Kruimel heeft een bult op haar zij borstkas aan de rechter zijde achter haar rechter pootje

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
KruimelForever
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Man

Kruimel heeft een bult op haar zij borstkas aan de rechter zijde achter haar rechter pootje

Bericht door KruimelForever » zo mei 27, 2018 8:43 pm

Hallo allemaal.

Het viel mij op dat Kruimel nogal een bult heeft die ze niet eerder had. Het lijkt wel eten in haar wangzak omdat het enigzins kan bewegen onder haar huid. Ze geeft ook geen tekenen van pijn en is net zo bewegelijk als normaal. Kan het zijn dat ze een verstopte wangzak heeft of dat ze het eten er niet meer uit krijgt ? Of is het mogelijk toch een abces ?

De bult zit achter haar rechter pootje in de richting naar de borstkas maar ook een beetje op zij.
Kruimel is inmiddels anderhalf jaar oud. Afgezien van 1 maal een oog ontsteking is ze altijd gezond geweest.

Moet ik het even aankijken en afwachten of moet ik naar de dierenarts toe ?

edit
text aangepast.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Geslacht: Vrouw

Re: Kruimel heeft een bult op haar zij borstkas aan de rechter zijde achter haar rechter pootje

Bericht door sylvia » ma mei 28, 2018 5:07 pm

Misschien kun je even een foto plaatsen?

Hoe lang heeft ze deze bult nu? Eet ze wel goed?
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

KruimelForever
nieuw lid
nieuw lid

Re: Kruimel heeft een bult op haar zij borstkas aan de rechter zijde achter haar rechter pootje

Bericht door KruimelForever » ma mei 28, 2018 8:53 pm

Hoi,
Kruimel eet hartstikke goed en is ook zeer levendig.
Er is eigenlijk niets te merken aan haar wat gedrag betreft.
Ik heb de bult pas gisteren opgemerkt maar kan er misschien al een paar dagen hebben gezeten.
Ik til haar altijd iedere avond op om aandacht te geven en pas dit weekend viel het me op.
Kan zijn dat ik het eerder voor een nootje in haar wangzak heb aangezien.

Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en ben vandaag naar de dierenarts geweest.
Die heeft het onderzocht en het is geen abces maar een losse tumor massa onder haar huid op de rechterzijde van haar borstkas.
Volledig beweegbaar en wekt geen enkele pijnprikkel of reactie op van Kruimel toen de dierenarts het onderzocht.
Meestal is dit goedaardig en ik moet nu de groei in de gaten houden.
Als het niet verder groeit kan ik het beter zo laten.
De dierenarts kan opereren maar het blijft een risico dus de dierenarts gaf aan dat als het niet hoeft ik daar beter niet voor kan kiezen.
De dierenarts heeft ruime ervaring met hamster operaties, dus ik vertrouw haar oordeel.
Mocht de tumor nou toch gaan groeien dan kan ik er alsnog voor kiezen om Kruimel te laten opereren.

Ik zal proberen een foto te maken, kruimel is net een beetje gaan slapen om van de schrik te bekomen.
De dierenarts vertelde dat Kruimel verschrikkelijk lief is want normaal is ze gewend dat hamsters meteen bijten maar Kruimel bleef heel relaxed tijdens het onderzoek.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » di mei 29, 2018 10:41 am

Ik vroeg alleen om een foto om te beoordelen of het inderdaad om een verstopte wangzak ging, omdat ik je beschrijving anders vond dan de plek waar een wangzak zit. Maar je bent inmiddels naar de dierenarts gegaan en hebt een duidelijke diagnose gekregen.

Dat de tumor los onder de huid zit en er niet mee vergroeid is, is een gunstige diagnose. Ik heb zelf ooit een jong rusje gehad met een tumor boven de linkerpoot/in de nek, die wel met de huid vergroeid was (en daardoor sowieso niet operabel was). Die tumor groeide heel snel (was volgens de dierenarts kwaadaardig) en door het vergroeid zijn met de huid bracht dat veel beperking mee. Ik heb het toen aangekeken tot het niet langer ging.

Als Kruimel er geen last van heeft zou ik het aankijken. Wie weet groeit de tumor maar heel langzaam. En zoals je zelf al zegt, mocht de tumor wel snel groeien kun je er in overleg met je dierenarts altijd nog voor kiezen hem te laten verwijderen.

Hopelijk kun je nog lang van Kruimel genieten! Laat nog eens weten hoe het met Kruimel gaat!

KruimelForever
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door KruimelForever » di mei 29, 2018 6:53 pm

Oke. Dan laat ik de foto even.
Als de tumor inderdaad heel langzaam groeit zodat Kruimel gewoon van ouderdom overlijdt, dan laat ik het zo. Als de tumor groeit in de komende weken, dan denk ik erover om toch maar te opereren. Ik heb al gevraagd hoeveel dat zo ongeveer gaat kosten, en ik vind het geen probleem. Sommige van mijn collega's hebben dat er niet voor over voor een hamster maar andere collega's begrijpen wel de band tussen een mens en een huisdier. Ze is tenslotte altijd heel lief en toch aanwezig. Ik heb het idee dat ze makkelijk 3 kan worden.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » di mei 29, 2018 7:04 pm

Je moet gewoon je gevoel volgen. ;) Ik heb een aantal jaar geleden ook bij een rusje van bijna 2 een tumor laten verwijderen. De tumor zat aan zijn voet en hij kon door die tumor niet meer in zijn molen lopen. Hij was verder nog zo goed, dus ik wilde dat ook gewoon voor hem laten doen, zodat hij nog van zijn oude dag kon genieten. Er is toen een teen incl teengewricht verwijderd. Ik heb er toen 100 euro voor betaald. Ik begrijp dat sommige mensen dat veel geld voor een hamster van 2 jaar vinden, maar mij was het het inderdaad waard.

Mocht de tumor bij Kruimel wel snel groeien, zou ik gewoon nogmaals met de dierenarts overleggen en dan een afweging maken.

KruimelForever
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door KruimelForever » do mei 31, 2018 7:47 pm

Hallo, sorry voor de late reactie, druk met werk en dagelijkse dingen.
Ik ben zeker van plan Kruimel te laten opereren als het doorgroeit. De dierenarts gaf ook aan dat het om en nabij de 100euro zal kosten.
Maar ik heb het er voor haar over. Ik houd haar nu in de gaten terwijl het leven gewoon door gaat voor haar.

KruimelForever
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door KruimelForever » za jul 14, 2018 7:55 pm

Hoi Allemaal.
De bult groeit heel langzaam of niet, het is moeilijk te zeggen.
Kruimel is heel levendig en gedraagt zich nog steeds hezelfde als altijd.
Ze had wel een beetje erg waterige ontlasting donderdag en een rood oogje door het zand badderen en zand in haar oog had gekregen.
Het is niet handig dat een hamster eerst gaat plassen om vervolgens te gaan zandbadderen.

Haar staart en buikje waren helemaal nat donderavond. Maar ze gedroeg zich niet anders.
Het enige gekke is dat ze op haar plankje ging zitten en deed haar behoefte en mij aankeek met een blik van: Kijk , niet goed.
Dus haar alleen vast voedsel gegeven en even geen fruit of groente en goed in de gaten gehouden.
Alles natuurlijk schoon maken steeds.
Het is weer over. staart is droog en buikje is droog al sinds vrijdag.
Vandaag heeft ze weer een stukje gekookte wortel gekregen.

Ik heb bij de webwinkel van Marika ogentroost besteld omdat wat ik had bijna op was en de zandbak even weg gehaald voor een paar dagen.
Kruimel weer een paar dagen met ogentroost behandeld. En alles gaat goed.
Marika, bedankt voor de snelle service. happy_

Kruimel vindt het trouwens lekker om met een tandenborstel geborsteld te worden. :D

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » wo jul 18, 2018 8:38 pm

Och jeetje kruimeltje :o Ik schrik ervan!
Mooi om te horen dat het geen snel groeiende tumor is, dat scheelt wel en dat ie los zit en geen pijnklachten geeft. Gelukkig maar dan kan ze er vrij ongestoord oud mee worden.

Heel graag gedaan! Ik vind ogentroost zelf ook ideaal als er iets met de oogjes aan de hand is :D

Kruimeltje boft met zo'n lief baasje! ♥

Plaats reactie