UITLEG: Hoe test je een hamster op diabetes!

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Geslacht: Vrouw

UITLEG: Hoe test je een hamster op diabetes!

Bericht door sylvia » do jan 02, 2014 2:50 pm

Hoe test je een hamster op diabetes:

Een hamster op diabetes testen kan via bloed of via urine. Een test via bloed is de enige test die 100% betrouwbaar is, maar moet door een dierenarts worden gedaan.
Een test via de urine is iets wat je makkelijk zelf kunt doen en zal in de praktijk vaak afdoende zijn.
NB: wanneer een hamster een nierprobleem heeft kan er ook glucose in de urine geconstateerd worden, dus kan de test ook positief uitvallen.
NB: ik beperk me in dit artikel tot testen op glucose in de urine.

Er zijn verschillende soorten teststrips te koop om de urine te testen. Betrouwbare strips zijn bv de Diastix van Bayer en de Medi-test Glucosestrips. De sticks koop je meestal per 50 stuks en kosten circa 10 tot 15 euro. Na het openen zijn de teststrips circa een half jaar houdbaar.
Afbeelding

Ad. Voorbereiding:
Het is belangrijk om, voordat je de test gaat doen, goed te bestuderen hoe je alles moet doen. Als je onvoorbereid een test gaat doen kan de uitslag onbetrouwbaar zijn!
1. Bestudeer dus van te voren goed de gebruiksaanwijzing van de strips die je gaat gebruiken. Bestudeer goed na hoeveel seconden je de strip moet aflezen en bestudeer goed hoe je de testuitslag moet interpreteren.
De strips meten de glucose waarde in de urine. Deze moet normaal gesproken tussen de 0-100 mg/dL liggen. De teststrip kleurt blauw als er geen glucose in de urine zit. Een hogere glucosewaarde zal een verkleuring van de teststrip laten zien. Afhankelijk van de mate van glucose in de urine kleurt het stripje van groen naar bruin. Hieronder een foto van de mogelijke testuitslagen van de Diastix van Bayer:
Afbeelding

2. Zorg voor een schone plastic bak, bv een kleine curverbox of vervoersmandje. De plastic bak moet goed schoon zijn gemaakt en heel goed omgespoeld zijn met warm water, zodat de test niet wordt beïnvloed door schoonmaakmiddelen. Je mag geen bodembedekking of voer in de bak doen, zodat echt niets de test kan beïnvloeden.
Afbeelding

3. Hou een klok met secondewijzer bij de hand.
De juistheid van de uitslag van de test staat of valt met het op het juiste moment aflezen van de teststrips!

Ad. De test zelf:
1. Het beste is om je hamstertje wakker te maken nadat hij een aantal uur heeft geslapen, zodat de kans het grootst is dat hij vrijwel gelijk moet plassen. Je plaatst hem vervolgens direkt in de plastic bak.
NB: Als het te lang duurt eer je hamster een plasje doet en je ziet dat hij gestresst is, kun je hem het beste weer terugzetten in zijn hok en het een andere keer opnieuw proberen. Als een hamster gestresst is kan dit nl het testresultaat beïnvloeden en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

2. Als je hamster wel gelijk of binnen korte tijd een plasje heeft gedaan kun je de test doen. Dit doe je door de testzone van de strip even heel kort, circa twee seconden, in de urine te dopen.
Afbeelding

3. Zoals eerder vermeld, werken niet alle teststrips hetzelfde. Het is echt heel belangrijk om de afleestijd exact in de gaten te houden. Een test blijft namelijk doorlopen en als je ook maar een paar seconden te laat afleest kan een test een heel onware testuitslag geven.
Diastix van Bayer moeten bv na exact 30 seconden afgelezen worden.

4. De testuitslag:
Als er glucose in de urine zit gaan de vakjes verkleuren: hoe meer glucose, des te donkerder de kleur.
Een zeer positieve test ziet er zo uit:
Afbeelding

Ad. De testuitslag:
Vervolgens zijn er verschillende uitslagen mogelijk:
1. De test is negatief
2. De test is iets positief
3. De test is heel erg positief

Ad. 1: De test is negatief:.
Als een test negatief is, is het niet nodig de test nogmaals te doen.
Wel blijft natuurlijk dat je de hamster wellicht na een bepaalde tijd nogmaals wilt testen, puur om het feit dat de hamster inmiddels een andere leeftijd heeft bereikt of omdat je de hamster wilt koppelen.
Een onderzoek heeft uitgewezen dat in veel gevallen een test pas met een leeftijd van de hamster van 76 dagen een uiteindelijk exacte uitslag geeft. Dus als je je hamster met bv 4 of 5 weken test zou je hem als je overweegt hem in te zetten voor de fok op een latere leeftijd nogmaals kunnen testen.

Ad. 2: De test is iets positief:
Als de test licht positief uitvalt, kun je de test het beste nogmaals herhalen. Het liefst met een tussenpoos van een aantal dagen. Een test kan bv positief uitvallen als de hamster te erg gestresst is geraakt.
Test de hamster de 2e keer ook licht positief dan is het raadzaam de test een derde keer uit te voeren. Als de test 3x licht positief uitvalt is er geen reden meer om aan de uitslag te twijfelen.

Ad. 3: De test is heel erg positief:.
Als de test de eerste keer een extreem positieve uitslag laat zien is het niet aannemelijk dat een tweede test een andere uitslag zal geven. Voor de zekerheid is het toch aan te raden om de test nogmaals te doen. Geeft de test weer eenzelfde uiterste uitslag dat is er geen reden meer om een derde test te doen. Dan is de uitslag helaas een feit.
Laatst gewijzigd door sylvia op za jan 18, 2014 9:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Re: Hoe test je een hamster op diabetes?

Bericht door silvia » do jan 02, 2014 3:08 pm

goed omschreven dank je wel dit is voor mensen die voor het eerst testen lekker duidelijk dat werkt super
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

Stebbie
lid
lid
Geslacht: Onbekend

Bericht door Stebbie » do jan 02, 2014 4:36 pm

Duidelijk omschreven. Heel erg handig!

pluisebol11
stamgast
stamgast
Aantal hamsters: 0

Bericht door pluisebol11 » vr jan 03, 2014 1:07 pm

inderdaad duidelijk omschreven, zal veel mensen helpen ! :D
rust zacht,Pluisje,fancy en nino heart_

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » vr jan 03, 2014 2:07 pm

Dank jullie wel! :D

Het is overigens voor mijzelf ook handig, want ik krijg zo af en toe deze vraag en nu hoef ik alleen maar naar dit topic te verwijzen en hoef ik het niet elke keer in een PB uit te leggen!

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Bericht door Elanor » vr jan 03, 2014 4:09 pm

Heel duidelijk inderdaad! :D
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintjes Indy, Aura en Leya
Slaap zacht, mijn liefjes aan de regenboogbrug...

Mignonne
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 6

Re: UITLEG: Hoe test je een hamster op diabetes!

Bericht door Mignonne » vr jan 24, 2014 3:45 pm

inderdaad erg duidelijk, het laten plassen wil me alleen niet lukken.
weet ook niet hoe ik het moet doen met m'n 4 campbelli's die dus bij elkaar zitten. gewoon apart of tegelijk en als het te hoog is nog een keer?
Jill, Jessa, Joy, Jinger, Ezra, Abby wub

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » vr jan 24, 2014 5:07 pm

Nee, je moet elk hamstertje natuurlijk wel apart testen! Anders loopt alles door elkaar! ;)
Het beste kun je ze dus als ze nog slaperig zijn proberen te testen. Dan heb je de meeste kans dat ze moeten plassen.

Als je een positieve uitslag te zien krijgt en je twijfelt of de positieve testuitslag veroorzaakt is doordat je hamster te veel stress had, dan doe je de test nog een keer.
Als de uitslag echt heel extreem positief is, kun je de test ook nogmaals doen, maar dan is de kans klein dat de uitslag bij een 2e maal testen anders is. Stress beinvloed de uitslag wel, maar kan ook weer niet zoveel invloed hebben dat de test ineens uiterst uitvalt.

Janneke G
superlid
superlid
Aantal hamsters: 0
Contacteer:

Bericht door Janneke G » zo jan 26, 2014 10:19 pm

Mignonne schreef:inderdaad erg duidelijk, het laten plassen wil me alleen niet lukken.
weet ook niet hoe ik het moet doen met m'n 4 campbelli's die dus bij elkaar zitten. gewoon apart of tegelijk en als het te hoog is nog een keer?
Je kunt gerust 1 campbelli een 20 minuutjes apart in een vervoersbakje zetten. Zo snel zullen ze echt niet vervreemden van elkaar. En dan krijg je wel een betrouwbare test. Als je ze samen zet, weet je natuurlijk niet van wie het plasje is. ;)

Mignonne
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door Mignonne » ma feb 03, 2014 6:17 pm

het is gelukt, ik ben zo'n 2 uur bezig geweest, ondertussen wel iets anders gedaan, maar al de 4 campbelli's zijn getest, negatief.
Gelukkig maar!
Jill, Jessa, Joy, Jinger, Ezra, Abby wub

Sine Cera
stamgast
stamgast
Contacteer:

Bericht door Sine Cera » ma feb 03, 2014 6:23 pm

Wat fijn! Goed van je hoor, dat het gelukt is om al je belli's te testen! Duurde het lang voordat je van elk diertje wat urine had of ging het uiteindelijk toch nog wel snel per diertje?
Groetjes Sanne

sander
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door sander » di feb 04, 2014 3:52 pm

hallo allemaal

ik heb en vraag weet iemand misschien ook waar je zulke strips kunt bestellen ( Medi-test Glucosestrips Diastix van Bayer).
ik heb net me dierenarts gebeld en die verkopen ze niet en op internet kan ik ze zo ook niet vinden.

alvast bedankt happy_
Mvg Sander

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » di feb 04, 2014 3:59 pm

ik bestel ze altijd bij mijn apotheek maar volgens mij zijn ze ook verkrijgbaar bij drd pets online knaagdierwinkel
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

Sine Cera
stamgast
stamgast
Contacteer:

Bericht door Sine Cera » di feb 04, 2014 4:13 pm

Hoi Sander, bijna elke apotheek kan ze voor je bestellen. Je kunt dat gewoon vragen naar glucose teststrips voor mensen. Welk merk je precies krijgt maakt niet uit, zolang je goed de gebruiksaanwijzing leest en je houdt aan de voorschriften (dus niet te lang je hamster in een bakje houden, snel testen, bij voorkeur als je hamster net wakker is).
Groetjes Sanne

sander
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door sander » di feb 04, 2014 4:23 pm

bedankt voor jullie snelle reactie's.
ik zal gelijk me apotheek bellen.

Mvg Sander

Plaats reactie