Hamster plotseling overleden

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Kaasknabbel
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 1

Hamster plotseling overleden

Bericht door Kaasknabbel » vr jul 27, 2018 10:30 am

Geen idee of dit topic hier goed staat maar ik heb zo’n halfuur geleden mijn hamstertje plotseling dood gevonden onder zijn buis.
Ik ga ervan uit dat hij ergens afgelopen nacht is overleden omdat ik hem niet heb horen rennen of graven in zijn radje of buis wat die altijd deed ‘s avonds.
Ik had hem de dag ervoor er nog uitgehaald en er leek niets aan de hand hij was zoals altijd, ik vond hem alleen iets slanker geworden of het lag aan mij.. Hij stond altijd op mijn kamer en had speciaal voor hem mijn gordijnen dicht gedaan tegen de hitte en de zon.
Ik heb dus ook geen idee waaraan hij is overleden.
Ik had hem pas sinds 10 februari dus hij was nog niet zo oud dat hij aan ouderdom is overleden. Is er iemand die mij hier mee kan helpen om de doodsoorzaak te achterhalen?

Edit: even wat research gedaan en denk dat het door de hitte komt, maar weet dit niet 100% zeker. Kan iemand voor mij bevestigen dat hamsters kunnen overlijden door de hitte?

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 1

Re: Hamster plotseling overleden

Bericht door Pluisje » vr jul 27, 2018 12:52 pm

Die kans is goed aanwezig, ze kunnen slecht tegen de warmte en ik heb 38 graden vernomen. Ik ben ook eentje verloren door de hitte, jaren geleden.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » vr jul 27, 2018 1:29 pm

Ja, hamsters kunnen heel erg slecht tegen hitte. Bij dit soort temperaturen moet je echt zo veel mogelijk maatregelen nemen om ze zo koel mogelijk te houden. Dus het zou inderdaad kunnen dat je hamstertje door de hitte overleden is, als het in de kamer waar je hamster stond heel erg warm was.

Maar je schrijft ook dat hij wat mager leek. Dus wellicht was er ook iets anders aan de hand. Moeilijk voor ons om te beoordelen natuurlijk.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

tassie
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door tassie » za jul 28, 2018 3:31 am

Die van mijn dochter is ook gisteren plotseling overleden :(
Ze ontdekte het rond 14uur. Ze zei ineens: Ik denk dat ze dood is want ze ligt daar en komt niet
als ik haar voer wissel en normaal wel.
Vervolgens zei ze: Vanmorgen deed ze het nog wel.... (Ondanks de trieste omstandigheden moest ik toch een beetje mijn lach inhouden om die uitdrukking)
Ze bedoelde dus dat ze 's morgens nog water had gegeven en ze toen dus nog gewoon rondliep.
Ze was al stijf en voelde redelijk koud dus weet ook niet hoe of wat en waaraan ze plotseling is bezweken. Heel eerlijk gezegd had ik er niet eens zo snel aan gedacht dat die beestjes niet zo goed tegen de warmte zouden kunnen. *schaam schaam*
Maar moet zeggen dat het hier wel 34C binnen was..3 ramen in de volle zon maar wel met een rolluik maar enkel glas dus word nog mega warm hier.
We hebben er nog een en die ligt wel buiten zijn huisje en speelt niet echt maar eet en drinkt wel goed.
Had net wat gelezen over ijsklontjes.. de ene zegt van wel de ander van niet.
Heb er toch maar 2 in een schaaltje gedaan en beetje nat gemaakt zodat hij er niet aan vast vriest.
Hij maakt er dankbaar gebruik van in ieder geval. Likt er lekker aan en zit zich er lekker mee te wassen.
Laat ze dan even liggen om vervolgens weer terug te komen en er nog eens aan te likken en wassen.
Weet dus ook niet of dit heel goed is voor hem ivm temperatuur verschillen maar hij lijkt er erg blij mee en ziet er beter uit dan hij er voorheen uit zag.
Hoop maar dat ik hier niet verkeerd aan doe...

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » za jul 28, 2018 9:54 am

Het schijnt dat ze met hun tong vast kunnen komen aan een ijsblokje. Vandaar dat het meestal afgeraden wordt.

34 graden is inderdaad veel en veel te warm. Een hamster krijgt al moeite met een temperatuur boven de 25 graden en met een temperatuur boven de 28 graden kunnen ze in de problemen komen. Dan moet je zo veel mogelijk maatregelen nemen om ze zo koel mogelijk te houden. Er zijn diverse dingen te bedenken, een ventilator (niet direkt op, maar langs/over het hok), een bevroren flesje in een theedoek wikkelen en in het hok leggen, een koelelement in een theedoek wikkelen en in het hok leggen, een keramieken schoteltje of schaaltje koelen en in het hok leggen. Er zijn ook diverse dingen te koop, zoals een granieten koelsteen, een Icepod etc etc.
https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/ko ... 20-cm.html
https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/icepod.html
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Plaats reactie