Voor de fokkers

(General) Voor de algemene zaken m.b.t. hamsters die je niet in de andere forums kunt plaatsen. Algemene hamster vragen, opmerkingen, verhalen etc.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Gabriëlle
Fokker
Fokker
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Voor de fokkers

Bericht door Gabriëlle » di nov 21, 2017 8:33 pm

Bij russen, syren en campbelli's zou ik het echt wel afraden om met dierenwinkelhamsters te fokken.
Robbies zijn echt een uitzondering, waarmee het nog wel kan. Er zijn op dit moment zo weinig robo fokkers in europa dat je bij de robo's regelmatig nog moet terug grijpen naar stamboomloze dieren. Ik ben volgens mij 1 van de weinige die redelijk complete stambomen heeft.
Natuurlijk blijft het belangrijk om te kijken of de toekomstige ouderdieren er gezond uitzien en zich gezond gedragen.
Maar als je ook nog eens alle ukken houd, dan zou ik niet moeilijker gaan doen dan nodig.

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » di nov 21, 2017 10:04 pm

@pluisje dan moet je tzt toch eens een bezoekje komen brengen aan de Exoknaag :D

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 3

Bericht door Pluisje » wo nov 22, 2017 2:13 am

Gabriëlle schreef:
di nov 21, 2017 8:33 pm
Bij russen, syren en campbelli's zou ik het echt wel afraden om met dierenwinkelhamsters te fokken.
Robbies zijn echt een uitzondering, waarmee het nog wel kan. Er zijn op dit moment zo weinig robo fokkers in europa dat je bij de robo's regelmatig nog moet terug grijpen naar stamboomloze dieren. Ik ben volgens mij 1 van de weinige die redelijk complete stambomen heeft.
Natuurlijk blijft het belangrijk om te kijken of de toekomstige ouderdieren er gezond uitzien en zich gezond gedragen.
Maar als je ook nog eens alle ukken houd, dan zou ik niet moeilijker gaan doen dan nodig.
Zo te lezen bof ik nog enigszins met de keuze voor Roborovski's.

marika schreef:
di nov 21, 2017 10:04 pm
@Okuisje dan moet je tzt toch eens een bezoekje komen brengen aan de Exoknaag :D

Daar dacht ik ook al aan. Ik moet sowieso het reizen met het OV eens uitzoeken.
Laatst gewijzigd door Pluisje op wo dec 06, 2017 5:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door Pluisje » wo dec 06, 2017 5:34 pm

Afbeelding

Ha ha ha. Wellicht zit ik er zo ooit eens bij, met zo'n groepje.

Het wordt het vliegtuig. Een paar uurtjes en ik ben in Duitsland, in de buurt van Nederland. Daarna reis ik een stukje verder met de trein.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo dec 06, 2017 6:21 pm

Ze zijn super leuk! Ga je hamsters halen?

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door Pluisje » wo dec 06, 2017 8:03 pm

Zou kunnen, het is allemaal lastig te weten nu. Wat kan wel of niet gecombineerd worden aangezien ik ook vriendschappen over het land verspreid heb zitten? Wie bezoek ik als eerste, waar kan ik overnachten? Hoe zit het met kleine huisdieren in het vliegtuig? Enz. Een kleine hond tot 5 kilo mag als handbagage onder de stoel mee (kost 75 euro x 2), dus ik neem aan ook hamsters. Als ik de prijzen zo zie, dan is april een leuke maand om te vliegen. Maar er staat misschien ook nog een verhuizing voor de deur. Ik weet dus nog niet goed te doen. Maar ook dierenwinkelhamsters kunnen er meer worden, zolang ik ze goed scheid op geslacht heb ik dan 2 groepen zonder problemen. Dan lopen ze zolang ze leven voor spek en bonen rond en met eentje ervan kruis ik dan op een dag weer een toekomstige Roborovski. Ik wil ze wel niet te vlot achter elkaar moeder laten worden, anders heb ik er op korte termijn teveel en dat lijkt me niet goed gaan.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo dec 06, 2017 9:31 pm

Spannend hou ons op de hoogte! :D

Adri
Fokker
Fokker
Geslacht: Man
Aantal hamsters: 10

Bericht door Adri » wo dec 06, 2017 11:32 pm

marika schreef:
di nov 21, 2017 4:36 pm
Ik denk zo even mee hoor chinrub_ ... OK advocaat van de duivel ;) S

tel dat er geen fokkers in de buurt zijn en je wilt graag 1 nestje voor jezelf fokken, waarvan je alle dieren houdt. Dan zou ik daar op zich helemaal niet zo gek tegenaan kijken. Het risico dat je neemt is wel iets groter omdat je de achtergrond van de dieren niet weet, maar ook van hamster van een fokker kun je niet met 100% zekerheid zeggen dat het allemaal goed gaat. Kijk naar de gekkigheid die we een paar jaar geleden hadden met tepel infecties, tandproblemen, dode jongen etc. waren allemaal fokdieren.k

Echter twee dierenwinkel hamsters bij elkaar zetten en dan jongen verkopen zou ik wel moeite mee hebben omdat je het risico weggeeft aan een ander. Stel dat Pluisje een nestje fokt en daar alle dieren van aanhoudt. Vervolgens weer een hamster erbij neemt en daar ook weer alle dieren van aanhoudt enzo door, dan heeft ze op een gegeven moment een eigen lijn en ervaring met deze lijn. Stel dat de dieren allemaal gezond zijn en blijven dan heeft Pluisje een eigen lijn opgebouwd zonder andere te benadelen met eventuele zieke of zwakke hamsters.

Heel veel fokkers passen inteelt toe en de meeste zweren erbij. Dat is eigenlijk hetzelfde alleen is de motivering anders chinrub_
Advocaat van de duivel of realist😉

In de jaren 90 (van de vorige eeuw) had je nog niet de infornatiebronnen die je nu hebt. Je kocht ergens twee dieren en ging er mee fokken en daarmee bouwde je je eigen lijn op! "Eigen lijn"; Iets wat een huidige fokker niet kan zeggen.😉 Je keek naar de bouw, karakter en op langere termijn ook de gezondheid. Onder tussen verkocht je gewoon dieren. Door schade en schande werd je wijs. Dat daaruit de informatie is gekomen die we nu hebben wordt helaas wel eens vergeten.😉
Fokkers van nu willen alleen fokken met dieren met een stamboom. In mijn ogen is dat een papieren zekerheid waar gewoon extra geld door verdient wordt. Uit eigen ervaring weet ik dat er stambomen rondzwerven die gewoon bijelkaar verzonnen zijn. 😣
Ook dat fokkers zoveel mogelijk onverwante dieren gebruiken geeft een in mijn ogen extra risico op "slechte" dieren. Ik ben bijvoorbeeld een voorstander van lijnteelt. Voordelen van lijnteelt vind ik dat je ook echt een eigen lijn hebt, je de lijn beter kent en je door de juiste selectie ook echt fokt (dus een doelstelling wilt bereiken) 😉
Wat ik sowieso niet vind kunnen is dat fokkers over een eigen lijn spreken terwijl ze telkens nieuwe dieren van andere fokkers met hun dieren verparen.😉

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » do dec 07, 2017 8:03 pm

Adri schreef:
wo dec 06, 2017 11:32 pm
Advocaat van de duivel of realist😉

In de jaren 90 (van de vorige eeuw) had je nog niet de infornatiebronnen die je nu hebt. Je kocht ergens twee dieren en ging er mee fokken en daarmee bouwde je je eigen lijn op! "Eigen lijn"; Iets wat een huidige fokker niet kan zeggen.😉 Je keek naar de bouw, karakter en op langere termijn ook de gezondheid. Onder tussen verkocht je gewoon dieren. Door schade en schande werd je wijs. Dat daaruit de informatie is gekomen die we nu hebben wordt helaas wel eens vergeten.😉
Fokkers van nu willen alleen fokken met dieren met een stamboom. In mijn ogen is dat een papieren zekerheid waar gewoon extra geld door verdient wordt. Uit eigen ervaring weet ik dat er stambomen rondzwerven die gewoon bijelkaar verzonnen zijn. 😣
Ook dat fokkers zoveel mogelijk onverwante dieren gebruiken geeft een in mijn ogen extra risico op "slechte" dieren. Ik ben bijvoorbeeld een voorstander van lijnteelt. Voordelen van lijnteelt vind ik dat je ook echt een eigen lijn hebt, je de lijn beter kent en je door de juiste selectie ook echt fokt (dus een doelstelling wilt bereiken) 😉
Wat ik sowieso niet vind kunnen is dat fokkers over een eigen lijn spreken terwijl ze telkens nieuwe dieren van andere fokkers met hun dieren verparen.😉
:D

Ik denk dat er twee soorten "eigen lijnen" zijn. De ene "eigen lijn" is zoals jij deze bedoeld en de andere wordt gebruikt bij dieren die bij een hamstery geboren worden. Dus stel een fokker A koopt twee hamsters bij Fokker B dan komen de ouderdieren uit lijn B, maar de jongen van deze dieren komen uit lijn A en krijgen de naam van de hamstery mee. Ik denk dat dit gedaan wordt omdat er anders geen afgebakende grens is m.b.t. waar lijn B eindigt en lijn A begint. shrug_

Adri
Fokker
Fokker

Bericht door Adri » vr dec 08, 2017 9:54 am

Mmmmm, ik denk dat ik gewoon maar eigenwijs blijf sortof_

Ik blijf bij mijn mening betreffende "eigen lijn": Een lijn krijg je alleen als de diversiteit zo klein mogelijk is (denk aan wiskunde) "Om een eigen lijn te gaan hebben moet naast de geringe diversiteit ook continuïteit hebben!" ;)

Gabriëlle
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » vr dec 08, 2017 5:35 pm

Dan heeft fokker A nakomelingen van mogelijk de lijn van fokker B (als fokker B überhaupt een lijn heeft).

Een lijn hoeft niet perse inteelt te betekenen, wel vaak iets van lijnteelt. Een lijn is dat je eigenlijk zonder een naam of fokker van een dier te weten al aan de eigenschappen kan zien dat deze bij een bepaalde fokker vandaan komt. Meestal ben je al jaren en heel wat nesten verder voor je van een lijn kan spreken.
Een lijn betekend voor mij niet dat er kleine diversiteit moet zijn, dat zou iets te makkelijk zijn, doe je een paar keer vader maal dochter of iets in die richting en heb je binnen een paar nesten een "lijn"...

En het is ook niet wat nog steeds mensen denken, je begint met een koppel en houd daar een ukje van waar je een man of vrouw voor koopt/leent en uit dat nest houd je weer een ukje enz. enz. dat betekend dat je regelmatig fokt, niet dat er sprake is van een echte lijn.

Adri
Fokker
Fokker

Bericht door Adri » za dec 09, 2017 1:59 pm

😀😀 Haha, kennelijk ben niet niet heel eigenwijs want dat is ook wat ik zeg! 😉

Plaats reactie