Kan een hamster door tralies heen knagen?!

(Housing) Algemene hamster vragen, opmerkingen en of verhalen m.b.t. de huisvesting, accessoires, speeltjes alles voor in het verblijf etc.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Jetske
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 2

Kan een hamster door tralies heen knagen?!

Bericht door Jetske » di nov 21, 2017 11:26 pm

Help! Ik heb sinds een week een grote (sterke) goudhamster. Hij zit in een IKEA detolf vitrinekast en begon aan de houten zijkanten te knagen.

Mijn vader heeft van een hamsterren de tralies zo neergezet zodat hij niet meer bij het hout komt. Het staat stevig vast met tie wraps. Nu is Floef (de hamster) dus enorm aan de tralies aan het knagen.

Nu is mijn eerste vraag:

Kan hij zo hard knagen (hij is heel sterk) dat hij door de tralies heen kan knagen en zo erachter kan komen om verder te gaan met het hout en dan zo te ontsnappen.

Ook wil ik weten of hij de tie wraps kapot kan knagen en er zo tussendoor kan kruipen, het staat wel vrij strak op elkaar.

Nu wil ik ook weten of hij aan zijn kooi knaagt omdat hij er echt uit wil (dat is hamstergedrag natuurlijk maar ik vat het toch een beetje persoonlijk op.. :( ) of doet hij dat uit verveling.
Ik heb een wilgentunnel, houten knaagspeeltjes (waar hij flink op knaagt) een berg(je) met flink wat cotton & comfort en wimzee chews.

Ik maak me dus best wel zorgen of hij door de tralies heen kan knagen en dat hij het helemaal niet leuk vind in zijn kooi. De kooi is dus echt heel groot (43x163 cm).

Graag hoor ik jullie mening! Kan de hamster er nog uit? Of zit hij toch echt goed in die bak en kan hij knagen wat hij wil aan de tralies zonder resultaat....

Alvast bedankt!

Groetjes Jetske.

RocKal
nieuw lid
nieuw lid
Aantal hamsters: 9

Re: Kan een hamster door tralies heen knagen?!

Bericht door RocKal » wo nov 22, 2017 12:38 am

Door de tralies heen knagen lijkt me wel sterk...

Misschien wil je hamster er graag uit voor aandacht? Haal je hem er geregeld uit?
Je kooi is groot genoeg, hij heeft knaagmateriaal ... heeft hij ook een looprad?
Dat zou ook een reden kunnen zijn, dat hij z'n energie niet kwijt kan chinrub_

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » wo nov 22, 2017 8:30 am

Op zich zijn het goeie knagers en als ze willen kunnen ze veel kapot knagen, maar door tralies konen ze in het algemeen niet.

Jetske
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Jetske » wo nov 22, 2017 8:23 pm

Ik heb de hamster pas een week dus echt eruit halen kan nog niet helemaal....

Ik heb hem nu een 28 cm wiel gegeven (net binnen gekomen), dus misschien dat dat al scheelt.

Ook zag ik dat hij vrij lange tanden heeft (hij zat al sinds de zomer bij de dierenwinkel zonder knaagmateriaal)... Hij heeft nu wel knaagmateriaal maar ik denk omdat zijn tanden al erg lang zijn hij daar niet zo veel meer aan heeft.

Vrijdagmiddag naar de dierenarts om ze te laten knippen (vind ik best eng, straks gaat dat fout... tanden splijten/te kort knippen)...
Zou het kunnen zijn dat hij zo aan de tralies knaagt enzo omdat zijn tanden te lang zijn? En kan het dan ook zijn dat als ze weer kort zijn geknipt het helemaal ophoudt? Hopelijk als de tandjes weer kort zijn kan hij het zelf wel weer bijhouden aan knaagmateriaal....

Denk niet dat het grotere wiel hem zal laten stoppen maar dat vindt hij natuurlijk wel fijn. Hopelijk ligt het er dan aan dat hij te lange tanden heeft want dat wordt vrijdag dus opgelost bij de dierenarts.

Even kijken hoe het dan gaat.

RocKal
nieuw lid
nieuw lid
Aantal hamsters: 9

Bericht door RocKal » vr nov 24, 2017 3:17 pm

Jetske schreef:
wo nov 22, 2017 8:23 pm
Ik heb de hamster pas een week dus echt eruit halen kan nog niet helemaal....

Ik heb hem nu een 28 cm wiel gegeven (net binnen gekomen), dus misschien dat dat al scheelt.

Ook zag ik dat hij vrij lange tanden heeft (hij zat al sinds de zomer bij de dierenwinkel zonder knaagmateriaal)... Hij heeft nu wel knaagmateriaal maar ik denk omdat zijn tanden al erg lang zijn hij daar niet zo veel meer aan heeft.

Vrijdagmiddag naar de dierenarts om ze te laten knippen (vind ik best eng, straks gaat dat fout... tanden splijten/te kort knippen)...
Zou het kunnen zijn dat hij zo aan de tralies knaagt enzo omdat zijn tanden te lang zijn? En kan het dan ook zijn dat als ze weer kort zijn geknipt het helemaal ophoudt? Hopelijk als de tandjes weer kort zijn kan hij het zelf wel weer bijhouden aan knaagmateriaal....

Denk niet dat het grotere wiel hem zal laten stoppen maar dat vindt hij natuurlijk wel fijn. Hopelijk ligt het er dan aan dat hij te lange tanden heeft want dat wordt vrijdag dus opgelost bij de dierenarts.

Even kijken hoe het dan gaat.

Ja daar kan het wel aan liggen dat hij last heeft van z'n tandjes.
Hopelijk doet de dierenarts zen werk goed en dan zou je hamster het toch wel zelf kunnen bijhouden met knaagmateriaal denk ik.

Succes! x

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » za nov 25, 2017 12:36 pm

Als je het zelf niet kunt bekijken dan is het goed om inderdaad een dierenarts ernaar te laten kijken ;) Mochten de tanden inderdaad te lang zijn dan kan de dierenarts daar wat aan doen.

Maar als het goed is ben je gisteren al geweest. Wat heeft de dierenarts ervan gezegd? :)

Jetske
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Jetske » di nov 28, 2017 5:30 pm

De tanden van de hamster waren niet te lang, wel groeide de tandjes aan de onderkant scheef waardoor ze minder goed zullen gaan slijten. Met knaagmateriaal kun je het wel remmen maar niet helemaal tegenhouden zij ze. Mijn vader heeft nu trespa platen tegen het houten gedeelte van de kooi gemaakt. De hamster probeert hier wel aan te knagen maar het is zo hard dat ze er niks mee kan.

Ik heb nog wat wilgentakjes in de kooi gelegd... Het proberen te ontsnappen zal altijd zo blijven denk ik maar voor nu is het verder goed met haar. Benieuwd of ze ook echt het knaagmateriaal gaat gebruiken.

Bedankt voor alle tips iedereen!

Plaats reactie