Hamster met huidschilfers

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
karlijnS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 1

Hamster met huidschilfers

Bericht door karlijnS » zo aug 19, 2018 11:06 pm

Mijn mannelijke syrische hamster (7 maanden) heeft nu al een tijdje last van schilferige huid. Echter heeft hij geen kalen plekken en lijkt hij zich niet (te) veel te krabben, of er echt last van te hebben. Geen wondjes of open plekken.

Ik ben meer groente (sla, komkommer, tauge, tomaat, meloen) bij gaan voeren en daarnaast ook lijnzaad. Zijn normale brokken zijn Supreme Science Selective en Beaphar Care+ (Beide met een hoge protein hoeveelheid). Daarnaast heb ik ook al drie soorten vloerbedekking geprobeerd. Corbo (mais), Care Fresh (gekleurd papier) en Joris Cotton 'n Cotton (katoenvezel). Ik heb hem twee keer behandelt met Beaphar Anti-parasiet (half dosis want hij was echt verzopen). Maar er lijkt geen verbetering te komen. Ik heb op een ander forum gelezen dat ik olijf olie op zijn huidje zou kunnen doen en verder yoghurt/banaan/cornflakes/bruine rijst kan bijvoeren?

Heeft iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? please_

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Geslacht: Vrouw

Re: Hamster met huidschilfers

Bericht door sylvia » ma aug 20, 2018 10:48 am

Het zou kunnen dat hij Demodex mijt heeft. Daar helpt de Beaphar niet voor. Wat dat betreft ga je het beste naar een dierenarts die verstand heeft van hamsters en laat een huidafkrabsel maken. Alhoewel Demodex pas met een dieper huidafkrabsel te vinden is. Voor Demodex mijt wordt meestal Stronghold gegeven.

Waar komt je hamster vandaan? UIt een dierenwinkel? Demodex krijgen ze van de moeder mee en bij een slechte weerstand krijgen ze daar last van.

Met de door jou gebruikte bodembedekking zou ik niet denken dat het allergie voor bodembedekking is. Met de complete brokken zou ik denken dat hij geen voedingstekorten heeft. Maar, het zou kunnen dat hij te veel proteine binnenkrijgt. Hoe hoog is het proteine gehalte van deze voeding? Want allergie voor dierlijke eiwitten is wel een bekende allergie.

Geef ook eens broccoli of een blauwe bes, die zijn beide erg gezond. Geef ook eens een stuk walnoot (ongezouten) en een pompoenpit. Ook daar zitten beide goede voedingsstoffen in.

Op buitenlandse forums wordt vaak biergist aanbevolen bij een schilferige huid. Maar, ik heb er zelf geen ervaring mee. Dus zou niet kunnen zeggen of dat helpt.

Ik zou zeker geen yoghurt/banaan/cornflakes/bruine rijst geven! Waarom werd dat aanbevolen?
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Plaats reactie