opinie gevraagd over mijn ziek rusje.

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: Pluisje, marika

Plaats reactie
donny
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Man

opinie gevraagd over mijn ziek rusje.

Bericht door donny » zo nov 10, 2019 11:06 pm

mijn rusje (charel) van 2,2 maand oud is ziek

Hij eet en drinkt niet meer en maakt kokhalzende bewegingen.

Ik ben zo snel mogelijk naar de dierenarts van wacht geweest met hem deze was vrij onvriendelijk en gaf het enige antwoord
hij is op leeftijd ik heb geen idee wat hij heeft ik kan enkel maar antibiotica toedienen.

De volgende dag ben ik zo snel mogelijk bij mijn eigen dierenarts geweest met het gedacht hem te laten inslapen omdat het mij lijkt dat hij zwaar leed heeft .

Deze dierenarts heeft wel een onderzoek gedaan en deed de uitspraak streptokokken bacterie en wou nog niet overgaan tot inslapen.

Bij deze kreeg hij een andere antibiotica die wel bleek aan te slaan ( veel minder kokhalzen en zelfstandig een beetje eten en drinken. )

tot ik vandaag zie dat het precies terug achteruit gaat.

Zijn er hier op het forum anderen die ervaring hebben over de streptokokken bacterie of zijn gedrag herkennen.

google heeft mij niet veel wijzer gemaakt en aangezien het vandaag zondag is en morgen feestdag kan ik niet direct bij de dierenarts langsgaan.
(tenzij van wacht opzoeken)

op volgende link is een filmpje te zien van zijn gedrag toen het op zijn ergste punt was.

https://photos.app.goo.gl/RJhDtowz7EY7k3Bh9

alvast bedankt

Mvg Donny

Pluisje
Moderator
Moderator
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 1

Re: opinie gevraagd over mijn ziek rusje.

Bericht door Pluisje » ma nov 11, 2019 3:00 am

Balen dat beide middelen niet (voldoende) aangeslagen zijn, de kans op resistentie is nu goed aanwezig. Welke middelen heeft Charel gekregen? Baytril? In ek geval een breedspectrum kiezen (minstens een week, kuur volledig afmaken) en dan maar hopen op het beste. Als hij deze al 2 keer heeft gekregen, dan meerdere smalspectrumantibiotica inzetten in de hoop dat de juiste erbij zit en hij weer normaal kan eten en drinken/slikken. Doe je het middel in het drinkwater? En ververs je het op tijd? Het kan ook nog zijn dat de hamster een terugslag heeft gekregen omdat hij niet op tijd gedronken heeft en dus niet op tijd het middel binnen heeft gekregen, hamsters drinken niet zoveel. Een klein slokje drinken is toch al lastig of zelfs onmogelijk (zoals ik zelf eens ervaren heb waarna opname en een zetpil volgden, want ik kon geen tablet of capsule slikken en dan lag ik niet eens zo te happen zoals Charel).

Ik hoop dat hij snel weer in staat zal zijn te kunnen drinken. Als hij echt niets van antibiotica via het drinkwater binnen kan krijgen, dan zou ik voor de harde weg kiezen: via een dun spuitje voorzichtig wat water met antibioticum in waarbij je moet opletten dat het niet in de luchtpijp terechtkomt, vooral omdat hij al zo lastig kan slikken (het kan via de neus terug komen). Dan weet je in elk geval beter of hij het binnen krijgt. Of desnoods mondje open en met een voorwerpje open houden en dan zeer minimaal iets van antibioticapoeder in de keel mikken. Een gehalveerd (in de breedte) rietje kan hierbij handig zijn als minilepeltje. Ik heb zelf een Syrtje eens behandeld met antibiotica, hij liet het heel goed toe om een kruimeltje poeder toe te laten dienen en knapte snel op.

Antibiotica doen de eetlust van de hamster verminderen. Je zult bij een dierenarts moeten navragen welke antibiotica hij wel of niet mag hebben, hamsters kunnen doodgaan als ze het verkeerde middel binnen krijgen.

Succes!

EDIT:

Deze moeten vermeden worden:

Antibiotika för hamstrar

Flera antibiotika kan orsaka en dödlig reaktion hos hamstrar på grund av hur hamsterns mag- tarmkanal fungerar. Penicillin, amoxicillin, ampicillin, streptomycin, vancomycin, cephalosporins och gentamycin är alla sorter av antibiotika som bör undvikas av hamster.

donny
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door donny » ma nov 11, 2019 12:16 pm

Deze nacht werd het alleen maar erger en heb ik een dierenarts van wacht opgezocht.

Deze heeft in zijn keel kunnen kijken en er was niets in de keel te zien.

hij had al 2x antibiotica gekregen dmv een prik. en ik heb hem zelf nog antibiotica in water met een dun spuitje gegeven.

Deze dierenarts veronderstelt dat hij een tumor ergens in zijn lichaam zou gehad hebben. ( geen streptokokken dus )

Dit kon onderzocht worden maar zou onbehandelbaar geweest zijn.

Aangezien hij duidelijk aan het lijden was heb ik de zware beslissing genomen hem te laten inslapen.

dank voor de reactie.

Pluisje
Moderator
Moderator
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » di nov 12, 2019 4:15 am

Ik zou in dit geval waarschijnlijk niet anders gehandeld hebben, laten inslapen. Wat moet je ook met minstens 2 verschillende diagnoses? Er zijn ook niet zoveel mogelijkheden als het om de behandeling gaat van zo'n klein dier. Mogelijk heeft hij even een opleving gehad om daarna op te geven, dat zie je vaker gebeuren. Je hebt gedaan wat je kon. Ik wens je in elk geval veel sterkte toe. Charel lijdt niet meer nu.

donny
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door donny » di nov 12, 2019 9:31 pm

bedankt voor het medeleven.

daar probeer ik mij aan op te trekken dat hij niet meer moet lijden ookal is het gemis erg.

Plaats reactie