juiste huisvesting goudhamster

(Housing) Algemene hamster vragen, opmerkingen en of verhalen m.b.t. de huisvesting, accessoires, speeltjes alles voor in het verblijf etc.

Moderators: Pluisje, marika

Plaats reactie
Ilze
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

juiste huisvesting goudhamster

Bericht door Ilze » zo jul 07, 2019 10:21 pm

Hoii, ik heb een goudhamster vrouwtje en 2 hokken die eventueel ruim genoeg voor haar zijn nu vraag ik mij af welke beter is.

Het 1e hok is een terrarium van 120 bij 50 en 60 hoog. Het nadeel is ze is erg schuw en is bang voor het geluid dat komt als ik de schuifdeurtjes openzet. Voordeel lekker ruim.

het 2e hok is een gerbilarium van 80 bij 40 met 2 plankjes. Het nadeel is dat de zich via de plankjes steeds omhoogtrekt aan de deksel ( kippengaas) en dan aan 2 poten door de kooi bungelt en zich laat vallen. Het voordeel is dat het water bakje schoonblijft en er een dikkere laag bodembedekking in het verblijf kan.

Mij maakt het niet uit wat er blijft staan het gaat mij er vooral om dat ze zich in het hok thuis voelt want ze wil/ durft het hok niet uit ookal laat ik het lang openstaan zodat ze los kan lopen.

Ik hoop dat iemand weet wat ik moet doen want ik wil nu gewoon rust voor haar, ze heeft al te veel narigheid meegemaakt.

syrtjerusje
lid
lid
Aantal hamsters: 6

Re: juiste huisvesting goudhamster

Bericht door syrtjerusje » do jul 11, 2019 4:37 pm

ja mijn keus zou toch het terrarium van 120 zijn lekker groot!
heb ook een opvanger die eerst erg bang van het grote rad was en als ik het deurtje openende verstijfde ze van angst.
intussen zijn we heel wat maanden verder en ze is helemaal opgebloeid en brutaal geworden
heb ze in het begin ook gewoon met rust gelaten,maar komt echt goed hoor zeker met die ruimte helemaal geweldig!

Pluisje
Moderator
Moderator
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » do jul 11, 2019 10:53 pm

Ik persoonlijk zou de ruime 120 cm geven en alleen voor het hoognodige (schoon water en eten, eventueel medicijnen) de schuifdeurtjes openen en haar verder met rust laten. Ik zette altijd een vogelwaterfontein op een hamsterhuisje in het hoekje zodat het water zo lang mogelijk vers bleef en het zaagsel het water ook niet kon absorberen/eruit zou zuigen. Bij ie 80 cm laat ze zich misschien op een dag ergens op vallen met een botbreuk tot gevolg.

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » do jul 18, 2019 9:14 am

Ik zou 100% voor het terrarium gaan :D De angst voor de schuifdeurtjes ben je zo kwijt als je het hamstertje steeds lekkers gaat geven via de deurtjes. Mijn deurtjes kunnen soms ook herrie maken door restjes bodembedekking of zaadjes. De dieren schrikken er wel van, maar ze komen meteen weer naar het deurtje omdat ze weten dat ze eten en lekkers via de deurtjes krijgen. Nu is het zelfs zo dat als ze mij in de kamer horen dat ze dan meteen naar de deurtjes toe komen :D Schooien om lekkers :p

Het omhoog klimmen en dan weer laten vallen is echt een probleem bij hamsters, ze doen dit mede doordat ze er een kick van krijgen. Als je dit kunt voorkomen dan zou dat beter zijn denk ik :)

Plaats reactie