Onderzoek naar de keuze van bodembedekking

(Housing) Algemene hamster vragen, opmerkingen en of verhalen m.b.t. de huisvesting, accessoires, speeltjes alles voor in het verblijf etc.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
marika
Beheerder
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Onderzoek naar de keuze van bodembedekking

Bericht door marika » wo jul 19, 2017 2:49 pm

http://www.derussischedwerghamster.nl/b ... e-hamster/
De Russische Dwerghamster schreef:Er is maar weinig onderzoek gedaan naar hamsters en hun voorkeuren voor huisvesting. Uit het onderzoek is gebleken dat hamster een voorkeur hebben voor houtvezel van bepaalde boomsoorten. Bij afwezigheid van nestmateriaal verkiezen hamsters houtvezel van:

Dennenhout boven Aspenhout
Maiskorrels boven Houtkorrels

Het bijzondere was wel dat alle voorkeuren als sneeuw voor de zon verdwenen toen de hamsters een stukje papier kregen. Je zou dus kunnen zeggen dat de bodembedekking veel minder uitmaakt als de dieren maar een nest kunnen maken. Hierdoor komt duidelijk naar voren dat nestmateriaal voor een hamster bijzonder belangrijk is!
Ik ben nu ook aan de bestaande houtvezel fabrikanten aan het vragen wat voor hout ze eigenlijk gebruiken? Schijnt dat er in Duitsland bewust veel dennenhout wordt gebruikt, maar dat heb ik zelf niet geconstateerd ;)

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Onderzoek naar de keuze van bodembedekking

Bericht door marika » do jul 27, 2017 10:43 am

Gabriëlle
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » do jul 27, 2017 8:07 pm

marika schreef:
do jul 27, 2017 10:43 am
http://www.derussischedwerghamster.nl/b ... naaldhout/
Ik heb reactie terug van plospan.
Voormalig dierenarts Klaver? volgens mij werkt hij nog gewoon in zijn eigen praktijk.
Ik denk dat de onderzoeken waar hij zijn mening op baseert vast wel bij hem op te vragen zijn.

Hoewel ik nooit problemen heb gehad met de gezondheid van de hamsters op plospan, is het voor mij een product dat ik niet meer gebruik omdat ik er zelf niet meer tegen kon.
Ik heb wel jaren geleden Chipsi houtsnippers gehad, en dat gaf héél veel ellende bij de hamsters, allemaal hormoon gerelateerde problemen, bij diverse hamsters die totaal onverwant waren, ik wil ook niet weten waar dat spul mee was behandeld, was trouwens ook erg goed tegen onkruid ook dat ging er dood van...
Gebruik nu vooral hemperade, dat heeft een eko keurmerk als 1 van de weinige.
Ik heb nu om eens te testen een enorm pak gesnipperde eierdoosjes van volgens mij joris no smell meegenomen, mijn russen zijn gek op eierdozen, dus ben benieuwd.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » do jul 27, 2017 9:11 pm

Geen voormalig dierenarts hoor. Hij heeft een eigen dierenartspraktijk. Hij is ook regelmatig op tv te zien in van die dierenarts programma's etc. Ik volg hem zelf ook op Facebook.
http://www.klaver4dieren.nl/content/die ... ter-klaver
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » do jul 27, 2017 10:08 pm

@Gabriella: Daar zeg je wat de chipsi houtvezel heb ik ook gehad, maar die werd ook van naaldhout gemaakt. Waarschijnlijk veel verser dan plospan want het rook ook veel sterker. Ik heb het nooit voor de dieren gebruikt gelukkig.

Ik kon ook niet meer tegen plospan. Ik verhoonde de dieren op een gegeven moment met een mondkapje. Het lijkt er trouwens op alsof het met de tijd erger werd. Want in het begin had ik er niet zoveel last van, maar het werd steeds erger.

Ik vind het antwoord van Plospan wel typisch en kort door de bocht inderdaad. Ze doen het op een niet nette manier af als onzin en niet relevant.... Ik ga dit ook eens voorleggen aan meneer Klaver en vragen wat zijn mening hierover is en of hij nog steeds achter het onderzoek staat uit 2005. Is natuurlijk al wel wat jaren geleden en het zaagsel van toen is niet echt meer te vergelijken met het zaagsel van nu. Als is het alleen al om de reden dat sommige fabrikanten geen naaldhout meer gebruiken. Maar diegenen die het wel gebruiken zijn er niet altijd open en eerlijk over op de verpakking :p

@Sylvia: Dank je wel! Dat wist ik eerlijk gezegd niet. Interessant :D

Gabriëlle
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » do jul 27, 2017 11:43 pm

marika schreef:
do jul 27, 2017 10:08 pm
@Gabriella: Daar zeg je wat de chipsi houtvezel heb ik ook gehad, maar die werd ook van naaldhout gemaakt. Waarschijnlijk veel verser dan plospan want het rook ook veel sterker. Ik heb het nooit voor de dieren gebruikt gelukkig.

Ik kon ook niet meer tegen plospan. Ik verhoonde de dieren op een gegeven moment met een mondkapje. Het lijkt er trouwens op alsof het met de tijd erger werd. Want in het begin had ik er niet zoveel last van, maar het werd steeds erger.

Ik vind het antwoord van Plospan wel typisch en kort door de bocht inderdaad. Ze doen het op een niet nette manier af als onzin en niet relevant.... Ik ga dit ook eens voorleggen aan meneer Klaver en vragen wat zijn mening hierover is en of hij nog steeds achter het onderzoek staat uit 2005. Is natuurlijk al wel wat jaren geleden en het zaagsel van toen is niet echt meer te vergelijken met het zaagsel van nu. Als is het alleen al om de reden dat sommige fabrikanten geen naaldhout meer gebruiken. Maar diegenen die het wel gebruiken zijn er niet altijd open en eerlijk over op de verpakking :p

@Sylvia: Dank je wel! Dat wist ik eerlijk gezegd niet. Interessant :D
Ik had de houtsnippers van Chipsi ;). Daarna heb ik ook niks meer van dat merk gekocht, als je van zo'n, normaal gesproken, minimaal bewerkt product al zooi maakt...

Denk dat de intolerantie voor plospan ook opbouwt, in het begin had ik er ook geen last van, vervolgens moest ik net als jij verschonen met een mondkapje, tot het punt dat ik niet meer zonder mondkapje de dieren kon voeren of zelfs maar in de kamer kon zijn zonder heel benauwd te worden.
Misschien moeten we ons ook afvragen wat doet het bij mensen....

Geloof dat Plospan, Klaver al uit zijn ambt ontslagen heeft :lol:.
Ik ben wel benieuwd hoe Klaver er nu over denkt. En wat ik mij ook afvraag als het zulke onzin is wat hij zegt waarom geeft Plospan dan niet met hun mail meteen een paar (links) naar onderzoeken die het tegendeel bewijzen, want ondertussen hadden zie die wel eens op kunnen zoeken of laten uitvoeren.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » vr jul 28, 2017 10:08 pm

Ik wist dat mijn Belgische hamstervriendin Nicky naar onderzoeken op gebied van veiligheid van zaagsel had gezocht. Ik heb het haar zojuist even gevraagd en ze zou me komend weekend nog even wat linkjes doorsturen. Zodra ik die heb zal ik ze ook even hier plaatsen. :D

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » ma jul 31, 2017 11:06 am

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » vr aug 04, 2017 7:52 pm

@Gabriella: Ik heb nog niets van Klaver teruggekregen, dus das maar de vraag of hij erop in wil gaan :o

@Sylvia: Dank je wel voor de linkjes ga ik even rustig doornemen! :D

Gabriëlle
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » za aug 05, 2017 2:19 am

marika schreef:
vr aug 04, 2017 7:52 pm
@Gabriella: Ik heb nog niets van Klaver teruggekregen, dus das maar de vraag of hij erop in wil gaan :o

@Sylvia: Dank je wel voor de linkjes ga ik even rustig doornemen! :D
Ik zou Klaver dan gewoon bellen, en vragen of hij je mail gezien heeft en wil beantwoorden. Dierenartsen hebben het vaak erg druk, dus mail beantwoorden heeft dan niet altijd prioriteit, telefoon zijn ze vaak beter mee.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo aug 09, 2017 4:50 pm

Dat is ook wel een idee inderdaad! Stom he daar denk ik dan helemaal niet aan :o

Plaats reactie