loopradje of loopschijf

(Housing) Algemene hamster vragen, opmerkingen en of verhalen m.b.t. de huisvesting, accessoires, speeltjes alles voor in het verblijf etc.

Moderators: Pluisje, marika

Plaats reactie
banjo1234
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

loopradje of loopschijf

Bericht door banjo1234 » zo mei 05, 2019 6:23 pm

Op dit moment gebruik ik een loopradje voor mijn syrische hamster. Maar ik twijfel eraan om een loopschijf te kopen. Wat is beter/leuker voor een syrische hamster? yes:

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Re: loopradje of loopschijf

Bericht door marika » zo jun 02, 2019 2:51 pm

Poeh dat is een goeie vraag! Voor beide valt iets te zeggen. Beide moeten ze in ieder geval groot genoeg zijn anders kan de rug krom gelopen worden. Bij een loopschijf wordt weleens gezegd dat de rug krom kan lopen omdat de dieren bijvoorbeeld alleen maar linksom rennen. Maar als de loopschijf groot genoeg is dan gebeurd dit niet.

Ik gebruik zelf eigenlijk altijd loopradjes omdat ze minder ruimte in de kooi innemen, maar de dieren kunnen ook veel plezier beleven aan het rennen op een loopschijf. Ik heb laatst nog een heel leuk filmpje gezien van Campbellie Dwerghamsters die vrolijk met z'n alleen op een loopschijf renden.

Wel is het zo dat veel hamsters aan een loopschijf moeten wennen als ze altijd een looprad hebben gehad ;) Het uitzicht is denk ik wel mooier in op een loopschijf :D

syrtjerusje
lid
lid
Aantal hamsters: 6

Bericht door syrtjerusje » za jun 08, 2019 7:58 pm

ik gebruik beide,maar voor de syren een gewoon groot rad anders neemt het idd heel veel ruimte in beslag,ben erg tevreden met het houtenrad de 28 is voor de vrouwtjes syren groot genoeg,bij de rusjes gebruik ik de grote flying saucer en de silents weel.
mijn ervaring is dat ze een loopschijf vrij vlug doorhebben.maar vond ze zelf toch niet echt fijn voor de syrtjes.of het moet van hout zijn misschien?,de kunstoffen lagen smorgens nog al eens om.

TalithaR
nieuw lid
nieuw lid
Aantal hamsters: 27
Contacteer:

Bericht door TalithaR » zo jun 09, 2019 1:07 am

Voor de Syren heb ik een houten 33cm looprad, dat vind ik het fijnst. De 28cm is oké, maar vind ik eigenlijk met een Syr die aan de grote kant is, toch te klein. Zo’n loopschijf neemt erg veel ruimte in beslag en dat vind ik gewoon zonde. Ook vond ik ze vaak ondersteboven aan de andere kant van het hok.

Ik gebruik alleen een flying saucer voor de jonge Robo’s. Die krijgen vaak een normaal rad niet vooruit, en de saucer wel.
Hamstery Casanova
Kleinschalige hobbyfokker van Roborovski dwerghamsters

Groetjes van mij en de hamsters! happy_

Pluisje
Moderator
Moderator
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » zo jun 09, 2019 11:18 pm

Het klinkt naar hamsters op de kermis met die verplaatste loopschijven, ha ha ha.

Ik heb geen ervaring met een loopschijf en heb altijd een rad gehad. De Roborovski's renden bij mij bijna altijd samen erin waardoor het rad ging draaien.

Plaats reactie