Hamster lijkt ongelukkig in kooi

(Housing) Algemene hamster vragen, opmerkingen en of verhalen m.b.t. de huisvesting, accessoires, speeltjes alles voor in het verblijf etc.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
EmmaLuka_x
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Vrouw

Hamster lijkt ongelukkig in kooi

Bericht door EmmaLuka_x » di jan 02, 2018 12:52 am

Hoi iedereen,

Evy is een syr die volgens mij niet echt gelukkig was in haar verblijf. Ze zat ook wel krap hoor, het was een oude schildpadden bak van pak hem beet 58 cm lang en ongeveer 38 cm hoog aan de voorkant, achterkant was iets hoger. Ik zag dat ze in de hoeken ging graven en aan het gaas van de deksel ging knagen, dus ik concludeerde daaruit dat ze niet gelukkig was. Afijn, paar dagen geleden een oud aquarium van een meter en 30 cm breed. Ik dacht dat ze hier gelukkig in zou worden, ze is namelijk qua ruimte gigantisch vooruit gegaan.

Niets is minder waar. Ja, ze graaft minder in de hoeken maar het knagen aan het gaas blijft. Ik heb een driedubbel plateau in het verblijf neergezet zodat ze kan klimmen en klauteren, een boomstam met gaten en een paar huisjes en natuurlijk een loopwiel. Ook heeft ze de basis dingen zoals een waterflesje. Net klom ze over het gaas in de bak en viel ze naar beneden op het zaagsel. Ze kwam zacht terecht maar dit is natuurlijk niet de bedoeling!

Nu vraag ik me af wat er scheelt. Is dit normaal gedrag of is ze dood ongelukkig, verveelt ze zich?

Ik zal een foto uploaden van het verblijf, dan zien jullie hoe ze zit qua bak.

Groetjes Emma en Evy

Afbeelding
- Everything starts small, just like you! Evy heart_

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Re: Hamster lijkt ongelukkig in kooi

Bericht door sylvia » di jan 02, 2018 11:52 am

Op deze link kun je het een en ander vinden over de inrichting van een hok van een Syr gericht op hoe ze in de natuur wonen.
http://hamsteropvangnona.be/huisvesting/

Dan zie je dat je bv meer bodembedekking zou kunnen gaan gebruiken. Er zou ook een groot huis in moeten staan. En ik twijfel of je molen wel groot genoeg is. (ik kan niet goed zien welke maat je hebt).

Al met al denk ik dat ze zich verveelt en zich daardoor niet gelukkig voelt. Dat is jammer, want je wilt het beste voor haar. Google maar eens verder. Ik weet niet of je Facebook hebt? Maar daar is tegenwoordig enorm veel info te vinden.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

EmmaLuka_x
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door EmmaLuka_x » di jan 02, 2018 8:21 pm

sylvia schreef:
di jan 02, 2018 11:52 am
Op deze link kun je het een en ander vinden over de inrichting van een hok van een Syr gericht op hoe ze in de natuur wonen.
http://hamsteropvangnona.be/huisvesting/

Dan zie je dat je bv meer bodembedekking zou kunnen gaan gebruiken. Er zou ook een groot huis in moeten staan. En ik twijfel of je molen wel groot genoeg is. (ik kan niet goed zien welke maat je hebt).

Al met al denk ik dat ze zich verveelt en zich daardoor niet gelukkig voelt. Dat is jammer, want je wilt het beste voor haar. Google maar eens verder. Ik weet niet of je Facebook hebt? Maar daar is tegenwoordig enorm veel info te vinden.
Hoihoi, heel erg bedankt voor je reactie en tips. Het rad is 22 cm, het is aan de kleine kant maar ben opzoek naar een groter rad. De bodembedekking wil ik zeker wel aanvullen, maar dan kan ik het rad niet meer plaatsen want dan graaft ze het rad omver. Een huisje was ik ook naar aan het zoeken. Ik zal eens op Facebook kijken wat daar te vinden is, bedankt! :)

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » di jan 02, 2018 11:01 pm

Hallo daar! Ik hoop dat je iets met mijn tips kan doen. Ik doe mijn best om veel betreffende het inrichten van verblijven te weten te komen uit eigen ervaring etc. Dus here we go.

Heb je al eens van de term 'Hamsterscaping', gehoord? http://www.hamsterypurecolour.nl/hamsterscaping/
Ik ga niet zeggen dat dit de oplossing is, maar het zal zeker een verbetering zijn.

Naast dat je een schemer en nachtdier in huis hebt; heb je ook nog eens een prooidier in huis gehaald. Dat betekend dat het diertje te
allen tijde op zijn hoede is omdat er overal gevaar lijkt te schuilen. Instinct fok je er niet uit. Je kan wel zorgen dat de hamster zich
veiliger voelt door een grote open ruimte knusser te maken. Met meer verstopplekken en wegduikhoekjes. Je hamster heeft een periode
in een (veel) te kleine huisvesting geleefd. Dan is ineens een grote ruimte die dichterbij een goed formaat komt ineens een hele erge
omschakeling! Dat is spannend. Is niet erg, dat heeft tijd nodig. Maar daar komt ook een juiste inrichting bij kijken.

Naast dat het loopwiel te klein is en de hamster dus met een kromme rug (= niet fijn) loopt zie ik ook weinig grote huisje die geschikt
zijn voor een Syrische hamster. Wellicht is die van jullie niet zo heel groot; maar het is nog steeds geen formaat Rusje :D Als je zelf
naar de ruimte kijkt zie je een grote open vlakte met her en der wat spulletjes. En eigenlijk ook niet echt een graafruimte!

Kijk voor al eens op de pagina Hamsterscaping en bekijk de voorbeelden eens op de Facebook pagina die er aan vast gekoppeld zit.
Daar zitten heel veel mensen met een Syrische hamster. En een Syr is een uitdaging; dat is niet gelogen. Maar hier is absoluut nog
werk aan de winkel. In eerste instantie een goede basis. Een (groter) loopwiel kan gewoon op de dunste laag bodembedekking staan.
Daar voorbij kan je omhoog werken met verschillende lagen bodembedekking aangevuld met kurktunnels en geschikte huizen. Natuurlijk
wel geschikt voor een Syrische hamster!
Als je de ruimte anders gaat inrichten met een aantal (belangrijke) extra spullen. Dan zal je merken dat de hamster zich veiliger
gaat voelen en het negatieve stereotype gedrag zal afnemen. Dat is niet gemakkelijk maar absoluut te doen. Voor iedereen :D

Bekijk vooral eens de voorbeelden van andere Syren eigenaren. Bijgevoegd een foto van mijn oude Syren bak. 120x50x50. Ik heb
echter geen Syr meer. Ik richt nu ook wel anders in; maar de bak was wel een veilige omgeving.

Afbeelding
Afbeelding

Heel veel succes!! crazy_
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

EmmaLuka_x
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door EmmaLuka_x » di jan 02, 2018 11:54 pm

xDenise schreef:
di jan 02, 2018 11:01 pm
Hallo daar! Ik hoop dat je iets met mijn tips kan doen. Ik doe mijn best om veel betreffende het inrichten van verblijven te weten te komen uit eigen ervaring etc. Dus here we go.

Heb je al eens van de term 'Hamsterscaping', gehoord? http://www.hamsterypurecolour.nl/hamsterscaping/
Ik ga niet zeggen dat dit de oplossing is, maar het zal zeker een verbetering zijn.

Naast dat je een schemer en nachtdier in huis hebt; heb je ook nog eens een prooidier in huis gehaald. Dat betekend dat het diertje te
allen tijde op zijn hoede is omdat er overal gevaar lijkt te schuilen. Instinct fok je er niet uit. Je kan wel zorgen dat de hamster zich
veiliger voelt door een grote open ruimte knusser te maken. Met meer verstopplekken en wegduikhoekjes. Je hamster heeft een periode
in een (veel) te kleine huisvesting geleefd. Dan is ineens een grote ruimte die dichterbij een goed formaat komt ineens een hele erge
omschakeling! Dat is spannend. Is niet erg, dat heeft tijd nodig. Maar daar komt ook een juiste inrichting bij kijken.

Naast dat het loopwiel te klein is en de hamster dus met een kromme rug (= niet fijn) loopt zie ik ook weinig grote huisje die geschikt
zijn voor een Syrische hamster. Wellicht is die van jullie niet zo heel groot; maar het is nog steeds geen formaat Rusje :D Als je zelf
naar de ruimte kijkt zie je een grote open vlakte met her en der wat spulletjes. En eigenlijk ook niet echt een graafruimte!

Kijk voor al eens op de pagina Hamsterscaping en bekijk de voorbeelden eens op de Facebook pagina die er aan vast gekoppeld zit.
Daar zitten heel veel mensen met een Syrische hamster. En een Syr is een uitdaging; dat is niet gelogen. Maar hier is absoluut nog
werk aan de winkel. In eerste instantie een goede basis. Een (groter) loopwiel kan gewoon op de dunste laag bodembedekking staan.
Daar voorbij kan je omhoog werken met verschillende lagen bodembedekking aangevuld met kurktunnels en geschikte huizen. Natuurlijk
wel geschikt voor een Syrische hamster!
Als je de ruimte anders gaat inrichten met een aantal (belangrijke) extra spullen. Dan zal je merken dat de hamster zich veiliger
gaat voelen en het negatieve stereotype gedrag zal afnemen. Dat is niet gemakkelijk maar absoluut te doen. Voor iedereen :D

Bekijk vooral eens de voorbeelden van andere Syren eigenaren. Bijgevoegd een foto van mijn oude Syren bak. 120x50x50. Ik heb
echter geen Syr meer. Ik richt nu ook wel anders in; maar de bak was wel een veilige omgeving.

Afbeelding
Afbeelding

Heel veel succes!! crazy_
Hoihoi, wat fijn dat je al die tips geeft, heb ik echt wat aan en Evy is je dankbaar want zo kan ik jouw kennis gebruiken voor een fijne leef omgeving voor haar! Ik begrijp dat de bak ruim zat is, en dat ik met lagen bodembedekking moet gaan werken. Ga ik zeker doen, hier bij de AH is een pak zaagsel 0,99 euro en heb ook nog 2,5 pakken Supasoft staan dus daar ga ik zeker werk van maken! Ik heb wat spulletjes bijbesteld via een webshop. Daar zit extra speelgoed/bezigheids therapie in, en wat te knagen zodat ze het gaas misschien minder pakt.

Mijn telefoon is leeg, een update volgt zsm!

EmmaLuka_x
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door EmmaLuka_x » wo jan 03, 2018 12:48 am

Update:

Ik heb even last minute iets in elkaar geflanst. Ik heb karton gepakt en daar een schot van gemaakt met een gat erin en daar heb ik een boomstam tunnel in gedaan. Het graafgedeelte heb ik vol met de resterende bodembedekking die ik nog had liggen. Ik ben benieuwd wat ze ermee gaat doen, ze kijkt vooral een beetje beduusd lachuh_

Afbeelding

Afbeelding

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » do jan 04, 2018 7:13 pm

Heel graag gedaan :) De situatie kan je pas gaan beoordelen als de ruimte voller is ;) Dus ik zou even geduldig wachten op de nieuwe spullen en het nieuwe loopwiel (is echt van groot belang) en dan op de juiste manier inrichten.

Was je al lid geworden van de Hamsterscaping fb pagina? Anders zeker doen!
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Plaats reactie