Allergische hamsters?

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
LoverGirl123
stamgast
stamgast
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 9

Allergische hamsters?

Bericht door LoverGirl123 » di apr 10, 2018 9:33 pm

Hallo!

Ik heb een hele knappe Campbelli man. Anderhalve week geleden heb ik de cotton comfort een keer vermengt met zaagsel, gewoon voor de afwisseling. Nu merk ik dat hij heel erg krabt en dat zijn vacht er een stuk minder goed uitziet dan daarvoor. Waarschijnlijk dus een allergische reactie op het zaagsel, want voor de rest is er niets veranderd. De bodembedekking gaat er morgen zodra ik nieuw cotton comfort heb gelijk uit.
Dit is nu al het tweede beestje dat allergisch zou zijn voor het zaagsel. Een jaar geleden had ik een Russische blauwwildkleur man die kale plekken en ontiegelijke jeuk kreeg van zaagsel. Dat is ook de reden geweest waarom ik over ben gestapt op de cotton comfort na verschillende bodembedekkingen geprobeerd te hebben.

Wat is jullie ervaring met allergische (dwerg)hamsters?
Groetjes Talitha

en de hammies heart_

marika
Beheerder
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Re: Allergische hamsters?

Bericht door marika » za mei 19, 2018 11:24 am

Ik heb in het verleden, dus echt jaren geleden toen er bijna alleen maar zaagsel was, dit ook als enige bodembedekking gebruikt. Als ik die periode vergelijk met nu, dan kan ik wel met zekerheid zeggen dat ik toen hamsters vaker zag krabben en problemen met de ogen/huid heb gehad.

Het vervelende is dat je het zaagsel niet altijd als enige de schuld kunt geven. Het is vaak namelijk een combinatie van factoren. Een hamster met een flexibele huid, dus een huid die niet droog is zal veel minder snel problemen krijgen. Een huid die droger is zal veel sneller geiriteerd raken door zaagsel. Door het stof droogt de huid verder uit en door de kleine vezeltjes zal de huid eerder gaan jeuken. Hierdoor gaat de hamster zich vaker krabben en kunnen er wondjes ontstaan. We denken dan dat de hamster allergisch is voor zaagsel, maar in werkelijkheid is het dus een combi van.

Sommige dieren kunnen ook gevoelige luchtwegen hebben, deze dieren kunnen niet tegen zaagsel. Neem bijvoorbeeld een Rat die kan gewoon dood gaan als je deze op zaagsel zet. Bij de dwerghamsters komt gevoeligheid ook voor. Ik moet eerlijk zeggen dat ook ik gevoelig ben voor de vezeltjes in zaagsel. Deze vliegen rond en als ik ze inadem dan ga ik van mijn stokje! Ik hoest me een ongeluk. Vroeger verschoonde ik de dieren altijd met mondkapjes.

Ik heb dus twee categorieën problemen gehad met zaagsel: Huid en luchtwegen. Het percentage dieren die er last van kreeg was c.a. 20%

Plaats reactie