regenboogbrug...

Kier
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Bericht door Kier » zo nov 16, 2014 1:23 pm

idd jammer dat je stopt, maar ook groot gelijk.
Ik weet niet anders dat als iemand het over robies heeft,
dat je het dan 9 van de 10 keer over die van Nella hebt.
Maar je gezinnetje gaat voor.
Geniet lekker van je dochtertje! Lekker tijd voor jullie zelf, veel belangrijker.

Janneke G
superlid
superlid
Aantal hamsters: 0
Contacteer:

Bericht door Janneke G » zo nov 16, 2014 4:05 pm

Herkenbaar. ;) Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt. We gaan gewoon eerst lekker van onze meiden genieten. wub

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » wo nov 19, 2014 9:03 am

Ja herkenbaar inderdaad!! Respect voor de moeilijke keus. Heel goed dat je voor jezelf hebt gekozen, op die manier heb je rusti. Doorgaan en jezelf helemaal gek maken is niet te doen met een kindje erbij. Ik ben destijds tijdens de zwangerschap ook tijdelijk gestopt, het is soms niet te combineren :(
Leuk dat je nog wel aanwezig blijft :D Geniet vooral lekker van de kleine!

D@phne
Fokker
Fokker
Geslacht: Onbekend
Aantal hamsters: 10

Bericht door D@phne » wo nov 19, 2014 1:57 pm

Jammer Nella, maar heel begrijpelijk. :) Dingen veranderen nu eenmaal in een mensen leven. Fijn dat je nog wel hier blijft en dat er op je gerekend mag worden voor advies :)

Boykuh
Fokker
Fokker
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door Boykuh » wo nov 19, 2014 3:20 pm

Erg jammer, Nella. Maar soms liggen de prioriteiten bij belangrijkere dingen. Nog gefeliciteerd met jullie dochtertje, dat wist ik nog helemaal niet hihi :lol:

sophie
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 8
Contacteer:

Bericht door sophie » za nov 22, 2014 2:12 pm

Wat jammer om te lezen dat je (voorlopig) stopt met het fokken van Robo's, maar de toelichting is duidelijk en de reden dan ook meer dan begrijpelijk.
Veel geluk gewenst met jullie gezinnetje, geniet ervan want ze groeien zo snel (een cliché ik weet het, maar is ook mijn ervaring). :D
Afbeelding Kleine hobbyfokkerij van Russische dwerghamsters

http://www.hamsterysophie.nl

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » za nov 29, 2014 11:19 am

Wat een lastige beslissing, keek altijd vol smacht uit naar je nieuwe robo topics. Maar k snap je beslissing zeker.
Geniet van jullie kindje en al het moois dat je daar mee zult mee maken! :)
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0

Bericht door dierengek » wo dec 10, 2014 1:54 pm

Wat jammer

Plaats reactie