Hamster heeft in zijn eigen poot gebeten

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
lolawanders
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

Hamster heeft in zijn eigen poot gebeten

Bericht door lolawanders » zo sep 09, 2018 5:21 pm

Hoi allemaal.

Ik heb echt een dringende vraag!
Vannacht werd ik wakker door gepiep van mijn rusje. Ik ben meteen gaan kijken en al snel kwam ik erachter dat ze vast zat met haar pootje. Uit reactie heeft ze dus haar poot eraf proberen te bijten. Gelukkig was ik er redelijk snel bij en heb ik haar los kunnen krijgen. Ik ben enorm geschrokken en ik heb meteen de dierenarts gebeld. Ik kreeg te horen dat ik morgen terug mocht bellen, aangezien mevrouw niet haar bed uit kwam voor een hamster. Haar argument was hiervoor dat hamsters zichzelf prima kunnen redden door hun instinct?? Ik ben de hele nacht bij haar aquarium gebleven. Vanochtend meteen een andere dierenarts gebeld en volgens haar is het pootje niet gebroken, maar is er wel een flinke wond die kan gaan ontsteken. Ik heb haar nu in een kleiner aquarium (60x35) gezet, zonder een renwiel en zonder plateaus, zodat ze niet teveel haar pootje gebruikt. Haar poot is echt enorm dik en als ik uberhaupt maar in het aquarium wil komen (om bv schoon water te pakken) begint te krijsen en wil ze me bijten. (ze heeft me nog nooit gebeten en is normaal zo tam als maar wat). Ze loopt verder wel redelijk veel en heb niet het idee dat ze enorm veel pijn heeft...

Heeft iemand dit zelf ook ooit meegemaakt, ik hoor graag wat ik verder nog kan doen. Bovendien vraag ik me af of het verstandig is om haar tijdelijk in een kleiner aquarium te houden, ik merk namelijk dat ze zoekende is naar haar vaste plekjes..
Ze is achter een wilgenbrug blijven hangen. Is dit een stom ongelukje of komt dit door mijn inrichting?? Ik ben enorm bang dat dit nog een keer gebeurd.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Re: Hamster heeft in zijn eigen poot gebeten

Bericht door sylvia » zo sep 09, 2018 6:50 pm

Ach, wat sneu! Helaas komen ongelukken met wilgenbruggen best vaak voor. Ik heb de afgelopen maanden al een aantal ongelukken gelezen, op Facebook en op het Hamsterforum.

Heb je geen enkele medicatie meegekregen? Heb je een foto van de wond? Of kun je het omschrijven? Waar zit het precies, hoe ziet het er uit. Ik zou in elk geval ontsmetten, hetzij met een verdunning van (Iso)betadine, hetzij met Vetramil Honingzalf. En wellicht is een pijnstiller, zoals Carprofen ook een idee. Dit is een pijnstiller, maar werkt ook ontstekingsremmend.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 1

Re: Hamster heeft in zijn eigen poot gebeten

Bericht door Pluisje » do sep 13, 2018 9:47 pm

Je kunt de wonde nog schoonhouden met de medicinale Badedas, de donkergroene fles moet je hebben. Sopje van maken, op het zachte deel van een sponsje doen met water en dat over het pootje halen of eventueel het pootje even vrij snel erin baden als de hamster door de pijn wil bijten (of handschoenen aandoen). Ik heb er een chirurgische wonde van 20 cm lang bij de hond mee schoon gekregen en gehouden nadat ze alles dwangmatig kapot gelikt had. Betadine is ook prima, sopje van maken. Houd de kooi voorlopig extra schoon.

Plaats reactie