Hamster vervoeren in kartonnen doosje, wat vinden jullie daar van?

(Housing) Algemene hamster vragen, opmerkingen en of verhalen m.b.t. de huisvesting, accessoires, speeltjes alles voor in het verblijf etc.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
marika
Beheerder
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Hamster vervoeren in kartonnen doosje, wat vinden jullie daar van?

Bericht door marika » zo jul 03, 2016 1:21 pm

Wat vinden jullie van het vervoeren van een hamster in een kartonnen doosje?

Mona
stamgast
stamgast
Aantal hamsters: 7

Re: Hamster vervoeren in kartonnen doosje, wat vinden jullie daar van?

Bericht door Mona » zo jul 03, 2016 3:18 pm

Ik had het op facebook ook al zien voorbij komen maar niet op gereageerd.
Ik vind het echt niet kunnen, en ook jammer dat ze in het assortiment zijn opgenomen. Ik heb al vaak gezien dat een hamster zich daar binnen een paar minuten uit knaagt.
Het argument van: je moet toch iets hebben als fokker als de nieuwe baasjes niets bij hebben vind ik geen goed. Een fokker staat toch in voor het welzijn van de hamsters en wilt niet dat ze op 5 minuten ontsnapt zijn? En allicht moeten de diertjes er voor langere tijd in, anders zouden de mensen makkelijk even naar huis het bakje kunnen gaan halen. Dus sowieso dat het diertje zich gaat vervelen en gaat knagen.

Ik vind dat de fokker beter de service kan geven dat er bakjes bij hem te koop zijn, of ijsdozen en bakjes van de chinees enzo bijhouden, gaatjes in het deksel prikken en de hamster daarin meegeven, daar kunnen ze zich niet op 5 minuten uit knagen.
Groetjes van Mona,
En van syrtjes Parcival en Qyra, bellies Dastan en Firenze, chineesje Meira en de robo's Summer en Saffron ♥

femkexx
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door femkexx » wo jul 13, 2016 9:52 pm

Als je 2 minuutjes moet rijden vind ik het wel OK, maar beter een transportbox natuurlijk. Komt later ook goed van pas als je bijvoorbeeld op vakantie gaat en je je hamster ergens heen moet brengen, of als ie een keertje naar de DA moet
Groetjes Femke en Jimmy het syrtje!

Rust zacht mijn lieve Pimmetje (02-08-2013 - 20-10-2015)

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » ma aug 15, 2016 8:55 am

Ik heb er nooit moeite mee gehad. Ik ben ook altijd van mening geweest dat dieren die in het donker zitten rustiger zijn dan dieren die alles mee kunnen maken. Vanuit deze theorie vind ik het persoonlijk geen probleem. Qua veiligheid kan er niet veel mis gaan mits je de hamster er geen uren alleen in laat zitten, want dan kan hij gaan knagen aan de ventilatie gaatjes die in het doosje zitten.

Het is wel het simpelste vervoermiddel dat er is en ik ben het wel eens dat je als fokker liever kiest voor een transportbakje :)

Mona
stamgast
stamgast
Aantal hamsters: 7

Bericht door Mona » ma aug 15, 2016 11:06 am

Ik heb nochtans vroeger vaak een hamster meegekregen in zo'n doosje, ze moesten er dan 10 min tot een kwartier in tot ik thuis was. En heb verschillende keren meegemaakt dat ze er bijna uit geknaagd waren.. Ze knagen inderdaad aan de luchtgaten, maar ook aan de zijkanten waar het doosje sluit. Was doodeng dus toen heb ik maar vervoersboxen aangeschaft...
Groetjes van Mona,
En van syrtjes Parcival en Qyra, bellies Dastan en Firenze, chineesje Meira en de robo's Summer en Saffron ♥

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » za aug 27, 2016 6:12 pm

Ik vind het niet diervriendelijk. Het diertje heeft al stress en je kan hem moeilijk vertellen wat er gebeurd. Ik heb ervaren dat hamsters in een transportbox relaxed gaan liggen slapen uiteindelijk en dat hamsters in een kartonnen vervoersbox alleen maar bezig zijn om er uit te komen.

Hier, als fokker zijnde, kan men - bij geen geschikt transportbox, een transportbox van mij overnemen voor een prijs dat ik een nieuwe kan aanschaffen.
Maar gelukkig stel ik mensen van te voren netjes op de hoogte van de verwachtingen :) Dat kan je als goede fokker en/of opvang natuurlijk ook prima ... je wilt toch dat je dieren goed terecht komen immers?
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Mandy
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Mandy » wo sep 21, 2016 12:24 pm

Ik zie zelf niet zo het verschil, buiten dat ze zich uit een kartonnen doos uit kunnen knabbelen.. Geloof niet dat ze in een transportbak relaxer zullen zijn dan in een doosje.

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » ma feb 26, 2018 2:13 pm

Bij mij worden ze tegenwoordig in Nyåkers (speculaaskoekjes) vervoerd, een kunststoffen koekjesbak. Paar gaten erin en lekker warm onder de jas. Zo'n vervoersboxje krijg ik niet onder mijn jas en ik zie er ook niet de noodzaak van in tenzij het een lange reis betreft.

Vroeger ging het vaker mis met die kartonnen doosjes, al hoefde ik maar 5 minuten te lopen. Eén Syrtje vrat zich binnen 5 minuten al eruit. Ik had het doosje voor de zekerheid in mijn handtas gestopt, rits dicht. En toen ik thuiskwam haalde ik het doosje eruit boven de gootsteen. Pats, daar lag de hamster in de gootsteen, doosje al helemaal kapot zoals verwacht. Ik koos niet voor niets voor de gootsteen (lage val). Syren zijn er snel uit, Rusjes en Roborovski's lijken wat minder snel te slopen, hi hi.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » zo apr 01, 2018 6:41 pm

De Syrren vreten zich wel snel uit een doosje inderdaad :D Creatief Pluisje!

Plaats reactie