Ervaring houten looprad Forest met water reinigen

(Housing) Algemene hamster vragen, opmerkingen en of verhalen m.b.t. de huisvesting, accessoires, speeltjes alles voor in het verblijf etc.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
wanda
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 1

Ervaring houten looprad Forest met water reinigen

Bericht door wanda » vr mar 02, 2018 1:56 pm

Ik noemde het al bij het onderwerp dat RoosRoos opende: Hamster poept in huisje; ik heb een radjespoeper! Met droog reinigen kom je er dan niet en ik volgde de aanwijzingen van Marika hoe het houten looprad Forest van Trixie met water schoon te maken op.
Toen ik dit voor de 1e keer deed, zag ik bij het kort reinigen van de binnenkant van het rad al wat lijm loskomen. Helaas bij de 2e keer schoonmaken heeft op sommige plekken de lijm losgelaten en zijn er gleuven in het rad ontstaan :( Gevolg: niet meer veilig voor mijn hamstertje dus er zit niet anders op dan een nieuwe aan te schaffen. Het wordt wel weer een houten omdat Jip een natuurlijke ingericht terrarium heeft.
Ik ben van plan om een volgend loopwiel te gaan lakken zodat het hout beter beschermd is.
Wie deelt dezelfde ervaring en kan wellicht een specifieke lak aanraden?

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 2

Re: Ervaring houten looprad Forest met water reinigen

Bericht door Pluisje » za mar 03, 2018 12:13 pm

Ik heb geen radjespoeper, eerder een hoogpoeper in de vorm van een hond, hi hi.

Ik heb een houten rad (merk weet ik niet (ben ik niet in thuis), ooit gekocht beim Tierfreund) dat ik een hele etmaal in een bad heb laten liggen, het moest eens gewassen worden. Na een dagje laten drogen was het schoon, geen lijm los en het piepte ook niet. Lak durf ik zelf niet aan vanwege het knagen dat hamsters doen.

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » ma mar 12, 2018 10:14 am

Die van mij zijn werkelijk onverwoestbaar wat betreft water. Ik doe ze regelmatig in een sopje met heet water. Dan leg ik het radje in de wasbak en laat er heet water in lopen. Even weken en daarna afnemen. Bij mij is tot nu toe nog nooit een forest radje losgekomen. De blanke loopradjes kunnen absoluut niet tegen water,d ie vallen wel direct uit elkaar.

De CSI spray is nog een idee om uit te proberen? https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/cs ... 00-ml.html

Of het loorpadje goed lakken zodat je het eenvoudig met een vochtige doek af kunt nemen?

wanda
nieuw lid
nieuw lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door wanda » do mar 22, 2018 9:33 am

Dank voor jullie reacties Pluisje en Marika! Dan heb ik het blijkbaar net niet getroffen met mijn Forest rad.
Ik heb inmiddels een nieuw houten rad, Speedy van Zooplus, aangeschaft en die heb ik gelakt met Rust-Oleum Clear Sealer Satin, een kindvriendelijke lak die voldoet aan de daarvoor vastgestelde NEN-normen. Ik wilde liever mijn hamstertje niet blootstellen aan een gewone acryllak of botenlak. Nu kan ik het looprad inderdaad met een vochtige doek afnemen, een stuk hygiënischer.
Het oude radje heb ik schoongemaakt en kan ik evt. nog gebruiken als houten zandbad in het verblijf van Jip.

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » di mei 15, 2018 12:00 pm

Oh dat is gaaf om te weten ik ga de lak even noteren! Dank je wel voor het delen! :D

Plaats reactie