Veel gewicht verlies

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Luci@w
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 6

Veel gewicht verlies

Bericht door Luci@w » ma nov 27, 2017 11:20 pm

Hoi,

Ongeveer 5 maanden geleden heb ik een russisch hamstertje geadopteerd. (Geen idee hoe oud hij is) Hij was toen best wel dik voor zijn doen (62g) en hij kwam in een veelste kleine kooi. Eigenaars wilde hem niet meer omdat hij beet.
Ik heb hem op een dieet gezet en uiteindelijk een grote kooi + wiel gekocht.
Hij is toen wat afgevallen doordat ik hem minder zonnebloempitten gaf dan dat in het voer zat en natuurlijk kon hij meer bewegen en hij is nu dan ook super actief.
Maar hij is blijven afvallen vooral de laatste weken en hij weegt nu 34g. Nu moet hij dus echt niet verder afvallen want dan zou hij wel aan de magere kant komen te staan.
Een aantal weken geleden heb ik syrtje gekocht, en heb toen ook een ander merk voer gekocht en deze door de oude gemengd. Zou dit misschien een reden kunnen zijn van zoveel gewichts verlies of is het iets ernstigers?
Ook viel het mij vandaag op tijdens het verschonen van zijn kooi dat de poepjes die ik vond veel kleiner zijn dan normaal... er lag nog wel gewoon een voedsel vooraad in zijn kooi en ook zijn tandjes zijn normaal.
Weet iemand wat de reden kan zijn? Begin stadium van ouderdom misschien?

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Re: Veel gewicht verlies

Bericht door silvia » ma nov 27, 2017 11:43 pm

het kan verschillende redenen hebben , is het voer wel geschikt voor de dwerghamster, je weet niet hoe oud het diertje is dat kan inderdaad ook zijn dat hij door ouderdom gaat afvallen, hij heeft nu meer ruimte en kan meer bewegen maar je hebt m wel op dieet gezet dus hij zal weer meer nodig hebben van de lekkere dingetje, krijgt het rusje ook dierlijke eiwitten?
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

Luci@w
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Luci@w » di nov 28, 2017 12:21 am

Het voer is voor dwerghamsters ja en gedroogde meelwormen krijgt hij ook dagelijks, even aanzien of het helpt om hem wat meer lekkers te geven, maar in ieder geval bedankt.

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » di nov 28, 2017 6:13 am

dan heb je in ieder geval al twee dingen oke dus daar kan het in principe niet aan liggen, het kan dus zijn dat het diertje oud is
ik vind op zich 62 gram nog niet echt dik er zijn bij mij rusjes die zien er prima uit en zijn 65 gram geen vet rollen of zo maar het ligt er ook aan hoe groot het hamstertje is
een hamstertje wat over het jaar is soms 1,5 jaar gaat ineens afvallen door ouderdom dus dat kan dan ook het geval zijn bij jou dwergje
lekker verwennen en kijken of er dan weer wat gewicht aan komt
Groetjes silvia
Afbeelding

Luci@w
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Luci@w » do nov 30, 2017 4:57 pm

Ik ben van plan om toch maar bij dierenarts langs te gaan. De afgelopen dagen is het me opgevallen dat hij toch maar moeilijk eet. Eerst kon hij met gemak een meelworm op eten en nu krijgt hij die niet naar binnen tenzij ik het kapot breek. Zonnebloempitjes at hij ook altijd meteen op als ik die gaf maar nu stopt hij ze in zijn wangen. Ook sinds eergister hamstert hij niet al het voer, groot deel laat hij liggen. Misschien dat er toch wat mis is in zijn mondje.

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » do nov 30, 2017 5:30 pm

als hij niet goed eet dan slijten zijn tanden ook niet die blijven doorgroeien en alleen zacht voer bevorderd dat natuurlijk ook dus het is nu goed mogelijk dat de tanden niet goed staan of te lang zijn een dierenarts kan dat goed bekijken
Groetjes silvia
Afbeelding

Luci@w
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Luci@w » vr dec 01, 2017 12:41 pm

Ben naar de dierenarts geweest. Hij zij dat er niets was om me zorgen over te maken. Gelukkig maar. Ik blijf hem natuurlijk in de gaten houden op zijn gewicht en eetgedrag.

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » vr dec 01, 2017 1:59 pm

je weet nu in ieder geval dat het diertje goed is en het is altijd goed om het gewicht en eetgedrag in de gaten te houden.
welk voer heb je misschien vind het diertje het voer wel helemaal niks sommige hamstertjes hebben dat
Groetjes silvia
Afbeelding

Plaats reactie