Dik pak bodembedekking noodzakelijk of verrijking?

(Housing) Algemene hamster vragen, opmerkingen en of verhalen m.b.t. de huisvesting, accessoires, speeltjes alles voor in het verblijf etc.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
marika
Beheerder
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Dik pak bodembedekking noodzakelijk of verrijking?

Bericht door marika » zo nov 11, 2018 1:05 pm

http://www.derussischedwerghamster.nl/v ... bedekking/
Ik heb een blogje geschreven m.b.t. de bodembedekking of beter gezegd een gebrek ervan. Ik heb ook de vergelijking gemaakt met het konijn en ben benieuwd wat jullie ervan vinden? Is een dik pak bodembedekking noodzakelijk voor een dwerghamster of verrijking?

Joycee
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Onbekend

Re: Dik pak bodembedekking noodzakelijk of verrijking?

Bericht door Joycee » zo nov 11, 2018 2:20 pm

Ik vind het er mooi uitzien maar dit lijkt mij voor een hamster zeker niet ideaal. Ik heb je blog gelezen en ben het niet met je collega fokker eens. Ik doe dan niet aan hamsterscaping (al vind Ik het prachtig en lijkt het me voor de hamster zeker leuk en veilig).
In het wild graven ze, dat kan nu niet. Al gebruik ik nu geen ideale bodembedekking om tunnels te graven (carefresh, gebruik ik omdat het niet stoft)), ze kunnen er wel in graven en een van de twee doet dat ook heel graag, hij graaft zijn huis altijd helemaal onder.
De andere tja, die weet nog steeds niet dat hij een hamster is denk ik (ook op andere vlakken, hij hamstert niet veel, drinkt liever uit een flesje, tja😉) die kan op dit moment denk ik wel leven met minder bodembedekking, maar ik wil hem de kans niet ontnemen. Daarbij zou hij zeker wel meer verstopplekjes nodig hebben omdat hij zich zo ook niet snel zou kunnen verstoppen zonder bodembedekking, het zou te open zijn voor hem. Dat grasmatje is trouwens superleuk!
Ben benieuwd wat je hamster er van vindt😊

syrtjerusje
nieuw lid
nieuw lid
Aantal hamsters: 6

Bericht door syrtjerusje » zo nov 11, 2018 5:30 pm

nou ja dus marika heb ik altijd naar jou filmpjes dus zitten kijken ,om nog meer over hamsters te weten te komen,
bedankt daarvoor !
wist niet dat je dus hier de beheerder was,dom van mij dus,
maar antwoord op je vraag dus ,ik doe niet aan hamsterscaping vind het prachtig hoor,maar heb graag iedere week al mijn hokken schoon !ik gebruik back to nature met cotton comfort,en soms heb ik niet genoeg meer om een dikke laag te gebruiken,heb het idee dat ze dat ook wel best vinden,valt me wel op dat ze met warm weer wel diep eronder kruipen.
wel heb ik genoeg tunnels en wilgenbruggetjes om zich te verstoppen,maar ben benieuwd wat de uitkomst van jou test is.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » ma nov 12, 2018 12:21 am

Syrtjerusje: Aangenaam kennis te maken :p haha :D

Mijn nieuwsgierigheid kent geen grenzen :p Op geen enkele manier probeer ik hier een waarheid aan te tonen of een wetenschappelijk onderzoek te doen. Om het dan nog leuker te maken heb ik de bak ernaast ook compleet anders ingericht :p In die bak heb ik juist heel veel bodembedekking gedaan in de vorm van humus (aarde/zand). Ik praat met heel veel verschillende mensen en het valt me op dat er bizzar veel verschillende meningen zijn m.b.t. het houden van hamsters. Ik praat met liefhebbers, leken, collegafokkers, grootfokkers etc. en de verschillende verhalen en meningen zetten mij altijd weer aan het denken waardoor ik mijn eigen vragen ga stellen.

Joycee
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Joycee » ma nov 12, 2018 8:38 pm

marika schreef:
ma nov 12, 2018 12:21 am
Syrtjerusje: Aangenaam kennis te maken :p haha :D

Mijn nieuwsgierigheid kent geen grenzen :p Op geen enkele manier probeer ik hier een waarheid aan te tonen of een wetenschappelijk onderzoek te doen. Om het dan nog leuker te maken heb ik de bak ernaast ook compleet anders ingericht :p In die bak heb ik juist heel veel bodembedekking gedaan in de vorm van humus (aarde/zand). Ik praat met heel veel verschillende mensen en het valt me op dat er bizzar veel verschillende meningen zijn m.b.t. het houden van hamsters. Ik praat met liefhebbers, leken, collegafokkers, grootfokkers etc. en de verschillende verhalen en meningen zetten mij altijd weer aan het denken waardoor ik mijn eigen vragen ga stellen.
Leuk! Ben benieuwd! Nooit verkeerd om dingen uit te proberen lijkt mij, ik blijf je volgen :D

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » di nov 13, 2018 11:35 pm

Het volgende experiment staat ook al op de planning voor zaterdag :D

Joycee
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Joycee » wo nov 14, 2018 8:01 pm

Oh leuk! Ben benieuwd! ☺

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » za dec 01, 2018 3:10 am

Ook ik ben benieuwd!

Joycee
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Joycee » za dec 01, 2018 12:36 pm

Ik heb je laatste filmpjes gekeken en vind het superleuk om te zien wat je er van maakt! Ben wel benieuwd wat je zelf van de verschillende inrichtingen/bodembedekkingen etc vindt, en wat je hammies vinden natuurlijk! :D

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » ma dec 03, 2018 5:43 pm

Ik verbaas me er steeds weer over dat zodra ik een huisje in het verblijf zet de hamsters direct in het huis gaan zitten en niet graven. Ik heb nu een bak vol met zand en verder niets. Ik zie de hamster helemaal niet meer. Ik wil hem nog een paar dagen zo laten zitten en dan weer een huisje erin doen om te kijken of hij zijn gangen verlaat voor het huis, dus even omgekeerde situatie. Ik heb hem zonder huis eerst gedwongen om een gang te graven (gebrek aan huis) en nu hij eigenlijk al een ondergronds huis heeft even kijken of hij dan toch weer terug gaan in een huisje :D

Joycee
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Joycee » wo dec 05, 2018 9:26 pm

Oh wat leuk, ben heel benieuwd wat je hamster gaat doen! :D

Plaats reactie