Type huisvesting

(Housing) Algemene hamster vragen, opmerkingen en of verhalen m.b.t. de huisvesting, accessoires, speeltjes alles voor in het verblijf etc.

Moderators: Pluisje, marika

Plaats reactie
Penny80
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

Type huisvesting

Bericht door Penny80 » za jul 06, 2019 1:16 pm

Dag allemaal,

Ik heb onlangs een tweedehands aquarium van 60x30x35 gekocht. Ik vond dat een redelijke formaat om mee te beginnen.
Nu de aquarium, schoongemaakt en wel hier staat, vind ik em eigenlijk best klein! Of valt dat wel mee?

Het liefst zou ik graag eentje van 80x50 willen.
Een aquarium van zo'n formaat is te zwaar voor mij (ivm reuma). Wat ik nu heb kan ik nog net zelf sjouwen, het is te doen.
Ik wil de bak tzt natuurlijk wel om de paar weken kunnen soppen.

Nu heb ik gezien dat je ook een hamsterkooi kan maken van die grote plastic Ikea bakken (ik knutsel graag :).
Lekker licht en makkelijk schoonmaken denk ik. Alleen baal ik ervan dat het niet helemaal doorzichtig is.

Heeft iemand ervaring met zo een plastic "hamsterbak"? Wat zullen/kunnen de nadelen zijn?

Bij een gewone hamsterkooi met tralies ben ik bang dat de hamster gaat tralieknagen.

Heeft iemand misschien wat advies/tips/ideeën? 🤗

Groetjes,
Penny

syrtjerusje
lid
lid
Aantal hamsters: 6

Re: Type huisvesting

Bericht door syrtjerusje » za jul 06, 2019 7:53 pm

heb zelf ook reuma,en begin al helemaal niet aan aquariums veel ste zwaar!
vind zelf ook die kunstof bakken niks,heb dus traliekooien en 2 duna,s
dunas schep ik ook leeg want ook die kan ik gevuld niet tillen,
heb zelf nog nooit tralie knagers gehad heb 3 alaska kooien van 84 en 2 critici 15 kooien die vind ik het fijnste kan je de bovenkant helemaal open doen,kijk zelf wel naar het makkelijke voor mijn handen en kracht.
waarom hamsters soms tralieknagen weet ik niet,heb het echt nog nooit meegemaakt.

Penny80
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Penny80 » za jul 06, 2019 11:34 pm

syrtjerusje schreef:
za jul 06, 2019 7:53 pm
heb zelf ook reuma,en begin al helemaal niet aan aquariums veel ste zwaar!
vind zelf ook die kunstof bakken niks,heb dus traliekooien en 2 duna,s
dunas schep ik ook leeg want ook die kan ik gevuld niet tillen,
heb zelf nog nooit tralie knagers gehad heb 3 alaska kooien van 84 en 2 critici 15 kooien die vind ik het fijnste kan je de bovenkant helemaal open doen,kijk zelf wel naar het makkelijke voor mijn handen en kracht.
waarom hamsters soms tralieknagen weet ik niet,heb het echt nog nooit meegemaakt.
Bedankt voor je reactie!
Ja, ik begrijp het helemaal. Het is dat ik het prachtig vind om ze ook te zien als ze graven, maar helaas.

Waren het ook rusjes? Ik kan het op zn minst wel proberen he. Ik ga even de Critici 15 googelen, ken het niet 🤓

TalithaR
nieuw lid
nieuw lid
Aantal hamsters: 27
Contacteer:

Bericht door TalithaR » zo jul 07, 2019 3:24 pm

Zelf vind ik de curver bakken niet heel handig. Het wordt erg benauwd als er geen goede ventilatie in zit, en vaak is de onderkant kleiner dan de bovenkant.
Over duna’s ben ik wel erg te spreken. Die zijn er in flinke maten en zijn niet heel zwaar. Het enige nadeel vind ik dat ze toch wel vrij prijzig zijn.
Zelf heb ik wel aquariums, de zwaarste is 38 kilo, dus die staat op een plek waar ik hem niet hoef te sjouwen als ik het schoon wil maken.
Hamstery Casanova
Kleinschalige hobbyfokker van Roborovski dwerghamsters

Groetjes van mij en de hamsters! happy_

RocKal
lid
lid
Aantal hamsters: 18

Bericht door RocKal » zo jul 07, 2019 7:59 pm

Ik ben zelf aan het overschakelen van Duna's naar Terrariums omdat zelfs Duna's te zwaar beginnen worden (rugproblemen).
Gewoon een leuke vaste plek geven en leegscheppen in de vuilzak / een emmer met stoffer en blik.
Nog even erdoor met de kruimeldief en klaar.

Desnoods nog even met diervriendelijk schoonmaakmiddel en een vod erdoor als je het nodig vind.
Ik gebruik hiervoor de Beaphar Fris & Schoon.

Penny80
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Penny80 » ma jul 08, 2019 9:55 am

Bedankt voor de reacties!

Ik twijfelde al wat die curver bakken betreft omdat het niet doorzichtig is.

Denk dat ik er toch liever zelf 1 maak met een Ikea kast. Heb een paar mooie voorbeelden gezien. De Billy kast, die is 80x30x35. Dat is wel een mooie formaat toch?
Ik wil dan iets aan de onderkant en zijkanten een strook van ong. 20 cm vanaf de bodem plaatsten. Plak alminium ofzo om urineplekken tegen te gaan/makkelijk schoon te makeb (dat het niet in het hout gaat zitten).
Is dat mogelijk of overdrijf ik nu :D

Ik was nog wel op zoek naar een grotere aquarium maar het ophalen is al een drama. Kan een bak van 80cm niet alleen sjouwen en past niet in mijn auto. Dus dat heb ik opgegeven.

*of weet iemand misschien een andere Ikea kast die groot genoeg is, behalve de Detolf, die is echt te groot. Daar heb ik geen ruimte voor, die is 1.63m.

Plaats reactie