Oud hamstertje met gezondheidsproblemen

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
verahysteria
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

Oud hamstertje met gezondheidsproblemen

Bericht door verahysteria » za okt 21, 2017 4:36 pm

Hoi allemaal,

Mijn dwerghamster is nu 2 jaar en 9 maanden oud en hij begint steeds meer problemen te krijgen. Hij heeft altijd al een soort van evenwichtsstoornis o.i.d. gehad en viel dus bijvoorbeeld nog al eens om als hij op zijn achterpoten stond. Dit was opeens een stuk erger geworden toen ik terug kwam van vakantie. Toen viel hij zelfs tijdens het lopen om en begon hij heel hoog op zijn poten te lopen met een kromme rug. Ik heb gekeken of er misschien iets pijnlijks aan zijn buikje te zien is, maar daar lijkt het alsof zijn geurklier(of piemeltje?) een klein beetje ontstoken is. Het is alleen niet erger geworden dus ik weet niet of dat is wat hem dwarszit. Andere dingen die ik nu ook heb gezien is dat hij op sommige plekken een beetje kaal wordt (op zijn borst, het midden van zijn rug en achterpoten). Het lijkt een beetje alsof zijn huid schilferig is, waarvan ik heb begrepen dat dit vaak door ouderdom komt. Nóg iets anders wat me sinds kort opviel is een heel klein bultje naast zijn oor, waarvoor ik bang ben dat dat misschien groter gaat worden.

Zoals je ziet: veel kwaaltjes bij elkaar. Aangezien hij al zo oud is denk ik dat hulp van de dierenarts hem niet veel langer op een prettige manier in leven gaat houden. Nu komt er nog iets anders bij spelen, namelijk dat ik binnenkort naar het buitenland vertrek en dus mijn hamster aan mijn ouders zou geven en zij ervoor zullen zorgen. Maar aangezien hij zo veel problemen heeft twijfel ik of het misschien niet beter is om hem in te laten slapen bij de dierenarts, of zelf doen met ether (dit is weer een hele discussie op zich, zelf ben ik van mening dat waarschijnlijk zelf doen beter is voor de hamster omdat dit een heleboel stress scheelt van de rit en wachttijd bij de dierenarts). Het liefste laat ik hem nog verder zijn leven leven, maar in deze situatie twijfel ik of dat echt beter is, aangezien een hele verhuizing en zijn gezondheid natuurlijk niet ideaal zijn.

Welk advies zouden jullie mij geven? Of is misschien zelfs een van zijn kwaaltjes makkelijk op te lossen of iets waar ik mij geen zorgen over hoef te maken? Ik zit nogal in een dilemma en wat advies kan ik zeker wel gebruiken!

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Re: Oud hamstertje met gezondheidsproblemen

Bericht door silvia » za okt 21, 2017 4:42 pm

gezien de leeftijd zou ik hem niet plagen met dierenartsen en middeltjes om de ouderdomskwaaltjes want daar lijkt het wel op te gaan verhelpen, mijn mening is zolang het diertje geen pijn heeft en goed blijft eten en drinken, hok eventueel aangepast omdat hij natuurlijk niet meer zo gemakkelijk omhoog en omlaag zal lopen en eventueel een waterflesje vervangen voor een waterbakje ( doe ik tenminste met mijn oude hamstertjes) hem lekker laten leven
maar als je merkt dat het niet meer gaat zou ik hem zeker in laten slapen
ik laat me niet uit over hoe je dat wil gaan doen dat moet je zelf weten daar bemoei ik me niet mee hihihihihi
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

verahysteria
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door verahysteria » za okt 21, 2017 4:47 pm

Ik heb inderdaad het hok al helemaal senior-proof gemaakt, want de trapjes begonnen toch iets te lastig te worden om op te klimmen. Hij eet en drinkt nog hartstikke goed! Ik vind het dus lastig om in te schatten of hij op het moment pijn lijdt of niet, en daarom weet ik vooral niet zo goed wat ik moet doen.

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » za okt 21, 2017 5:11 pm

wat je omschrijft het hoog op de poten lopen en het kromme ruggetje het trillen, de kale plekjes en de huid die niet echt schoon meer lijkt dat zijn echt ouderdomsverschijnselen, ze worden dan vaak ook mager je mag je hamster dan verwennen met allerlei lekkere dingen want ze worden er toch niet meer dik van
2 jaar en 9 maanden schrijf je is voor een dwerghamster echt al heel oud
hou het bultje in de gaten als het gaat groeien zou ik de knoop doorhakken en het diertje laten inslapen, anders zou je kunnen overleggen met je ouders of zij het aandurven om het diertje nog te verzorgen tot het echt niet meer gaat of dat ze zeggen nee dat durven we niet en willen we niet
ik denk dat het dan voor het diertje het beste is om in te slapen want mee slepen naar het buitenland zal die zeker niet overleven
Groetjes silvia
Afbeelding

verahysteria
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door verahysteria » do okt 26, 2017 11:30 pm

De laatste dagen is het steeds slechter met hem gegaan, vooral gisteren en vandaag. Gisteren moest ik verhuizen en helaas ook precies op dat moment mijn hamster meenemen. Gisteren was hij namelijk heel onrustig en werd hij steeds wakker om even omvallend en omrollend naar zijn voer te strompelen (ook heeft ie mij extreem hard gebeten maar dat is een bijzaak...). Sinds gisteravond laat is hij zijn huisje in gegaan en die niet meer uit gekomen, en tot nu toe ademt hij alleen nog heel zachtjes maar reageert nergens meer op. Ik ben dus bang dat hij morgen waarschijnlijk niet meer leeft, maar het zat er voor zo'n oud hamstertje helaas wel erg aan te komen.

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » vr okt 27, 2017 12:10 am

Het klinkt ernaar alsof hij morgen niet meer leeft, nee. Hopelijk is het snel gedaan met hem. Sterkte alvast.

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » vr okt 27, 2017 3:28 am

Als ik het zo lees zal hij er nu wel niet meer zijn, het diertje was op, aan zijn eind, maar heeft een mooie leeftijd gehaald hou dat voor ogen
sterkte
Groetjes silvia
Afbeelding

Plaats reactie