Type ondergrond

(Housing) Algemene hamster vragen, opmerkingen en of verhalen m.b.t. de huisvesting, accessoires, speeltjes alles voor in het verblijf etc.

Moderators: Pluisje, marika

Plaats reactie
KabouterPlop
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

Type ondergrond

Bericht door KabouterPlop » wo aug 14, 2019 11:20 pm

Hoi Hammies,

Dit is mijn eerste forum berichtje hier. Ik ga binnenkort een dwerghamster halen en ben op zoek naar het juiste type ondergrond. Ik heb een diy glazen ikea detolf en vooral houten accessoires (2 gewone huisjes, een klimding met huisje er onder, bruggetjes, boomstronk met gaten, knaaghout, strobal met gaten en nog wat andere extra's). Ik heb een zandbakje (glazen bakvorm van de action ) en chinchilla zand. Op fretten.nl heb ik een wodent wheel besteld. Verder vond ik bij alle dierenwinkels waar ik was gaan kijken houtsnippers. Helaas stond nergens op de verpakking wat voor hout er was gebruikt dus ik heb gewoon een zak gehaald om uit te proberen. Verder heb ik nog een ander type ondergrond gehaald wat meer voor te nestelen was. Later zag ik dus online dat bepaalde houtsoorten helemaal niet goed zijn voor hamsters. Nu heb ik met mijn twee pakken niet genoeg om mijn detolf te vullen dus ik wil hier vragen wat jullie gebruiken en een fijn merk vinden. Voor ander nestmateriaal heb ik ongegeurd wc papier.

Alvast bedankt!

Groetjes!!

TalithaR
nieuw lid
nieuw lid
Aantal hamsters: 27
Contacteer:

Re: Type ondergrond

Bericht door TalithaR » do aug 15, 2019 3:41 pm

Bij houtsnippers denk ik aan de harde beukensnippers. Die zijn niet geschikt voor hamsters als bodembedekking, vind ik. Of bedoel je gewoon zaagsel?
Ik vind de combinatie van hennepvezel en cotton n cotton erg fijn. Ze kunnen er goed in graven en de tunnels blijven mooi staan. Als nestmateriaal geef ik wc papier of hemp nestmateriaal, daar zijn goede nestjes van te maken.
Hamstery Casanova
Kleinschalige hobbyfokker van Roborovski dwerghamsters

Groetjes van mij en de hamsters! happy_

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Re: Type ondergrond

Bericht door marika » di sep 10, 2019 3:31 pm

De meeste houtsnippers worden gemaakt van beukenhout. Ze zijn wel vrij hard en niet graafbaar. Je zou voor een zachtere bodembedekking kunnen kiezen zoals Joris No Smell of Cotton N Cotton bijvoorbeeld. Cotton N Fibre is ook erg leuk in gebruik: https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/co ... liter.html
De meeste zaagsels worden gemaakt van dennenhout omdat andere houtsoorten te duur zijn. Ik ken op dit moment geen enkele zaagselsoort die andere soort bomen gebruikt dan dennenbomen. Barn I is hierbij nog het ergste want die gebruikt afval hout.

Plaats reactie