Trillende russische dwerghamster

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: Pluisje, marika

Plaats reactie
nibbit2019
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw

Trillende russische dwerghamster

Bericht door nibbit2019 » ma feb 11, 2019 12:37 am

Hallo,

Mijn Russisch dwerghamstertje van circa een jaar oud trilt sinds vandaag heel erg, bijna een beetje in schokkende bewegingen. Zijn coördinatie is erg slecht en valt steeds om, eten en drinken heeft hij niet gedaan en hij komt zijn nestje zelf niet uit. Ik maak me erge zorgen en heb enkele keren over neurologische problemen door verkeerd fokken gelezen op internet. Ik vraag me af of ik iets kan doen voor mijn hamstertje en wat anderen hun ervaringen hiermee zijn, op deze manier leek het voor hem namelijk een hele nare gebeurtenis allemaal.

Groetjes

Pluisje
Moderator
Moderator
Aantal hamsters: 1

Re: Trillende russische dwerghamster

Bericht door Pluisje » ma feb 11, 2019 12:44 am

http://www.hammiehamsterforum.nl/viewto ... 6&start=15

Misschien herken je via de filmpjes hetzelfde bij je hamster?

nibbit2019
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door nibbit2019 » ma feb 11, 2019 12:53 am

Ja dat lijkt er heel erg op...

nibbit2019
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door nibbit2019 » ma feb 11, 2019 12:53 am

Pluisje schreef:
ma feb 11, 2019 12:44 am
http://www.hammiehamsterforum.nl/viewto ... 6&start=15

Misschien herken je via de filmpjes hetzelfde bij je hamster?
Ja dat lijkt er heel erg op...

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » ma feb 11, 2019 11:45 am

Wat voor kleur is je hamstertje?

Is het vandaag opeens heel erg? Het trillen/Parkinson wat bij zwarte hamsters voorkomt is een chronische ziekte die heel langzaam begint en dan in verloop van een paar maanden steeds erger wordt.

Trillen kan diverse oorzaken hebben, oa:
- bij torpor (een soort korte winterslaap, een energiebesparingstoestand) trillen ze, met name bij ontwaken
- bij stress
- bij angst
- bij pijn
- bij ziekte
- bij uitdroging
- na een beroerte

Kun je me iets meer vertellen?
- wat is de temperatuur waar je hamster staat
- wat krijgt hij voor voer (even merk voer noemen en aanvullende dingen die je geeft)
- zie je iets vreemds aan je hamster, zoals: slechte vacht, dichte ogen, snot bij het neusje, minder actief

Je zegt dat hij niet meer eet en drinkt. Hoe even goed in de gaten of dit echt zo is, want dan zou het goed kunnen dat je hamster ziek is. Ik denk dat je dan het beste even naar de dierenarts gaat voor een onderzoek en eventuele medicatie

Kun je anders er een kort filmpje van maken en hier plaatsen? Dan kan ik wellicht meer er over zeggen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

nibbit2019
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door nibbit2019 » ma feb 11, 2019 2:13 pm

sylvia schreef:
ma feb 11, 2019 11:45 am
Wat voor kleur is je hamstertje?

Is het vandaag opeens heel erg? Het trillen/Parkinson wat bij zwarte hamsters voorkomt is een chronische ziekte die heel langzaam begint en dan in verloop van een paar maanden steeds erger wordt.

Trillen kan diverse oorzaken hebben, oa:
- bij torpor (een soort korte winterslaap, een energiebesparingstoestand) trillen ze, met name bij ontwaken
- bij stress
- bij angst
- bij pijn
- bij ziekte
- bij uitdroging
- na een beroerte

Kun je me iets meer vertellen?
- wat is de temperatuur waar je hamster staat
- wat krijgt hij voor voer (even merk voer noemen en aanvullende dingen die je geeft)
- zie je iets vreemds aan je hamster, zoals: slechte vacht, dichte ogen, snot bij het neusje, minder actief

Je zegt dat hij niet meer eet en drinkt. Hoe even goed in de gaten of dit echt zo is, want dan zou het goed kunnen dat je hamster ziek is. Ik denk dat je dan het beste even naar de dierenarts gaat voor een onderzoek en eventuele medicatie

Kun je anders er een kort filmpje van maken en hier plaatsen? Dan kan ik wellicht meer er over zeggen.
Beste Sylvia,

Bedankt voor je uitgebreide reactie, fijn dat er zo een plek voor is. Hij was een wildkleurtje.
Ik wilde met hem vandaag naar de dierenarts als het niet beter zou worden, maar heb hem helaas vanochtend overleden in zijn nestje aangetroffen, als antwoord op je vragen:
Hij stond in mijn slaapkamer, ramen in de winter voornamelijk dicht, temperatuur zal rond de 19 graden liggen.
Hij kreeg: 'Menu Vital dwerghamster voer (premium), aanvullend eivoer soms, gedroogde meelwormen, groente en fruit zoals komkommer, paprika en appel.
Verder zag ik de dagen ervoor niet echt iets vreemds aan hem, hij leek me juist actiever dan normaal, bijna een beetje hyper. Helaas kan ik niks meer voor hem doen nu, hij lag er wel vredig ingeslapen bij gelukkig.

Groetjes

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » ma feb 11, 2019 2:49 pm

Ach, heel veel sterkte!

Als de temperatuur te laag is en/of het eten niet voedzaam genoeg kan torpor optreden. Maar, als ze dan eenmaal weer wakker zijn, dan trillen ze een 15 minuten, lopen dan ook wat ongecoördineerd, maar zijn vervolgens weer als vanouds. Overlijden hoort daar niet bij.

Dan zal hij of ziek zijn geweest, of een beroerte of hersenbloeding hebben gekregen. Een slechte coördinatie en omvallen kan bij een beroerte en hersenbloeding voorkomen. Ik heb dat zelf bij een rusje met een hersenbloeding ook meegemaakt. Hyperactiviteit kan een symptoom van een hersenbloeding zijn. Dus, wat dat betreft zou ik aan een hersenbloeding denken, omdat je net vertelt dat hij hyper leek.

Hyperactief is ook een symptoom van diabetes en dan kunnen ze ook acuut kunnen overlijden. Daar kan ook een periode van trillend gedrag aan vooaf gaan. Dronk en plaste hij veel?

Als hij niet veel dronk/plaste, dan denk ik persoonlijk aan een hersenbloeding. In dat geval had je ook niets voor hem kunnen doen en dan is het maar het beste dat hij vredig in zijn eigen hok is ingeslapen.
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

nibbit2019
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door nibbit2019 » ma feb 11, 2019 3:03 pm

sylvia schreef:
ma feb 11, 2019 2:49 pm
Ach, heel veel sterkte!

Als de temperatuur te laag is en/of het eten niet voedzaam genoeg kan torpor optreden. Maar, als ze dan eenmaal weer wakker zijn, dan trillen ze een 15 minuten, lopen dan ook wat ongecoördineerd, maar zijn vervolgens weer als vanouds. Overlijden hoort daar niet bij.

Dan zal hij of ziek zijn geweest, of een beroerte of hersenbloeding hebben gekregen. Een slechte coördinatie en omvallen kan bij een beroerte en hersenbloeding voorkomen. Ik heb dat zelf bij een rusje met een hersenbloeding ook meegemaakt. Hyperactiviteit kan een symptoom van een hersenbloeding zijn. Dus, wat dat betreft zou ik aan een hersenbloeding denken, omdat je net vertelt dat hij hyper leek.

Hyperactief is ook een symptoom van diabetes en dan kunnen ze ook acuut kunnen overlijden. Daar kan ook een periode van trillend gedrag aan vooaf gaan. Dronk en plaste hij veel?

Als hij niet veel dronk/plaste, dan denk ik persoonlijk aan een hersenbloeding. In dat geval had je ook niets voor hem kunnen doen en dan is het maar het beste dat hij vredig in zijn eigen hok is ingeslapen.
Super bedankt!

Hij heeft met vrij normale hoeveelheid, net zoals mijn vorige hamster eigenlijk gedronken en plassen ook nooit opmerkzaam veel gedaan. Gezien zijn hyperactiviteit zoals je schrijft kan het dan wel een hersenbloeding zijn geweest, fijn om een beetje te weten wat de oorzaak zou kunnen zijn, ik schrok omdat het zo plotseling was.

Fijne dag nog verder en bedankt voor je behulpzame informatie :)

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » ma feb 11, 2019 3:10 pm

Zekerheid kun je natuurlijk alleen via autopsie krijgen, maar ik vermoed dat het een hersenbloeding is geweest. Bij diabetes zou je veel drinken en plassen hebben moeten zien.

Graag gedaan en nogmaals heel veel sterkte! Altijd sneu als een diertje zo relatief jong onverwachts overlijdt.

Plaats reactie