help! Voelt leen zich wel oke?

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
romy&leentje
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

help! Voelt leen zich wel oke?

Bericht door romy&leentje » za mar 17, 2018 9:52 pm

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag namens leentje en mij. Het valt mij ineens op dat mijn normaal zo actieve hamster de laatste twee drie dagen heel lang doorslaapt (normaal rond 7 uur echt wel wakker en van de week om half 11 nog niet.) Ook valt het mij net op dat ze haar oortjes plat heeft liggen. Eten heeft ze nooit heel veel gedaan dus dit is onveranderd en drinken doet ze ook voldoende (vandaag meer dan normaal) maar ze is ineens zo afwezig, laat niet vaak van zich horen.

Wel heb ik de afgelopen week wegens werk haar niet heel erg veel aandacht gegeven. Mijn vriend geeft haar eten en heeft haar er wel eens uit gehaald als ze wakker was maar niet zo vaak als ik normaal doe. Zou dit misschien een oorzaak kunnen zijn? Als ze uit haar kooi is loopt ze wel over heel de bank en door de kussens dus dan is ze wel actief.

De temperatuur komt in huis niet onder de 16 graden dus winterslaap zou het niet moeten zijn.

Het valt me op dat ze ook heel erg veel aan het graven is de laatste paar dagen. Heb met het vorige verschonen ietsjes meer bodem in de bak gedaan en nu maakt ze allerlei heuveltjes om haar huisje of liever is ze zich helemaal aan het ingraven.

Begin me nu best zorgen te maken. In haar radje heeft ze de laatste dagen niet gerend(die hoor je heel goed en normaal als we gingen slapen ging ze te keer als Daphne Schippers... En ze zit dus heel vaak in haar huisje.

Misschien ben ik gewoon een overbezorgde beginnende hamstermoeder maar het zit me niet lekker.

Hopelijk kunnen jullie een beetje helpen?

Kusjes en snufjes van Leentje en van mij

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Re: help! Voelt leen zich wel oke?

Bericht door silvia » za mar 17, 2018 10:02 pm

Hoi is leentje een Russische dwerghamster of een syr of misschien een ander soort?
Is leentje van kleur veranderd sinds je haar hebt?
Het in winterslaap of wintervacht gaan hangt niet zo zeer af van de temperatuur maar meer van de daglengte
Als de dagen korter worden dan is het in huis ook vaker sneller donker dus het daglicht neemt af als het daglicht minder is dan 10 uur dan kan je hamster dus in wintervacht gaan en dan krijgt hij ook de neiging om meer te gaan slapen en zich in te graven
dus ik zou zeggen kijk even of hij niet te donker staat
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

romy&leentje
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door romy&leentje » za mar 17, 2018 10:06 pm

ze is een syrtje van ongeveer 3 maanden oud en sinds een dag of drie is ze ineens zo. Geen echte aanpassingen geweest. Al bedenk ik me net wel dat ik maandag haar hok een beetje anders heb ingericht. Zou dat er misschien iets mee te maken hebben?

Nee lichamelijk is er niets veranderd. Haar vacht heeft nog altijd dezelfde kleur en glans. Oogjes zijn niet dof. Wel klein nu. Oortjes zijn ook plat..

Wat fijn trouwens dat er zo snel een reactie is!

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » za mar 17, 2018 10:16 pm

helaas heb ik geen kennis van syren, ik fok rusjes en die gaan dus in wintervacht als de dagen korter worden en dan ook in winterrust of winterslaap, een inrichting veranderen van een hok kan bij alle soorten hamsters een bepaalde reactie uitlokken sommige hamsters vinden het nl leuk iedere keer een andere inrichting maar er zijn ook hamstertjes die het helemaal niet leuk vinden
er zijn hier ook mensen die syren hebben dus misschien dat die je kunnen vertellen waarom je hamstertje veranderd is in doen en laten
Groetjes silvia
Afbeelding

romy&leentje
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door romy&leentje » za mar 17, 2018 11:08 pm

Ah super, ik wacht het af. Morgen hok verschonen en weer terug naar de oorspronkelijke inrichting maar.. Hopelijk gaat ze dan weer normaal doen :D

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » zo mar 18, 2018 10:59 am

ja ik hoop dat er syren mensen je kunnen helpen en wie weet inderdaad als het hok weer in oorspronkelijke staat is dat leentje zich weer prettig voelt
Groetjes silvia
Afbeelding

Plaats reactie