Hamster helft van zijn gewicht kwijt!

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Jetske
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 2

Hamster helft van zijn gewicht kwijt!

Bericht door Jetske » di nov 28, 2017 5:27 pm

Hallo,

Ik vond mijn dwerghamster er wat mager uit zien en dacht hem weer eens te gaan wegen. In september woog ze 44 gram en nu nog maar 26 gram!
Ook merk ik dat ze heel weinig eet... De voerbak kan een week lang blijven staan zonder dat er echt iets uit gaat.
Ze rent ook echt heel veel in haar rad (misschien verslaafd eraan geworden?)...

Nu is ook te zien dat het middelste gedeelte echt wat magerder is, dit effect wordt wel versterkt met haar patroon in de vacht.
Ik heb haar voedselvoorraad helemaal weg gehaald en de berg zaagsel eruit gehaald zodat ik goed in de gaten kan houden wat ze eet. Ik heb haar een gekookte aardappel, gekookte macaroni en met water gekookte havermout gegeven ze eet er niet heel veel van. Ook de voerbak zit nog goed vol en het schaaltje met meelwormen, zonnebloempitten, lijnzaad, pinda's en pompoenpitten zit aardig vol.

Het is niet dat de tanden te lang zijn want ze heeft altijd van die honden tandenborstels gekregen om op te knagen. Ze at daar altijd heel veel van dus ik ben bang dat dat de enige bron is waar ze van at en zo te weinig voedingsstoffen heeft binnen gekregen. De tandenborstels krijgt ze nu niet meer zodat ze echt moet eten van haar eten...

Net naar de dierenarts geweest voor een zakje convalescence support van royal canin... Hopen dat ze daarvan zal aansterken. Ook het wiel er (tijdelijk) uitgehaald. Hopelijk kan ze zo een beetje aankomen zonder dat ze alles er weer af rent.

Ik maak me wel heel erg zorgen om mijn hamster. Kan ze hier dood aan gaan? Doe ik iets fout of moet het op deze manier toch langzaamaan wat beter gaan? Kan het ook zijn dat ze te snel aan komt?

Ik hoor graag jullie mening over de situatie en eventueel nog tips!

Groetjes.

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 1

Re: Hamster helft van zijn gewicht kwijt!

Bericht door Pluisje » di nov 28, 2017 5:44 pm

Hoe oud is de hamster?

Als ze zo snel afvalt en niet wil eten gaat de lever kapot. Ze zal wel moeten eten. Probeer het eens met andere noten zoals paranoten. Of wat vlees van tafel (spek is het meest calorierijk).

Lijnzaad laat afvallen en als ik pasta heb gehad, dan verlies ik ook gewicht. Maar voor nu is het belangrijk dat ze wat eet, alles wat ze maar wil eten.

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » di nov 28, 2017 5:49 pm

Ik zou Supreme Selective brokjes nat maken en dan gaan geven. Kijken of het dan beter gaat en de kleine op gewicht komt. Ik las in een ander topic dat de ondertanden niet goed groeien. Als de hamster hier last van heeft (pijn) dan kan hij minder goed gaan eten.
Je kunt voor nu stukjes brood nat maken en dan geven, want 26 gram is voor een volwassen hamster veel te weinig.

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » di nov 28, 2017 5:50 pm

goed dat je die tandenborstel dingen hebt weggehaald als ze daar nl heel veel van eten het verteerd heel slecht dus blijft heel lang in de maag het is niet erg als ze er even van eet maar als ze er veel van at kan het zijn dat ze geen behoefte meer had aan ander eten omdat ze continue vol zit
heeft ze wel ontlasting?
inderdaad nu gaan verwennen met gedroogde meelwormen, erwtenvlokken, en die convalenscence support kan ook en ook gewoon het dwerghamstervoer aanbieden
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » di nov 28, 2017 5:58 pm

marika schreef:
di nov 28, 2017 5:49 pm
Ik las in een ander topic dat de ondertanden niet goed groeien. Als de hamster hier last van heeft (pijn) dan kan hij minder goed gaan eten.

Ik meende dat ook even en keek het topic even na, maar dat betreft een Syrtje en geen dwerghamster. Ook geeft ze in de posting over de magere dwerghamster aan dat de tandjes in orde zouden zijn. Maar jullie hebben door ervaring vast meer tips om haar aan het eten te krijgen dan ik, :).

EDIT: Jetske, even voor de zekerheid, met "net naar de dierenarts geweest" bedoel je vandaag of afgelopen vrijdag? En betreft de hamster van vrijdag een Syr (goudhamster) en de magere van nu een dwergje? Twee verschillende hamsters?

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » di nov 28, 2017 8:10 pm

OK dat is goed om te weten als de tanden in orde zijn dan moet er wat anders aan de hand zijn. Kun je misschien een foto van de kleine plaatsen?

Jetske
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Jetske » di nov 28, 2017 9:09 pm

Hoi Allemaal,

Ik heb inderdaad twee hamster, een syrische en een dwerghamster.

De andere post ging over de Syrische hamster, die is afgelopen vrijdag naar de dierenarts geweest. De ondertanden van de Syrische hamster groeien scheef maar verder gaat het goed met hem.

De dwerghamster die dus slecht eet is eind juli geboren. Ik heb inderdaad die selective brokjes die ik als papje ga geven. De tandjes heb ik bekeken en zijn verder helemaal goed. Ze heeft ook wel goede ontlasting volgens mij.

Zal snel foto's van haar maken en er straks op zetten. Super fijn dat jullie zo meedenken

Jetske
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Jetske » di nov 28, 2017 9:40 pm

Net het selective brokken prutje in het verblijf gezet samen met het middel van de dierenarts, een stukje komkommer en wat stukjes kipfilet (voor op brood). Nu zou ik kipfilet nooit aan een hamster geven vanwege het zout etc.. maar hij moet gewoon iets eten.

Hij heeft over het schoteltje met voedsel heen gelopen maar er niks van gegeten... Zou dat nog komen?

Ik heb geprobeerd de foto's toe te voegen maar ik krijg de volgende melding:

postimages.org heeft een ongeldige reactie verzonden. ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR

Iemand enig idee wat te doen?

De foto's zijn dus wel gemaakt wat een behoorlijke klus was omdat het beestje zo snel en actief is. Hij vertoont wat dat betreft dus geen signalen dat het niet goed met hem zou gaan.

Jetske
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Jetske » di nov 28, 2017 9:40 pm

Net het selective brokken prutje in het verblijf gezet samen met het middel van de dierenarts, een stukje komkommer en wat stukjes kipfilet (voor op brood). Nu zou ik kipfilet nooit aan een hamster geven vanwege het zout etc.. maar hij moet gewoon iets eten.

Hij heeft over het schoteltje met voedsel heen gelopen maar er niks van gegeten... Zou dat nog komen?

Ik heb geprobeerd de foto's toe te voegen maar ik krijg de volgende melding:

postimages.org heeft een ongeldige reactie verzonden. ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR

Iemand enig idee wat te doen?

De foto's zijn dus wel gemaakt wat een behoorlijke klus was omdat het beestje zo snel en actief is. Hij vertoont wat dat betreft dus geen signalen dat het niet goed met hem zou gaan.

Jetske
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Jetske » di nov 28, 2017 9:42 pm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch gelukt zo te zien... Hierbij dus de foto's. Sorry voor de rommel op de achtergrond, was al blij dat ik hem op de foto kreeg :-).

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » di nov 28, 2017 9:48 pm

op zich vind ik de hamster er niet slecht uit zien, dat witte op de kont is dat sinds de laatste tijd ?
als dat zo is heb ik het idee dat je hamster in wintervacht aan het gaan is dan eten ze in het begin heel veel maar daarna wordt het een stuk minder alleen dat zou niet stroken met dat hij zo actief is
staat je hamster op een plek waar hij voldoende daglicht krijgt? want we hebben op dit moment heel veel sombere dagen en dan is het in huis vaak snel donker wanneer de hamster te donker staat kan hij in wintervacht gaan
en wat is de temperatuur in de kamer
ben gewoon even aan het brainstormen om te kijken wat het kan zijn dat de hamster zo is afgevallen
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

Jetske
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Jetske » di nov 28, 2017 9:57 pm

Vroeger was het witte op het midden achter van zijn rug niet zo veel als nu.
Sinds een paar dagen heb ik de verwarming een heel klein beetje opengedraaid op de kamer waardoor het zo'n 19/20 graden is. Daarvoor stond ik zelf te trillen als ik boven op die kamer kwam omdat het raam ook openstond op een kier.
Er komt voldoende zonlicht in de kamer maar dat schijnt niet rechtstreeks op de kooi.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » di nov 28, 2017 10:05 pm

Een slanke hamster maar hij ziet er heel gezond uit!

Jetske
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door Jetske » di nov 28, 2017 10:19 pm

marika schreef:
di nov 28, 2017 10:05 pm
Een slanke hamster maar hij ziet er heel gezond uit!
Fijn om te horen! Maar 26 gram is natuurlijk niet gezond? Is het ernstig dat hij zoveel is afgevallen (van 44 naar 26 gram)? Verwachten jullie dat hij wel gewoon aan zijn papje enzo zal beginnen?

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » wo nov 29, 2017 8:53 am

Ik denk wel dat het het proberen waard is. Het papje bedoel ik. Ze vallen wel vaker af in de winter, maar om uit te sluiten dat ie honger heeft kun je nat broodje proberen te geven.

Plaats reactie