Mijn hamster sleept zijn voorpootje mee! Wat nu?

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: Pluisje, marika

Plaats reactie
dehamsterheld
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

Mijn hamster sleept zijn voorpootje mee! Wat nu?

Bericht door dehamsterheld » wo mei 29, 2019 8:02 pm

Hallo,
Ik heb nu ongeveer een half jaar een Russische Dwerghamster. Ze heet Polkadotje en ze is heel erg tam.
Ze loopt nu al ongeveer anderhalve maand heel gek. Met haar voorpootje op de grond. Hij klapt steeds dubbel. Echt pijnlijk om te zien, vind ik. Ik heb pas de dierenarts gebeld maar die zei dat ze er niets mee konden. Ze lijkt er ook niet enorm veel last van te hebben, maar ze heeft het al wel heel lang.
Wat zou het kunnen zijn? Want haar pootje klapt steeds dubbel op de grond. En ze beweegt niet meer heel goed ermee.
Ik hoor graag wat van jullie! p.s dit is mijn eerste bericht op dit hamsterforum. Sorry voor als ik misschien iets fout doe.
Met vriendelijke groetjes! :D

dehamsterheld
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Re: Mijn hamster sleept zijn voorpootje mee! Wat nu?

Bericht door dehamsterheld » wo mei 29, 2019 8:34 pm

Ik ben wel benieuwd wat het kan zijn. Ik hoop niet dat het ernstig is. Groetjes!

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » wo mei 29, 2019 8:59 pm

Misschien kun je een filmpje plaatsen? Of anders een foto. Dan is beter te begrijpen wat je precies bedoelt. Het zou kunnen dat ze een pootje gebroken heeft.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

dehamsterheld
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door dehamsterheld » do mei 30, 2019 8:34 am

Hoi,
Ze piept nu ook als ik haar heel voorzichtig aanraak. Ik weet niet hoe ik een video moet uploaden.

dehamsterheld
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door dehamsterheld » do mei 30, 2019 8:37 am

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » do mei 30, 2019 10:49 am

Ja hoor, ik heb je video kunnen bekijken!

Ik kan hier heel kort over zijn. Hier moet zeker door een dierenarts naar gekeken worden! Hier is iets goed mis. Ze kan haar hele arm niet gebruiken. En je zult toch de reden moeten weten om te kunnen kijken of hier iets aan kan worden gedaan. Zeker als ze piept! Een rus piept pas van de pijn als het echt ongelooflijk veel pijn doet.

Ik denk dat je het beste even rondbelt voor een dierenarts die wel bereid is om er serieuze aandacht aan te besteden. Het kan zijn dat het armpje op zo'n manier gebroken is dat het beter geamputeerd wordt. Maar, er kan ook iets totaal anders aan de hand zijn, waar met medicatie wellicht iets aan gedaan kan worden.

Een dierenarts die bij voorbaat al zegt dat hij niets met een pootje van een dwerghamster aankan, daar kun je beter niet naar toe gaan. Ik weet niet waar je woont? Wellicht kan iemand je een goede dierenarts aanraden.

Ik zou het fijn vinden als je nog een update geeft als je naar een dierenarts bent geweest en die heeft geconstateerd wat het is en of en wat er aan kan worden gedaan.
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » do mei 30, 2019 10:57 am

Kan er trouwens iets in het hok zijn waar ze haar pootje aan heeft bezeerd? Een wilgenbruggetje bv, daar gebeuren nogal eens ongelukken mee. Of kan het zijn dat ze van een hogere hoogte is afgesprongen en ergens op terecht is gekomen? Dan zou een breuk de meest waarschijnlijke verklaring zijn.

Plaats anders ook even een foto van het hok. Er moet wel op worden gelet dat ze met dit zere armpje niet ergens in vast blijft zitten of zo.

dehamsterheld
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door dehamsterheld » do mei 30, 2019 11:23 am

Dankjewel voor het antwoord!
Ik denk ook dat het een breukje is.

dehamsterheld
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door dehamsterheld » do mei 30, 2019 1:35 pm

Ik ga morgen naar de dierenarts. Vandaag is het Hemelvaart, dus kan het niet.
Nogmaals dankjewel voor het antwoord! 🌸

Pluisje
Moderator
Moderator
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » do mei 30, 2019 2:28 pm

Als het al anderhalve maand geleden is is de breuk al op ongelukkige wijze "hersteld" zonder dat de breukdelen tegen elkaar liggen en is alleen opnieuw breken een optie om het daarna alsnog in de juiste stand te laten zetten. Maar of het ook echt een optie is bij een minilijfje en kort leventje??? En is het een enkelvoudige of gecompliceerde breuk? Een botbreuk na afloop via een röntgenfoto laten controleren of het goed gezet is, als het niet goed kan helen loert een mooie kans op artrose (en pijen) in het wat latere leven. Het gaat om een leventje, dus het is zeker de moeite waard om een dierenarts op te zoeken en dan alsnog te beslissen, maar ik denk dat ik de eerste dierenarts begrijpen kan, er had meteen na de breuk naar gekeken moeten worden en het is allemaal zo klein. Eventueel pootje amputeren, al kunnen er fantoompijnen en fantoomjeuk optreden. Anders werd het bij mij euthanasie. Het dier moet zijn eten tussen de handjes kunnen nemen, zich kunnen wassen en snel kunnen wegrennen als het zich bedreigd voelt.

Ik ga hier even van een breuk uit, zit er bv een ontsteking in het armpje of de schouder, dan is het sneller opgelost. Maar ik zou me voorbereiden op amputatie of euthanasie, botbreuken komen vaak voor bij hamsters. Ze genezen vaak spontaan, maar als het na anderhalve maand nog zo erbij ligt zie ik het somber in.

dehamsterheld
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door dehamsterheld » do mei 30, 2019 3:07 pm

Ik ga morgen naar de dierenarts.
Dankje voor de reactie, trouwens.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » di jun 11, 2019 10:31 pm

En? Hoe is het nu met je hamstertje? Ben je nog naar de dierenarts geweest?

Plaats reactie