Hamster bloed na rennen in wiel!

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Jetske
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 2

Hamster bloed na rennen in wiel!

Bericht door Jetske » ma feb 12, 2018 11:52 am

Hallo Allemaal,

Ik ging zojuist bij mijn goudhamster kijken en ben me rot geschrokken.

Gister heb ik een nieuw wiel in het verblijf gezet. Het gaat om het houten wiel van Trixie op goudhamster formaat. Mijn dwerghamster heeft deze en bevalt heel goed omdat hij zo stil is. Bij het wiel van mijn dwerghamster heb ik hem eerst nog een beetje geschuurd en ingelakt omdat hij altijd in zijn wiel plast.

Mijn goudhamster doet dat niet en aangezien ik graag een stil wiel in de bak wilde heb ik het lakken en schuren voor later bewaard.

Nu ging ik dus vanochtend bij hem kijken en er lopen twee roden strepen door het wiel (zie hieronder foto's). Het lijkt wel alsof zijn pootjes zijn gaan bloeden en hij is gaan doorrennen, je ziet ook wat spetters en het heeft echt een bloed kleur!

Ik heb mijn hamster opgetild om naar de voetzolen te kijken en eigenlijk zagen alle kussentjes er roze uit. Op 1 teen zag ik een rood bloed puntje maar verder helemaal niks!

Weet iemand wat er gebeurt is aan de hand van de onderstaande foto's? Heeft iemand hier ervaring mee?! Ik zal het wiel sowieso nu gaan opschuren voor ik hem terug plaats maar ik kan het nog niet lakken zodat er een glad laagje op komt (heb de juiste vernis niet).

Zou mijn hamster veel pijn hebben gehad? Zo ziet de hamster er niet uit namelijk....

Pff voel me op deze momenten zo schuldig en zo'n slechte eigenaar. :(

Hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben enorm ongerust en durf het wiel er niet meer in te zetten!

Ik hoor enorm graag jullie mening! Alvast bedankt!

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Re: Hamster bloed na rennen in wiel!

Bericht door silvia » ma feb 12, 2018 12:21 pm

misschien toch met een teentje blijven hangen wat iets is ingescheurd en het bloeden heeft veroorzaakt of dat er toch net iets scherps heeft gezeten als ik het spoor zo bekijk lijkt het met pootjes gebeurt te zijn
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » ma feb 12, 2018 2:14 pm

Het lijkt wel alsof er in het "leven" geknipt is bij het te kort knippen van een nagel. In dit geval zal je hamster zelf een stukje nagel verloren zijn of beschadigd hebben. Er liggen veel zenuwcellen en bloedvaatjes in vingers en tenen, het bloedt dan ook vrij veel als er een wondje is en is ook wat gevoeliger dan bv een wondje in het bovenbeen. Je hamster laat zien dat hij zowel met de klok mee alsook tegen de klok in gelopen is, 2 strepen bloedspoor, ha ha. Doordat de hamster is gaan/blijven rennen blijft het gebied in teen of "vinger" doorbloeden, het is dan qua verhouding veel bloed bij zo'n klein wondje. Het kan een grotere splinter geweest zijn (van rad of hooi of ergens een uitstekend ijzerdeeltje bv), de hamster kan ook ergens aan zijn blijven hangen. Het zal zeer waarschijnlijk gewoon genezen zonder infectie en al dicht zijn. Het rad nog niet wassen, het wondje moet droog bijven. Het zijn van die kleine ongelukjes, dat kan iedereen overkomen, je hebt niets verkeerd gedaan. En soms knagen hamsters aan hun interieur waardoor er splinters ontstaan kunnen.

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » za sep 08, 2018 11:07 am

Ik kan de afbeeldingen niet meer zien, maar de Trixie kurk loopradjes zijn op zich wel goed. Wel heb ik me weleens afgevraagd of de loopradjes niet te schurend zijn aan de pootjes voor hamsters die er erg heel veel in rennen chinrub_

Plaats reactie