Wat zou jij doen?

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Sporky
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Man

Wat zou jij doen?

Bericht door Sporky » vr nov 03, 2017 3:12 pm

Beste hamsterverzorgers,
Graag even jullie aandacht..
Ik heb twee hamsters de ene heet Sparky en de andere heet Spotty (Roborovskis) ,
Toen ze twee maanden oud waren had ik ze samen in de winkel gekocht als twee superlieven vrouwtjes.
In verloop der maanden ging Sparky steeds meer Spotty pesten, het begonnen met wat gebotst tot zelfs na 3 maanden bloedende bijten. Op dat moment wist ik dat ik ze uit elkaar moest halen en in ieder een eigen leven moest laten leiden. Dus ik kwam met het voorstel om een tweede hamsterbak aan te schaffen. Dat werd niet geaccepteerd door mijn ouders (ja ik was 15 jaar). Ik had een sterke band met beide hamsters, en wou geen een van de twee afstaan zoal mijn moeder steeds voorstelde. Mijn moeder zou onder geen enkele omstandigheden twee aparte hamsters willen hebben. Ze zei: 'Je hebt er geen plek voor!' of 'Dit was de afspraak niet!'. Maar dankzij mijn broer, heb ik na veel gezeur met mijn eigen geld mijn tweede hamster van een eigen bak en andere speeltjes kunnen voorzien. Na het verloop van 1 jaar kwam ik erachter dat het helemaal geen vrouwtjes waren! Maar juist twee eigenwijze mannetjes! Ik snapte gelijk waarom ze ruzie hadden gehad. Ik had veel gelezen dat mannetjes vechten om territorium als ze als huisdier worden gehouden. En Spotty was blind geworden.
Een avond tijdens het leren kwam ik erachter dat Spotty heel rood-blauwig was op zijn borst. Ik maakten me ongelofelijk veel zorgen ik dacht; 'ja hij heeft een tumor!'. Ik ging de volgende dag zo snel als mogelijk naar de dierenarts, om te horen gekregen dat het geen tumor was maar een inwendige bloeding. En dat klopte ook. Maar hij ontdekte wel een hele kleine tumor net onder de 'geur scent' van Spotty. Hij zei maak je niet te druk! Dwerghamsters kunnen soms heel lang leven zonder last te hebben van de tumor! En hij is al heel oud (toen was ie 1 jaar en 7 maanden) dus hij kan eerder door ouderdom sterven. En anders als je denkt dat hij het niet meer kan kom hem laten inslapen (hij zei: 'Denk altijd aan het welzijn van je hamster'). Maar toen, ik kwam terug van mijn zomervakantie om te ontdekken dat hij kaal was boven de twee achterpoten en dat hij een tumor op de borst bijgekregen had. Ik weer bezorgd, was naar de dierenarts gegaan. Hij vertelde +/- hetzelfde als vorige keer en zij dat de kaalheid een bijeffect was van de tumoren ofwel toen al (kanker).
Nu is hij 2 jaar 2 maanden en ongeveer 10 dagen oud. Hij heft een enorme tumor op zijn rug gekregen, waar die verrassend genoeg niet veel last van heeft. De rest van de tumoren zijn wat gegroeid maar ook verrassend genoeg erg weinig. En hij is complet kaal geworden op zijn achterlijf.
Om het nog dramatischer te maken heeft hij zins gisteren een kale rode dikke plek boven zijn oog. In minder dan 10 uur had hij dus al zijn haar op zijn rechter voorhoofd verloren en was aan het bloeden (minimaal) die oog die aan die kant van het hoofd zit kan niet meer open. Ik maak me zorgen... Hij eet drinkt en wast zich alsof er niks aan de hand is. Maar er is natuurlijk wel iets aan de hand. Hij blijft maar krabben op dat nieuw wondje op zijn hoofd. Ik kan het niet zo laten. Hij verwoest het wondje nog meer. Als hij zo door gaat krabt hij zijn eigen hoofd nog open. (en daar wil ik dus helemaal niet aan denken)
Over een uur ga ik hem naar de dierenarts brengen waar hun gaan beslissen of we hem gaan inslapen (99% ja waarschijnlijk).
Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Doe ik het wel goed voor mijn hamster?
Het is moeilijk om over het leven van een organisme te moeten beslissen die zo veel voor je heeft betekend.

silvia
Fokker
Fokker
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Re: Wat zou jij doen?

Bericht door silvia » vr nov 03, 2017 4:31 pm

persoonlijk had ik m al veel eerder in laten slapen toen je terug kwam van je vakantie maar dat is mijn mening een hamster laat namelijk niet gauw zien dat hij pijn heeft omdat wanneer hij dat wel zou doen en hij zou in het wild leven hij al gauw ten dode is opgeschreven
nu hij niet wild in de natuur leeft blijft dat instinctief wel zo zich regelen, je laat niet zien dat je pijn hebt want dan.....
vandaar dat ik m dus al eerder zou hebben laten inslapen
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » vr nov 03, 2017 4:43 pm

In dit geval zou ik voor euthanasie kiezen.

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » vr nov 03, 2017 11:08 pm

Ik dit geval zou ik m zeker in laten slapen. Het diertje is zichtbaar ziek en voelt zich niet goed. Kanker, tumoren, jeuk, kaalheid, geïrriteerde huid. Dat is geen waardig leven meer voor een hamstertje :( Inslapen zou naar mijn mening in dit geval het beste zijn.

Sporky
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Sporky » vr nov 03, 2017 11:46 pm

Ja, het is gebeurd. Ik ben naar de dierenarts geweest. Hij hoefte er niet lang naar te kijken om al een duidelijke zekere beslissing te nemen. De dierenarts ging hem inslapen op de meest humane manier mogelijk. Hij viel na 10 seconden onder verdoving (narcose achtig) al weg. Vervolgens is hij met een injectie naar een andere wereld gebracht. Het is een moelijke dag vandaag voor mij. En zo zal het voorlopig wel blijven.
Rust in vrede Spotty 💚

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » za nov 04, 2017 1:03 am

Vervelend voor je. Maar je hebt wel het beste voor je hamster gedaan. Sterkte.

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » za nov 04, 2017 10:07 am

heel veel sterkte maar je hebt er goed aan gedaan hoor
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

Sporky
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Sporky » za nov 04, 2017 10:11 am

silvia schreef:
za nov 04, 2017 10:07 am
heel veel sterkte maar je hebt er goed aan gedaan hoor
Dankjewel! Die sterkte zal ik zeker nodig hebben!

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » zo nov 05, 2017 10:34 pm

Heel veel sterkte met het verlies :(

Plaats reactie