Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Hamsterscaping is een leuke manier van hamsters houden.

Moderators: marika, Anneke, xDenise

Plaats reactie
xDenise
Fokker
Fokker
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 17
Contacteer:

Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Bericht door xDenise » do mar 30, 2017 9:30 pm

Hee hallo,

Wellicht hebben mensen het op Facebook al langs zien komen, of doen het zelf al, of zijn lid van de Facebook pagina.

Een hele poos terug zijn de maten van de huisvesting op de schop gegaan en zijn we ons gaan inlezen in de 'Duitse stijl'.
Een manier van het inrichten van de kooi met grote oppervlakte, veel graafmogelijkheden en het gebruik van natuurlijk
materiaal. En eigenlijk toen ik hier mee bezig ben gegaan en het op de 'Duitse stijl' Facebook pagina allemaal niet goed
genoeg was kwam er iets heel anders naar boven. Ik doe inderdaad niet aan de Duitse stijl ... dat klopt.

Sinds 2014 heb ik in de Dierenspeciaalzaak waar ik werk een aquarium van 80x35 staan. Het begon als een grapje toen
mijn collega zijn 'Aquascaping' bak ging op zetten. Die er tot op de dag van vandaag nog steeds staat (al vind ik er weinig
aquascaping aan .. helaas is die collega weg). Ik zei tegen mijn collega,' Aquascaping .. haha! Wat jij onderwater kan, dat
moet ik toch vast wel boven water kunnen voor de hamsters ;)', en zodoende kwam het woord 'Hamsterscaping' ter wereld.
Niet dit jaar .. en zeker niet tegelijk met de Duitse stijl.

Afbeelding
Dit was de aller eerste 'Hamsterscaping'. Heel voorzichtig als je het gaat vergelijken. Er is gebruikt gemaakt van een dikkere
laag bodembedekking (tot aan de rand van de ladders), een groot oppervlakte zand. Een mengeling van twee terrarium-bodem
bedekkingen en hennepvezel. Veel takjes, veel kurkschors en alles lekker in natuurlijke tinten.
Datum: 28 augustus 2014

De stap was gemaakt ... veel positieve reacties. Het is weer eens iets anders!
En langzaam aan is er in de jaren ook een hoop verandert. Mijn voorzichtigheid werd 'brutaler' en de inrichting werd steeds anders.

Uiteindelijk kwam het moment dat er een hoop dingen onder mijn neus werden geschoven waardoor ik een hoop dingen extreem
anders ben gaan doen. Immers waren deze onderzoeken geen leugens. Maar de inrichting werd nog 'brutaler' en voor ik het wist
had ik een wereldje gecreëerd ... het ultieme 'Hamsterscaping', tot op de dag van vandaag ....

Afbeelding
Afbeelding

En voor je het weet ......

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een paar voorbeelden uit een grote reeks aan super gaaf ingerichte bakken. Hamsterscaping is het maken van een natuurlijke
leefwereld. Alsof je hamster in een dorpje woont zoals 'The Shire' op een aantal foto's hier boven uit Lord Of the rings.
Of aan het strand woont ... of ... nouja ga zo maar door!

Hamsterscaping gaat momenteel door heel Europa! Er zijn positieve reacties en ook vanuit de Dierenspeciaalzaak waar ik werk
wordt het heel positief opgepakt. Mensen kiezen voor een grotere ruimte voor hun hamster en willen open staan voor het instinct
van het diertje. Want uiteindelijk blijft graven een belangrijk ding!

Ik heb afgelopen donderdag 16 maart de eerste Hamsterscaping Workshop mogen geven en het vervolg is aankomende 13 april.
Veel enthousiasme en animo! Het is zo leuk om te zien hoe mensen anders gaan denken over hun inrichting. Niet zo vlak langs
de zijkanten maar OVERAL!

Dit is dus .... Hamsterscaping ;)

Stel je vragen maar als je die hebt :)
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
Hamsterscaping, het creëren van een natuurlijke leefomgeving.
www.HamsteryPureColour

juuth
superlid
superlid
Aantal hamsters: 1
Contacteer:

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Bericht door juuth » vr mar 31, 2017 9:53 am

Het blijven onwijs leuke bakken Denise! :) Mijn bakje staat al ergens in een ander topic, maar ben nu op vakantie dus kan nog niet verder met mijn 130 cm bak :P

BrenPost
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Aantal hamsters: 2

Bericht door BrenPost » za apr 01, 2017 8:28 pm

Wat voor zand zit erin de bak?

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » za apr 01, 2017 8:48 pm

BrenPost schreef:Wat voor zand zit erin de bak?
Gewoon chinchilla bad zand :D Zoals in iedere kooi aanwezig hoort te zijn :P
www.HamsteryPureColour

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » zo apr 02, 2017 2:37 pm

Super mooi! :D

sandrahaaring
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door sandrahaaring » ma nov 20, 2017 11:27 am

echt supergaaf zeg!!

wanda
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door wanda » wo feb 14, 2018 10:35 pm

Ik ben een nieuw lid en ik ben ook nieuw op het gebied van hamsterscaping.
Voor mijn dwerghamster Jip heb in eerste instantie een traliekooi aangeschaft, maar hoe meer ik las over hamsters & huisvesting hoe enthousiaster ik werd om ook met hamsterscaping aan de gang te gaan. Ik ben zeker geïnspireerd geraakt door wat xDenise hier post.
Eerst een terrarium aangeschaft van 100x50x50 met deurtjes op 25 cm hoogte zodat er een flinke laag bodembedekking in kan.
Daarna gaan inrichten met dít als resultaat.
Ik kan na een paar dagen al aan Jip merken dat ze veel meer uitdaging in haar natuurlijke verblijf met veel schuilplaatsen heeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wanda
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door wanda » wo feb 21, 2018 1:17 pm

XDenise,

Ik zie in meerdere hamsterscaping bakken die jij gepost hebt een rond houten zandbad (met een kleine opening). Waar is dat van gemaakt?
Het lijkt wel een loopwiel nl. ?

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » ma feb 26, 2018 11:20 am

Dat is inderdaad een kapot loopwiel :)
www.HamsteryPureColour

Samus Aran
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Samus Aran » ma feb 26, 2018 11:58 am

wouw super mooi! ik ben zelf ook nieuw met hamsters (over 2 weken mag ik het kleintje ophalen)
en ben nu het hok aan het maken. ook een soort terrarium maar dan van plexi. nu wilde ik eerst verdiepingen maken maar ik kreeg de tip dat dat misschien niet zo slim is met rusjes omdat ze geen hoogte zien ^^'
@wanda ik vind je graaf mogelijkheden erg inspirerend om zelf ook wat meer die kant op te gaan :D

wanda
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door wanda » ma feb 26, 2018 12:28 pm

@Samus Aran, ik heb in je voorstelstukje gelezen dat je bezig bent zelf een verblijf te maken, ik doe je het niet na 😉 Ik heb de mijne op maat laten maken met hoge deurtjes en juist zonder verdiepingen. Ik dacht eerst ook dat je met etages hoogte moest creëren, maar alle info over hamsterscaping heeft me doen inzien dat je dát veel beter met bodembedekking kan doen. Dan zorg je gelijk voor veel meer graafmogelijkheden voor je hamster.
Leuk dat het je inspiratie geeft, die kreeg ik op mijn beurt door de verblijven van xDenise. Ik ben benieuwd naar hoe het uiteindelijk gaat worden. Succes!

wanda
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door wanda » wo apr 25, 2018 3:48 pm

De vorige inrichting van het terrarium van Jip dateert van begin februari, dus tijd voor een nieuw design!
Ik heb me weer volledig uit kunnen leven met hamsterscaping...heerlijk!
Ik heb hoogteverschillen en daardoor graafmogelijkheden gecreëerd. Ik heb haar ook uit willen dagen door niet één maar meerdere ondergrondse schuilplaatsen toe te voegen. Ze heeft ze nog niet gevonden, daarbij moet het voedsel wat erin verstopt is helpen ;)
Haar grote huis in het midden blijft favoriet. Maar een goede tweede is het doolhof. De vorige keer had ik deze met de kamers tegen de ruit geplaatst zodat ze volledig zichtbaar was als ze daar zat. Leuk voor ons, maar de meer privé opstelling van nu met de onderste laag bedekt vindt zij dusdanig prettig dat ze in één van deze kamertjes haar tweede slaaplek heeft gemaakt.
Denise heeft me geïnspireerd tot het ombouwen van een loopwiel tot een zandbakje, deze vind je links bovenin.
Ik heb zomaar het idee dat Jip, zeker de eerste tijd, weinig uit haar verblijf wil omdat er teveel te ontdekken valt in haar nieuwe paradijsje :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » wo apr 25, 2018 9:24 pm

Goed bezig! :)
www.HamsteryPureColour

joyce
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Aantal hamsters: 3

Bericht door joyce » zo apr 29, 2018 6:19 pm

Echt super mooi hamsterscaping denken jullie dat het ook mogelijk is in een aquarium van 80 x 35 (tijdelijk ben druk opzoek naar een groter verblijf)

wanda
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door wanda » di mei 08, 2018 8:24 am

Leuk dat je zo enthousiast bent joyce! De adviesmaten voor een Russische Dwerghamster zijn minimaal 80x35cm, dus dat matcht als je met hamsterscaping aan de gang wil.
Mocht je een Syrische hamster hebben, dan is het advies om minimaal een verblijf van 100 x 50 te gebruiken.
Zie ook het onderwerp ‘Hamsterscaping’? Hoe dan!?
Veel succes!

Plaats reactie