Is er iets met mijn hamstertje aan de hand?

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: Pluisje, marika

Plaats reactie
EmmavB
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

Is er iets met mijn hamstertje aan de hand?

Bericht door EmmavB » vr jan 17, 2020 8:34 pm

Mijn Russische Dwerghamster is nu ongeveer een half jaar oud. Ik heb hem (of haar, dat weten we eigenlijk niet) bij de dierenwinkel gekocht. Hij heeft een hof van Ferplast (die met een glazen bak met een tralie-kooi daar boven op). In het onderste deel heeft hij lekker veel katoen en snippers om een hol in te graven en dat doet hij dan ook graag! Ook heeft hij een houten huisje en trappetje, waar hij eigenlijk niet zo veel aan knaagt.

Maar... sinds kort knaagt hij heel erg aan de tralies. Buiten dat het best vervelend is, lijkt het me ook niet gezond voor het beestje. Ik heb wat knaaghoutjes neergelegd, waar hij wel wat aan geknaagd heeft. Ook heb ik hem wat vaker uit de kooi gehaald, om verveling tegen te gaan. Vorige maand kwam ik er alleen achter dat hij steeds minder gaat wegen. Hij woog toen ongeveer 45 gram. Vorige week nog 35 en nu nog maar 31 gram. Dit lijkt mij aan de lichte kant, ook al vind ik het moeilijk beoordelen of hij ook echt mager is. Verder hamstert hij heel veel voer, waardoor het lastig is om te bepalen hoeveel hij eet.

Wat zou een reden kunnen zijn dat hij aan de tralies knaagt en zo afvalt? Is hij echt te licht? Zo ja, hoe kan ik hem eventueel bijvoeren zodat hij weer wat aankomt?

Hopelijk kan iemand me helpen!

Alvast hartstikke bedankt!

Pluisje
Moderator
Moderator
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 1

Re: Is er iets met mijn hamstertje aan de hand?

Bericht door Pluisje » za jan 18, 2020 11:02 pm

Je hamster is te licht, ja. Met meelwormen en zonnebloempitten is hij hopelijk wat dikker te krijgen.

Hoe groot is de kooi en heeft hij ook een rad in zijn verblijf staan? Tralieknagen betekent vaak stress of pijn. Je kunt kijken of zijn tandjes in orde zijn, ook een reden om aan tralieknagen te doen.

Plaats reactie