Tips na amputatie achterpootje

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Femmie
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Vrouw

Tips na amputatie achterpootje

Bericht door Femmie » di aug 21, 2018 8:00 pm

Hallo allemaal, ons hamstertje is een pechvogeltje. Had ze eerst een kaal plekje (wat gelukkig vanzelf weer goed is gekomen) vandaag is haar linker achterpootje geamputeerd. Dat kwam zo:
Vorige week maandagochtend zat ze klem in een wilgenbruggetje. Gelukkig los kunnen maken en door de da na laten kijken. Voetje dik, beentje ruw, maar ze gebruikte het wel gewoon. Pijnstiller en ontstekingsremmer gekregen en dat leek goed te gaan. Tot het pootje donderdagavond helemaal rood was. Vrijdag weer naar de da en antibiotica gekregen. Ze is goed ziek geweest, maar gisteren leek het beter te gaan. Tot ik ‘s avonds thuis kwam en zag dar het voetje weg was. Ze liep op haar uitstekend botje.Weer naar de da en besloten dat het pootje vandaag geamputeerd zou worden. Ze is nog maar 8 maanden, dus zeker de moeite waard. Gelukkig is het goed gegaan en nu gaan we voor een goed herstel, maar hoe help ik haar? Ze zit momenteel nog in haar reisbox onder de kokosnoot. Ik wil af en toe even controleren hoe het gaat en dat lukt niet goed in haar aquarium. Alle speeltjes zijn weg en ze zit op Joris no smell. Hoe krijg ik haar weer aan het eten? Heb zo’n Harrisons juvenile poeder meegekregen, maar ze weigert, terwijl ze het bij de da wel pakte.
Hebben jullie tips? Ze is al zo ver gekomen dat ik het heel verdrietig zou vinden als het nu alsnog mis gaat.
Ik hoop op jullie adviezen!

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Re: Tips na amputatie achterpootje

Bericht door sylvia » di aug 21, 2018 8:23 pm

Ach, wat sneu!

Waarom heb je een papje meegekregen? Wil ze haar gewone voer niet eten?

Wat vindt ze gewoonlijk lekker? Probeer dat te geven...
En anders zul je de juvenile moeten dwangvoederen. Dus wat vloeibaarder maken en via een spuitje heel voorzichtig iets in het mondje spuiten. Heb je geen spuitje daarvoor meegekregen?

Je moet wel heel voorzichtig wat eten in het mondje spuiten, want het moet niet in haar luchtpijp terechtkomen. Anders verslikt ze zich en heb je kans op complicaties. Dus, het beste spuit je een beetje van de ene zijkant van het mondje richting de andere zijkant.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Femmie
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Femmie » di aug 21, 2018 8:31 pm

Ik ben idd een beetje bang met in het mondje spuiten. De assistente zei dat Pippie het bij haar zonder problemen aannam en zelfs het spuitje vastpakte. Bij mij draait ze zich om, gek beest. Medicijnen pakt ze zonder problemen. Papje meegekregen omdat ze de laatste dagen minimaal at, alleen wat ze echt lekker vindt en dan nog maar hele kleine beetjes. Drinken deed ze wel heel goed. Omdat ze het bij de da zo goed pakte heeft de assistente het meegegeven. Voordeel is dat je ook meteen vocht geeft.
Heb je verder nog tips? Denk bijv. aan het looprad. We hebben een houten met kurk erin. Nu is het nog veel te vroeg maar op een gegeven moment moet ze wel weer gaan bewegen.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » di aug 21, 2018 8:37 pm

Ik zou het papje in ieder geval bij haar neer zetten. En verder zo veel mogelijk dingen geven die ze lekker vindt. Op dit moment is het het belangrijkst dat ze IETS eet.

Voorlopig mag ze even niet in haar wiel inderdaad. Maar als de wond goed dicht is zal ze haar wiel weer terug mogen krijgen. Het komt (helaas) vaker voor dat een pootje na een ongeluk geamputeerd moet worden en meestal lukt het hen gewoon weer om in het wiel te gaan lopen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Femmie
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Femmie » di aug 21, 2018 8:43 pm

Dank! Ik ga het proberen. Sinds vorige week maaandag is het ren en klautermateriaal uit het aquarium. Als het morgen goed gaat zet ik haar weer terug in haar vertrouwde omgeving, maar nog wel even zonder speeltjes.

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » zo aug 26, 2018 3:36 pm

Sterkte met het verlies van Pippie.

Plaats reactie