MELDPUNT: dwerghamster met tandproblemen

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Geslacht: Vrouw

MELDPUNT: dwerghamster met tandproblemen

Bericht door sylvia » vr jan 17, 2014 10:48 pm

NB: Het voormalige topic Oproep tandproblemen is omgedoopt tot een algemeen Meldpunt voor tandproblemen. De oude vragen zijn iets aangepast, maar blijven hieronder in hun oude versie staan, omdat bij de oude meldingen tandproblemen de antwoorden op die vragen zijn geplaatst. Was het voormalig Oproep topic met name voor Russische dwerghamsters bedoeld, het huidige Meldpunt is voor alle dwerghamsters toegankelijk. Alhoewel een aantal dwerghamsters met naam worden genoemd, mogen tandproblemen bij alle hamsters worden gemeld.

MELDPUNT TANDPROBLEMEN:

In dit topic kunnen alle tandproblemen bij een Russische, Campbelli of Roborovski dwerghamster worden aangemeld.
NB: dit is een meldtopic en geen discussietopic en het is niet de bedoeling dat mensen hier reageren.

Vragen:
1. Is je hamster een Russische, Campbelli of Roborovski dwerghamster
2. Wat voor tandproblemen heeft je hamster. Kun je een beschrijving geven van het tandprobleem en hoe de tandjes er nu uitzien, bv:
- zijn de boventanden kort en de ondertanden lang OF zijn juist de ondertanden kort en de boventanden lang
- heeft je hamster olifantstandjes danwel scheef groeiende tandjes
- heeft je hamster losstaande tandjes danwel heeft je hamster tandjes verloren
-heeft je hamster tandjes afgebroken gehad
- wat is de kleur van de tandjes
NB: indien mogelijk graag een of meer foto’s toevoegen
3. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen; is de oorzaak bekend
4. Hoe is het verloop van de tandproblemen geweest, te weten: vanaf jonge leeftijd zo geweest,bv olifantstandjes/plots begonnen/langzaam begonnen en in verloop van tijd erger geworden, of anders
5. Ben je bij een DA geweest en zo ja, wat heeft de DA geconstateerd en wat heeft de DA aan de tandproblemen gedaan
6. Wat is de naam van je hamster
7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en oorzaak van overlijden
8. Wat voor kleur heeft je hamster
9. Van welke fokker of dierenwinkel komt je hamster
10. Weet je de namen van de ouders van je hamster of heb je een stamboom
11. Wat voor voeding gaf je je hamster voor de tandproblemen; welke voeding geef je nu
12. Wat krijgt je hamster voor aanvullend knaagmateriaal, zoals wilgentakjes etc
13. In wat voor kooi zit je hamster

Belangrijk: gezondheidsproblemen moeten altijd aan de fokker worden doorgegeven!

Zie ook: mijn topic over slijpen/knippen van tandjes:
viewtopic.php?f=10&t=9688&hilit=+uitleg

================================================================================================================================

OPROEP – Wie heeft een dwerghamster met tandproblemen:

Met het opstellen van de Stambomen Suikerziekte zijn er steeds meer gevallen van dwerghamsters met tandproblemen naar voren gekomen. Marika en ik hebben daarom besloten ons ook in tandproblemen te gaan verdiepen. We vragen ons bv af, komen in bepaalde lijnen meer tandproblemen voor of komen tandproblemen bv bij een bepaalde kleur vaker voor.

Vragen:
1. Wat voor tandproblemen heeft je hamster, hoe zien de tanden van je hamster er uit
Ik wil bv weten:
- zijn de boventanden kort en de ondertanden lang OF zijn juist de ondertanden kort en de boventanden lang
- heeft je hamster olifantstandjes
- heeft je hamster tandjes afgebroken gehad
- wat is de kleur van de tandjes
2. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen
3. Ben je bij een DA geweest en heeft de DA iets aan de tandproblemen gedaan
4. Wat voor kleur heeft je hamster, heeft je hamster een golvende vacht
5. Van welke fokker komt je hamster
NB: ook als je hamster uit de dierenwinkel komt mag je de vragen beantwoorden!
6. Weet je de namen van de ouders van je hamster of heb je een stamboom
7. Wat is de geboortedatum van je hamster en (indien van toepassing) wat is de overlijdensdatum en de oorzaak van overlijden
8. Wat voor voeding geef je je hamster
9. In wat voor kooi zit je hamster
10. Wat is de naam van je hamster

Belangrijk: gezondheidsproblemen moeten altijd aan de fokker doorgegeven worden!

Zie ook: mijn topic over slijpen/knippen van tandjes:
viewtopic.php?f=10&t=9688&hilit=+uitleg
Laatst gewijzigd door sylvia op zo nov 13, 2016 2:06 pm, 10 keer totaal gewijzigd.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Re: Oproep! Wie heeft een dwerghamster met tandproblemen?

Bericht door sylvia » vr jan 17, 2014 10:53 pm

BUBBA:
1. Olifantstandjes
Afbeelding

2. 3,5 maand
3. Ja, de DA adviseerde inslapen, maar gezien Bubba’s leeftijd heb ik besloten Bubba’s tandjes onder gasnarcose te laten slijpen.
Toen Bubba 10 maanden was ontstond er een grote spleet tussen zijn boventandjes en zijn boventandjes zijn krom naar achteren gaan groeien.
Toen Bubba 15 maanden was, waren zijn boventandjes zo goed als verdwenen.
4. Russisch blauw, golvende vacht
5. Hamstery Pretty Fay
6. Nova x Billy, nest van 19 oktober 2012
7. 19 oktober 2012; ingeslapen 7 maart 2014 ivm een opeenstapeling van gezondheidsproblemen.
8. Voor de tandproblemen: Vitakraft Menu Vital gemengd met Beaphar Care, dagelijks vers groenvoer als broccoli, witlof, andijvie en circa 2 meelwormen per dag.
Na de tandproblemen: Science Supreme hamsterbrokken in kleine stukjes gesneden
Vanaf januari 2014 kon Bubba alleen papjes eten. Die maak ik zelf van de SS brokken. Plus ik koop speciale poeders voor hamsters met tandproblemen.
Laatst gewijzigd door sylvia op di apr 29, 2014 9:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » vr jan 17, 2014 10:55 pm

Remy:
1. Remy’s boventandjes groeien scheef en krom naar achteren.
Remy’s ondertandjes zijn er niet meer.
Afbeelding

2. Toen Remy 8 maanden was viel het me op dat hij zijn zonnebloempitten niet meer kon pellen. Hij bleek hele lange boventanden te hebben, zijn ondertanden bleken heel erg kort.
Snel daarna bleek hij 1 boventand te hebben gebroken en allebei zijn ondertandjes waren tot op het tandvlees afgebroken of afgesleten.
3. Ja, Remy’s boventandjes zijn inmiddels 5x onder gasnarcose geslepen. Zijn ondertandjes zijn nooit meer aangegroeid.
Sinds Remy 16 maanden is zijn ook zijn boventandjes gestopt met groeien en hoeft hij niet meer geslepen te worden.
4. Wildkleur, zwart dragend.
5. Hamstery Pretty Fay
6. Nova x Billy, nest van 8 juni 2012
7. 8 juni 2012
8. Voor de tandproblemen: Vitakraft Menu Vital gemengd met Beaphar Care, dagelijks vers groenvoer als broccoli, witlof, andijvie en circa 2 meelwormen per dag.
Sinds de tandproblemen kan Remy alleen nog maar papjes eten. Die maak ik zelf van Science Supreme Hamsterbrokken. Plus ik koop speciale poeders voor hamsters met tandproblemen.
Laatst gewijzigd door sylvia op di apr 29, 2014 2:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » za jan 18, 2014 1:22 pm

Niamph van Lianne, via het hamsterforum:

Re: OPROEP: Wie heeft een dwerghamster met tandproblemen?
Berichtdoor **Lilia** » 17 jan 2014 22:12

1. Wat voor tandproblemen heeft je hamster? Niamph had doorgegroeide tandjes, haar boventanden kromden zich zo naar achter, al een millimeter onder het begin van de tand
2. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen: Toen ze ongeveer een jaar was
3. Ben je bij een DA geweest en heeft de DA iets aan de tandproblemen gedaan? Ja, geknipt
4. Wat voor kleur heeft je hamster? Lilac roodoog, golvend haar
5. Van welke fokker komt je hamster? Lisa, Hamstery Pretty Fay
6. Weet je de ouders van je hamster of heb je een stamboom? Ja. Haar ouders waren (moeder) Flower, zwart (uit dove x blauw-wildkleur) en Flint, wildkleur (uit blauw-wildkleur en zwart merle)
7. Wat is de geboortedatum van je hamster? 24 maart 2012
Wat is (indien van toepassing) de overlijdensdatum en reden van overlijden? Niamph is op 22 april 2013 ingeslapen ivm haar tandproblemen.
8. Wat voor voeding geef je je hamster? Ik gaf toen zoals al een hele tijd Hamstery Crispi van Versela Laga, meelwormen, vaak een mix van JR-farm erdoor en regelmatig fruit en groente
9. Niamph

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » za jan 18, 2014 1:25 pm

Robijn van Miss Miniver, via het hamsterforum:

Berichtdoor MissMiniver » 17 jan 2014 22:29

1. Boventanden groeien door, moeten elke 3 weken bijgeslepen worden
2. Tandproblemen begonnen in september 2013, Robijn was toen 1 jaar en 5 maanden oud
3. Dierenarts wordt elke 3 weken bezocht om de tandjes bij te slijpen (zonder gasnarcose)
4. dove
5. hamstery Pretty Fay
6. Moeder is Amy (blauw-wildkleur) geboren uit Igor (russisch blauw) & Mila (blauw-wildkleur)
Vader is TJ (zwart-merle) van hamstery Milano, zijn moeder is Russisch blauw en zijn vader zwart merle
7. Geboortedatum: 06-04-2012
8. Voor de tandproblemen kreeg ze vitakraft voor dwerghamster, tegenwoordig Supreme Science Selective in combinatie met critical care.
9. Robijn

Opmerking: Volgens Frank Verstappen heeft ze of een afwijking in de kleine hersenen of in de perifere zenuwuiteinden waardoor ze een 'parkinson-achtige' motoriek vertoont hierdoor verbruikt ze extra calorieen en moet ik haar vaak bijvoeren met critical care

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » za jan 18, 2014 4:03 pm

Aagje van Elsbeth, via het Hamsterforum:

Berichtdoor else13 » 18 jan 2014 14:45
Hoi, nog vers in het rouwproces, hierbij mijn antwoorden:

1. olifantstanden( boventanden groeiden naar achter en scheef, ondertanden lang en scheef) kaakabces
2. weet ik niet precies, eerste problemen deden zich voor op 8 maanden
3. Bij 3 maanden bij dierenarts geweest vermoeden suikerziekte, kon nog niet worden aangetoond. Symptomen daarvan verdwenen. Bij 8 maanden bij dierenarts geweest ivm oogontsteking (achteraf gezien wellicht toen al irritatie vanuit de kaak/tanden), met 9 maanden naar dierenarts, tanden bijna ingegroeid, laten slijpen onder narcose. Bij 9,5 maand naar dierenarts, bultje bij kaak en tanden weer lang. Dierenarts vermoedde inoperabel kaakabces, raadde inslapen aan. Op 14 januari 2014 ingeslapen.
4. russisch blauw, niet golvend, wel veel witte vlekken (begon op 4 maanden, niet meer terugveranderd, wellicht wintervacht?)
5. van myrtjuhs a-nest, ouders van hamstery Paradise.
6. Moeder: jasmijn (ouders Lucy en pako), vader: invito (ouders Bloem en Jayden)
7. 2 maart 2013 - 14 januari 2014, inoperabel kaakabces en olifantstanden
8. Ik gaf in het begin hope farms hamster select en hamster super, toen ze slechter begon te eten supreme selective geprobeerd (geen succes), bij gaan voeren met pap van brinta en gemalen voer, at ze weer iets meer. groenten vond ze niet veel lekker (eigenlijk alleen tomaat en komkommer), en verder zonnebloempitten, meelwormen (bij tandproblemen niet meer) en stukjes walnoot en pijnboompit om haar op gewicht te houden. Dat lukte zelfs met de tandproblemen nog.
9. Aagje

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » zo jan 19, 2014 11:19 am

Navy van Shadé via het Hamsterforum:

Berichtdoor shadé » 19 jan 2014 00:14
Hoi hoi, Wat goed dat je dit weer doet.
Hierbij mijn bijdrage:

1. Wat voor tandproblemen heeft je hamster
Scheefgroei van de ondertanden. Ondanks vele controle na constatering bleek dat haar tandjes vaak zelf afbraken.
Rond 1 jaar en 5 maand geconstateerd. ivm ver gevorder stadium ( tandje groeide al bijna in gehemelte ) Maar had al langer moeite met eten.
Ja zijn geknipt onder narcose.
blauw wildkleur- pearl, Geen golvende vacht. Wel een allergie voor chinchilla zand.
Hamstery pretty fay
6. Weet je de ouders van je hamster of heb je een stamboom
Amy en peach
7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en reden van overlijden
geboortedatum: 06-01-2012, overleden op: 04-11-2013. Reden inwendige tumor
Veel afwisseling, van care +, hamster nature tot ratrations . Daarnaast heel veel variatie met fruit, groenten en noten. Maar was van dag tot dag zeer kieskeurig in wat ze wou en kon eten.
9. Wat is de naam van je hamster
Navy :+:

renate
Moderator
Moderator
Aantal hamsters: 1
Contacteer:

Bericht door renate » ma jan 20, 2014 10:46 am

Ik plaats dit omdat mijn collega fokker uit Duitsland, deze hamster bij mij heeft gekocht.
En gisteren is ze geweest en heb ik zijn voortanden geknipt.

tandproblemen: de boventanden groeien recht naar achter.
Wanneer begonnen: begonnen bij leeftijd van 9 maanden
Da geweest; mijn collega fokker is met hem naar de dierenarts geweest. Hij wou de voortanden trekken. Dit heeft ze niet gedaan. Ik heb haar geleerd hoe je ze knipt.
De kleur: Russisch blauw
Fokker: Hamstery White Village
De ouders zijn: Scooby (hamstery angels) x Hailey (hamstery Paradise)
Geboortedatum: 19 maart 2013
Voeding: (weet niet precies wat ze voert) maar krijgt nu gewelde brokjes van versere laga compleet
Naam: o'jay

Afbeelding
Laatst gewijzigd door renate op wo apr 30, 2014 1:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » ma jan 20, 2014 12:21 pm

Nee, de tanden van een hamster kunnen NIET verwijderd worden!

Ik heb dit overwogen mbt mijn Remy en daartoe 6 tandheelkundige DA aangeschreven. Eentje daarvan is zelfs een Belgische DA die ALLEEN maar tandheelkunde bij dieren doet. Alle 6 hebben ze het afgeraden!
Een DA van de Wilhelminakliniek Utrecht heeft mij verteld dat hij 1x bij een Degoe de tanden heeft verwijderd, maar dat is niet goed afgelopen. Hij heeft me gezegd dat hij, als ik toch Remy's tanden zou willen laten verwijderen, dit voor me zou willen doen, maar hij gaf toe dat er een grote kans was dat het zou mislukken. Dus nee, ik heb daar van afgezien! Blijven slijpen of eventueel zelf gaan knippen vond hij WEL een goed idee, als het beestje verder nog gezond is en zeker nog een jonge leeftijd heeft.

NB: ik zie dat Hailey de moeder van O'jay is. Hailey was een zus van Invito heb ik aan de stamboom van Hailey gezien.

Het lijkt er op dat we dit tandprobleem veel in deze aanverwante lijnen zien terugkeren. Martin is vooral benieuwd of deze tandproblemen ook bij andere fokkers voorkomen. We willen dit weten om de juiste conclusies te kunnen trekken.
Mochten er mensen zijn met een hamster met dezelfde tandproblemen van een andere fokker, vul dan svp ook deze oproep in!
Laatst gewijzigd door sylvia op di apr 29, 2014 2:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

renate
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door renate » ma jan 20, 2014 2:22 pm

Tandproblemen: de boventanden groeien door na ziekte(verkoudheid)
Op welke leeftijd: ze werd ziek in september 2012, ze was toen een 7 maanden oud.
Bij da geweest: nee, ik heb eerder met tandproblemen te maken gehad, dus weet precies wat ik moet doen.
Kleur; zwart
Fokker: Hamstery White Village, Nest I
Ouders van hamster: vader Gio (wildkleur) Hamstery My Way, moeder Gaga (russisch blauw), Hamstery White Village
Ouders van Gio, vader (zwart), moeder Gio, Mercy (blauw wildkleur) Hamstery My Way
Ouders van Gaga, vader Renzo (zwart) hamstery samson, moeder (Bella), russich blauw golvend haar) Hamstery Lizzy.
Geboorte datum: 27 februari 2012, ze is hier nog steeds, nu oude dame.
Voeding: sindsdien brinta met kattenmelk en gewelde geperste brokken en versele laga compleet.
Naam; Ivana, (ik heb haar broer ook en daar geen tandproblemen, hij is een blauw wildkleur)

Ik had gedacht nadat ze ziek was geweest, 1 keer de tanden knippen en dan gaat ze normaal haar hamstervoer eten.
Dan zouden haar tanden weer moeten slijten, maar dit was niet het geval.

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0

Bericht door dierengek » do jan 23, 2014 10:39 am

Tandproblemen: een van de bovenste tanden groeide door zijn lip heen.
Op welke leeftijd: Ik denk dat die iets van 1,5 jaar was, sowieso ouder dan 1 jaar.
Bij da geweest: Ja, de da heeft de tand geknipt, de volgende dag was hij overleden.
Kleur: zwart
Fokker: Kwam uit de dierenwinkel.
Ouders van hamster: Onbekend.
Geboorte datum: rond februari 2012.
Voeding: Bleef die ene dag gewoon het zelfde voer geven, en had hooi en knaagstokjes gekocht, maar volgende dag is hij al overleden.
Naam: Bailey

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » do jan 23, 2014 2:19 pm

Doorgekregen van Martin, hamster 2011JJ3 van Hamstery Lizzy:

Vragen:
olifantentanden in het bovengebit.
De hamster was rond de vier, vijf maanden toen ik erachter kwam
.....(heeft Sandra van Hamstery Lizzy niet doorgegeven)
Russisch blauw merle (antwoord mbt golvende vacht heeft Sandra niet doorgegeven)
Martin Braak
Ouders zijn Brian x Bjork (stamboom heb ik van Martin per email ontvangen)
7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en reden van overlijden
Geboren: 15-05-2011
Overleden: 9-09-2013
Gebruikte zelf van Vitakraft Menu vital, Beaphar Premium en later ook de Care+... Dit mengde ik dan... En dan zo af en toe een meelworm(gedroogd) of een walnootje/zonnebloempitten. Stukje groente/fruit
2011JJ3

NB: 2011JJ3 komt uit hetzelfde nest als de vader van Billy, dus 2011JJ3 is een broer van de opa van Remy en Bubba

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » vr jan 24, 2014 10:32 am

Invito van Myrthe, via het Hamsterforum:

Berichtdoor myrtjuh » 23 jan 2014 23:50

1. Wat voor tandproblemen heeft je hamster?
Te lange, scheef staande boventanden.
2. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen?
Rond een leeftijd van 1 jaar.
3. Ben je bij een DA geweest en heeft de DA iets aan de tandproblemen gedaan?
De tanden zijn geknipt.
4. Wat voor kleur heeft je hamster, heeft je hamster een golvende vacht?
Russisch blauw merle, volgens mij ook met golvende vacht, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
5. Van welke fokker komt je hamster?
Hamstery Paradise (Melissa)
Vader: Jayden, Vader van vader: Flint, Moeder van vader: Flower
Moeder: Bloem, Vader van moeder: Billy, Moeder van moeder: Nova
Geboortedatum 13-9-2012
Overlijdensdatum: 13-11-2013
Hij is overleden door de gevolgen van zijn tandproblemen.
8. Wat voor voeding geef je je hamster?
Gemengd hamstervoer (Petplace premium)
9. Wat is de naam van je hamster?
Invito

Groetjes Myrthe en hamsters Jasmijn, Aafke, Guusje & Liv.

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » vr feb 21, 2014 7:50 am

Ik heb deze via Facebook doorgekregen ;)

1. Wat voor tandproblemen heeft je hamster: Tanden groeiden te snel en sleten niet.
2. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen: Al direct toen ik hem kocht. Hij zou 5 a 7 weken oud zijn.
3. Ben je bij een DA geweest en heeft de DA iets aan de tandproblemen gedaan: Ja, hij vroeg direct of ik genoeg knaagmaterialen had in de kooi. Waarop mijn antwoord ja was: Een wilgenbruggetje, goed voer en een knaagsteen wat achteraf niet goed voor je hamster zou zijn. Hij heeft daarna zijn tandjes geknipt. Wat ik overigens echt bizar vond.
4. Wat voor kleur heeft je hamster, heeft je hamster een golvende vacht: Geen golvende vacht. Hij was zwart wit gevlekt. Soort koeienpatroon haha.
5. Van welke fokker komt je hamster: Geen idee, ik heb er nog speciaal naar gevraagd maar dat wou ze niet zeggen (Ik was terug gegaan nadat ik naar de dierenarts geweest was) Hij kwam uit een dierenwinkel in Schiedam. Pets family heette die. Hij is nu weg.
6. Weet je de ouders van je hamster of heb je een stamboom: Nee, helaas niet. Ik kreeg ook geen certificaat mee of iets.
7. Wat is de geboortedatum van je hamster en (indien van toepassing) wat is de overlijdensdatum en de reden van overlijden: Die wilde ik toen niet onthouden. Ik was een stuk jonger en onwijs verdrietig toen hij was overleden.
8. Wat voor voeding geef je je hamster: Voor hem kocht ik altijd een zak care+ hamstervoer van Beaphar.
9. Wat is de naam van je hamster: Hij heette Muis :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

renate
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door renate » do mar 20, 2014 9:39 am

Ik plaats dit voor een duitse fokker die bij mij een deze hamster heeft gekocht

De boventanden groeien door

1 jaar en 2 maanden

Nee ze knipt ze zelf

De kleur is blauw wildkleur merle, geen golvend haar

Hamstery White Village

De ouders zijn Scooby (hamstery Angels) en Hailey (Hamstery Paradise)

7. Wat is de geboortedatum van je hamster en (indien van toepassing) wat is de overlijdensdatum en de reden van overlijden
20 januari 2013

???

Merlin

Afbeelding
Laatst gewijzigd door renate op wo apr 30, 2014 1:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie