MELDPUNT: dwerghamster met tandproblemen

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Stebbie
lid
lid
Geslacht: Onbekend

Re: Oproep! Wie heeft een dwerghamster met tandproblemen?

Bericht door Stebbie » zo jul 19, 2015 2:29 pm

Hamster: Kinji van Hamstery pretty fay

1. Wat voor tandproblemen heeft je hamster, hoe zien de tanden van je hamster er uit? olifantstandjes boven, zijn rechter boventand stak uit zijn bovenlip, links kon ik niet goed zien. Mogelijk in zijn verhemelte. (Hij at nog wel dus kans is dat de linker wel kort was. Kon het niet goed zijn, liet ie niet toe. Nekvel pakken raakt ie van in paniek dus liet het zo)
2. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen?
Onbekend, zag ineens van de ene op de andere dag een tand door zijn bovenlip heen gekruld. Was een hamster die niet zo van kroelen hield dus zag hem wat minder vaak dan Elsie.
3. Ben je bij een DA geweest en heeft de DA iets aan de tandproblemen gedaan?
ee, er was niets meer aan te doen, moest ingeslapen worden.
4. Wat voor kleur heeft je hamster, heeft je hamster een golvende vacht?
Dove, normale vacht
5. Van welke fokker komt je hamster
Hamstery pretty fay
6. Weet je de namen van de ouders van je hamster of heb je een stamboom?
Dina x Harry
7. Wat is de geboortedatum van je hamster en (indien van toepassing) wat is de overlijdensdatum en de oorzaak van overlijden?
15 december 2013 - 17 juli 2015 --> tandproblemen, ingeslapen
8. Wat voor voeding geef je je hamster
Samengeperst, weet even het merk niet meer. veterinair voer in ieder geval, daarvoor beaphar care + samengeperst
9. In wat voor kooi zit je hamster?
Traliekooi met knaagmogelijkheden
10. Wat is de naam van je hamster
Kinji
Laatst gewijzigd door Stebbie op wo nov 11, 2015 10:38 pm, 5 keer totaal gewijzigd.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Geslacht: Vrouw

Bericht door sylvia » zo jul 19, 2015 3:10 pm

Stebbie, heel erg bedankt voor het doorgeven van dit tandprobleem!
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » di mei 03, 2016 10:05 pm

Sinds ik een facebookpagina heb krijg ik meldingen van tandproblemen daar binnen. Of soms lees ik zelf op facebook een bericht over tandproblemen en vraag er over door. Het jammere daarvan is dat al deze informatie bij mij blijft en/of verloren gaat. Dus op zich blijf ik er een voorstander van dat tandproblemen hier worden gemeld, zodat er van al deze informatie kan worden geleerd.

Naast de gebruikelijke meldingen van olifantstandjes of doorgroeiende tanden, vind ik het opvallend dat er een aantal meldingen zijn van campbelli hamsters waar de boventanden van zijn verdwenen. De informatie is te onsamenhangend om er conlusies uit te verbinden. Maar het lijkt er op dat dit ook een erfelijk tandprobleem is/kan zijn. Ik had nl de volgende melding binnengekregen mbt 3 bellie broers (uit Duitsland):
broer 1 - op 1 jarige leeftijd aan diabetes overleden
broer 2 - tandproblemen, de boventanden zijn verdwenen, de ondertanden groeien niet meer, hij is ook geruime tijd blind
broer 2 - heeft diabetes en heeft sinds 1 jarige leeftijd ook de tandproblemen zoals broer 2

Ook via het Hamsterforum heb ik een melding binnengekregen van een bellie waarbij op 1 jaar en 4 mnd de boventanden waren verdwenen. Ze is er mee naar de dierenarts geweest en die zei dat het kon dat het diertje nooit boventanden had gehad. (of de ondertanden dan nooit waren doorgegroeid, is niet bekend). Het diertjes was naar ik begreep al te erg verzwakt en is ingeslapen.

Bij de Belgische opvang is afgelopen week een bellie zonder boventanden binnengekomen. Ze zijn er mee naar de dierenarts geweest en die heeft geconstateerd dat het diertje absoluut geen boventanden heeft. Ook dit diertje was al te zeer verzwakt en is inmiddels overleden.

Ook op een Duits forum las ik over bellies zonder boventanden en zag ik er ook een foto van.

Ik ben zelf niet van plan om achter stambomen aan te gaan of wat dan ook. Wel vind ik het interessant in het kader dat het wellicht ook hier (net zoals in de aanverwante lijn van russische dwerghamsters) gaat om erfelijke tandproblemen.

Goldie
nieuw lid
nieuw lid
Aantal hamsters: 7

Bericht door Goldie » di mei 10, 2016 12:00 am

Zelf heb ik ook verschillende meldingen gehad van campbellies met tandproblemen, een erfelijke afwijking, want de meldingen komen van twee lijnen. Ik zal de baasjes vragen om hun meldingen te willen plaatsen hier, of dat ik ze plaats voor ze met hun toestemming.
Spookjes Campbelli Dwerghamsters

Dakkie
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Dakkie » za mei 21, 2016 6:47 pm

1. Wat voor tandproblemen heeft je hamster, hoe zien de tanden van je hamster er uit
- 1 bellie met olifant tanden (bovenaan) ondertanden heeft ze niet. Dit is rond een jaar of 1/1,5 ontstaan.

- 3 bellies met missen van boventanden. Ook rond een jaar of 1/1,5 ontstaan.

2. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen
- zie vraag 1

3. Ben je bij een DA geweest en heeft de DA iets aan de tandproblemen gedaan
- Ja, iedere 4 weken worden de tanden geknipt

4. Wat voor kleur heeft je hamster, heeft je hamster een golvende vacht

- olifant tanden > lilac
- boventanden missen > zwart, dove platinum, bruin bont

- Hamstery Chubby Cheeks
6. Weet je de namen van de ouders van je hamster of heb je een stamboom
- Lilac (lijn gestopt)
- Zwart (Goji x Ivy) > volle zus heeft diabetes
- Bonte (Goji x Ivy)
- Dove platinum (Coopers x Peaches) > volle zus is vroegtijdig gestorven aan diabetes

7. Wat is de geboortedatum van je hamster en (indien van toepassing) wat is de overlijdensdatum en de oorzaak van overlijden
- zijn allemaal rond de 1 / 1,5 / 2 jaar oud

- Johnson's premium en Mixerema

9. In wat voor kooi zit je hamster
- 80 x 50

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » vr jun 10, 2016 8:01 pm

Via het Hamsterforum Samuelle met bellie Café Lungo
Berichtdoor sweetylovesamuelle » 06 jun 2016 17:49

1. Wat voor tandproblemen heeft je hamster, hoe zien de tanden van je hamster er uit
Ik wil bv weten:
- zijn de boventanden kort en de ondertanden lang OF zijn juist de ondertanden kort en de boventanden lang
- heeft je hamster olifantstandjes
- heeft je hamster tandjes afgebroken gehad
- wat is de kleur van de tandjes
Zijn onder tandjes zijn heel klein en daardoor slijten de boven tanden niet goed af. Daardoor groeien die uit elkaar en naar achteren zijn gehemelte in

Lungo wordt op 12-6 1 jaar, en ik ben er 1/2 weken geleden achter gekomen dat er iets met zijn tandjes aan de hand is.

De da heeft zijn tandjes geknipt en gevijld, en advies gegeven hoe zijn tandjes te controleren en te onderhouden.

Argente Umbrous Gevlekt en hij heeft geen golvende vacht.

Marjanne Koops (spookjes Campbelli dwerghamsters)
NB: ook als je hamster uit de dierenwinkel komt mag je de vragen beantwoorden!

De namen van de ouders zijn Chubby Cheek's Calix en Chubby Cheek's Darya van de lijn Coopers.

7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en oorzaak van overlijden
12-06-15

Mixerama campbelli mix en tot voor kort zelf gemixt voer.

In een hamsterkast van 80x40 cm

Café Lungo

Ik hoop dat u hier iets aan heeft! :)

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » di okt 25, 2016 5:51 pm

SophieCB via Facebook met Pixel, bericht 24 okt 2016.

Vragen:
Ik wil bv weten:
- zijn de boventanden kort en de ondertanden lang OF zijn juist de ondertanden kort en de boventanden lang
- heeft je hamster olifantstandjes
- heeft je hamster tandjes afgebroken gehad

-Boventanden zijn nu lang. Ondertanden zijn nu kort.
NB Sylvia: de ondertanden waren te lang en deze zijn door de dierenarts geknipt; de boventanden stonden waarschijnlijk goed maar zijn door de verkeerd staande ondertanden door gaan groeien.

-Ja, zijn ondertanden groeien vanaf het tandvlees uit elkaar. Ze stonden altijd al een paar milimeter uit elkaar. Ze waren te lang en groeiden als olifantenslachttanden zegmaar naar achteren. Ze prikten in zijn gehemelte (1tand voornamelijk) daar was het rood. Na het knippen waren ze best kort. En na 2 weken werden ze geler en het tandvlees roder

-1 van de boventanden is afgebroken en is ietsje puntig.

-Ondertanden zijn heel geel. Boventanden een beetje wit geel.

De tandproblemen begonnen een maand geleden. Dus toen was hij 6maanden.

Ja, een maand geleden zijn de ondertanden van mijn hamster geknipt omdat deze te lang waren. De eerste week na het knippen at hij nog gewoon goed. Na 2 weken begon hij raar te doen en af te vallen. Dus ik ging weer naar de DA die eerst geen ondertanden zag. Na lang kijken bleken deze kort te zijn en ze staan uit elkaar. Zijn tandvlees was rood en hij heeft gevoelige tanden concludeerde de DA. Zijn boventanden waren na het knippen in verhouding ook te lang gelaten, dus kwamen daardoor tussen de ondertanden op het tandvlees

zwart

hamstery dream baby

Ja, ik heb een stamboom
Ouders:
Dream baby’s Gandalf, russisch blauw ro drager, hamstery dream baby
Merle, merle zwart, Ronald Tiemes
Grootouders:
Thorin, russisch blauw ro drager, Peter Jansen
Kalila, blauw wildkleur ro drager, Ronald Tiemes
Man 102, zwart, Martin Braak
Gen 654, Ronald Tiemes, Merle zwart

7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en oorzaak
van overlijden
geboortedatum is 1 maart 2016

vitakraft dwerghamstervoer, gedroogde meelwormen

Traliekooi met verdieping, Silent Spinner, houten bruggetje

Pixel

Foto van 24 oktober, circa 1 maand na knippen van ondertanden door de dierenarts

Afbeelding

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Re: MELDPUNT: dwerghamster met tandproblemen

Bericht door sylvia » ma nov 07, 2016 2:01 pm

Mededeling van huishoudelijke aard:
Ik heb dit topic omgedoopt tot MELDPUNT voor dwerghamsters met tandproblemen

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » za nov 19, 2016 3:32 pm

Via Facebook, Stephanie met Ravenna, bericht 18 nov 2016:

Vragen:
1. Is je hamster een Russische, Campbelli of Roborovski dwerghamster
Russische dwerghamster

2. Wat voor tandproblemen heeft je hamster. Kun je een beschrijving geven van het tandprobleem en hoe de tandjes er nu uitzien, bv:

De boventanden zijn lang en de ondertanden zijn kort. Zoals je op de foto kunt zien zit het doorgroeiprobleem dus in haar boventandjes. Die zijn stevig en donkergelig van kleur en groeien vanuit haar standpunt gezien naar linksachter.
De ondertandjes lijken heel zwak en zijn bijna doorzichtig en kort. De ondertandjes zijn nooit geslepen geweest, maar het kan wel dat door de 'zwakte' van de ondertanden het probleem met de boventanden heeft kunnen ontstaan.
De ondertandjes zijn gestopt met groeien.

- heeft je hamster olifantstandjes danwel scheef groeiende tandjes
nee, geen olifantstandjes; de boventandjes zijn met het doorgroeien scheef gaan groeien

- heeft je hamster losstaande tandjes danwel heeft je hamster tandjes verloren
nee

-heeft je hamster tandjes afgebroken gehad
nee

De boventanden zijn donkergelig van kleur
De ondertandjes zijn bijna doorzichtig

NB: indien mogelijk graag een of meer foto’s toevoegen

Foto dd 13 nov 2016:
Afbeelding

Foto dd 19 nov 2016:
Afbeelding

3. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen; is de oorzaak bekend
De hamster begon steeds meer te vermageren, dus de tandproblemen waren waarschijnlijk al een poos aanwezig. De tanden zijn voor het eerst met 17 maanden geslepen, maar het tandprobleem zal gezien de erge vermagering ongeveer 2 maanden daarvoor zijn begonnen, dus met 15 maanden ongeveer.

4. Hoe is het verloop van de tandproblemen geweest, te weten: vanaf jonge leeftijd zo geweest,bv olifantstandjes/plots begonnen/langzaam begonnen en in verloop van tijd erger geworden, of anders
De hamster begon erg te vermageren, dus waarschijnlijk is het langzaam begonnen en vervolgens steeds erger geworden. De ondertandjes zijn nooit geslepen geweest, maar het kan wel dat door de 'zwakte' van de ondertanden het probleem met de boventanden heeft kunnen ontstaan. De boventandjes zijn gaan doorgroeien en ze groeien vanuit haar standpunt gezien naar linksachter

5. Ben je bij een DA geweest en zo ja, wat heeft de DA geconstateerd en wat heeft de DA aan de tandproblemen gedaan
De dierenarts heeft een ‘verschil in structuur’ tussen de ondertanden en boventanden geconstateerd. De ondertandjes lijken heel zwak, de boventanden zijn heel stevig
De tanden worden elke 2 weken kort geslepen

6. Wat is de naam van je hamster
Ravenna

7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en oorzaak van overlijden
26 februari 2015, nvt

8. Wat voor kleur heeft je hamster
zwart

9. Van welke fokker of dierenwinkel komt je hamster
Hamstery la Caramella, Nicole van het Hof,

10. Weet je de namen van de ouders van je hamster of heb je een stamboom
Vader: Dream Baby's Het Beest, zwart drager voor blauw en geel-wildkleur
Moeder: Peter Jansens Muffin, mandarijn RO pearl drager voor zwart en blauw

11. Wat voor voeding gaf je je hamster voor de tandproblemen; welke voeding geef je nu
versele laga hamster crispy
Ze krijgt nu afgewisseld brinta gemaakt met koffiemelk met ei/krachtvoer erin en convalescence.

12. Wat krijgt je hamster voor aanvullend knaagmateriaal, zoals wilgentakjes etc
Af en toe een knaagstick (van Vitakraft) of een tandenborstel (zo'n knaagtandenborstel) en verder had ze gewoon wilgenbruggetjes ed in het verblijf waar ze verder niet echt iets mee deed. Ze had eigenlijk altijd wel iets om aan te knagen.

13. In wat voor kooi zit je hamster
een terrarium

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » do dec 22, 2016 8:40 pm

via het Hamsterforum, Mariska met Picasso

Berichtdoor Mariska1808 » 19 dec 2016 11:37

1. Is je hamster een Russische, Campbelli of Roborovski dwerghamster
Russische dwerghamster

2. Wat voor tandproblemen heeft je hamster. Kun je een beschrijving geven van het tandprobleem en hoe de tandjes er nu uitzien, bv:
Zijn boventanden staan scheef in de basis waardoor zijn tanden niet goed meer afslijten en dus te lang worden. Helaas geen foto.

3. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen; is de oorzaak bekend
1 jaar en 8 maanden, daarvoor nooit problemen. Oorzaak is voor nu nog onbekend, vanmiddag waarschijnlijk meer duidelijkheid.

4. Hoe is het verloop van de tandproblemen geweest, te weten: vanaf jonge leeftijd zo geweest,bv olifantstandjes/plots begonnen/langzaam begonnen en in verloop van tijd erger geworden, of anders
Plots begonnen. Ik ontdekte het gisteren omdat hij ineens erg was afgevallen. Na een blik in zijn bekje was het wel duidelijk dat de tanden de oorzaak zijn. Hiervoor heeft hij nooit tandproblemen gehad voor zo ver ik weet.

5. Ben je bij een DA geweest en zo ja, wat heeft de DA geconstateerd en wat heeft de DA aan de tandproblemen gedaan
Hij is nu nog op de kliniek en krijgt vanmiddag een onderzoek, antwoord volgt nog.

6. Wat is de naam van je hamster
Picasso

Geboren op 9 april 2015

8. Wat voor kleur heeft je hamster
Blauw wildkleur

9. Van welke fokker of dierenwinkel komt je hamster
P. Janssen

10. Weet je de namen van de ouders van je hamster of heb je een stamboom
Nee

11. Wat voor voeding gaf je je hamster voor de tandproblemen; welke voeding geef je nu
Versele laga crispy muesli met selective brokken, maar nu hij een tandprobleem heeft krijgt hij geweekte selective brokken. Afhankelijk van wat er vanmiddag uit het onderzoek komt gaan we kijken welke voeding voor hem het beste is.

12. Wat krijgt je hamster voor aanvullend knaagmateriaal, zoals wilgentakjes etc
Wilgentakjes doet hij niets mee, maar ik bied het wel altijd aan. Net zoals kruiden en gedroogde bladeren waar nog takjes aan zitten.

13. In wat voor kooi zit je hamster
Alaska kooi

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » do dec 22, 2016 8:44 pm

als je de geboortedatum weet kun je bij Peter Janssen de stamboom opvragen hoor die heeft echt alles in de computer
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » do dec 29, 2016 12:15 am

Update Picasso:
De dierenarts kon niet aangeven wat de oorzaak is van de tandproblemen van Picasso. Zijn tandjes zijn geknipt.

Ik heb een aantal foto's gekregen van hoe de tandjes van Picasso er uitzien 8 dagen na knippen:

Afbeelding

Als ik zo naar deze foto kijk, zijn naar mijn mening door onbekende oorzaak zijn ondertandjes VOOR zijn boventandjes komen te staan, waardoor met name zijn linker boventandje naar binnen wordt geduwd. De tandjes groeien erg verkeerd, waardoor het Picasso helaas niet lukt om zijn tandjes nog zelf te slijten.

@Silvia:
Dank je voor je reaktie!
Picasso's tandjes zullen zeer regelmatig moeten worden ingekort. Helaas is dit voor het baasje financieel niet op te brengen om zo vaak naar de dierenarts te gaan. Ik had haar voorgesteld om aan de fokker te vragen of hij haar zou kunnen helpen en Peter heeft zich inmiddels bereid gesteld om Picasso's tandjes voor haar te knippen. Het zal denk ik inderdaad geen probleem zijn om de stamboom op te vragen.

maantje
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door maantje » zo dec 03, 2017 6:25 pm

Hallo, ik heb een vraagje mijn rusje heeft nog 1 boventand en die groeit door, al 4 maanden lang elke 2 weken ga ik met het diertje naar de DA.
Afgelopen vrijdag ben ik ook geweest en al die tijd ging het goed maar het is steeds moeilijker om het te knippen.
Het groeit naar achteren en als de DA het nekvel pakt gaat zijn oog op bollen heel zielig en hij spartelt ook meer nu.
Dus ze heeft aan mij gevraagd om dat boven tandje te laten trekken hij heeft er maar 1 die ander is al een tijdje geleden eruit gevallen.
Het rusje is nu 1jaar en 10 maanden mankeert verder niets en is in goede gezondheid alleen die tand verpest het.

Dus mijn vraag is wie heeft vaker een rus zijn tand en laten knippen onder een roesje en hoe groot is het risico dat ze niet meer wakker worden.
Ik hoop dat mijn vraag beantwoordt kan worden in ieder geval bedankt,,,trouwens mijn DA is niet gespecialiseerd in knaagdieren dus overweeg ik dat ergens anders te doen. Ze heeft wel al die tijd zijn tandjes geknipt.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » zo dec 03, 2017 11:50 pm

Natuurlijk brengt een roesje altijd een risico mee en een dierenarts zal je er altijd voor moeten waarschuwen, maar in de praktijk is een roesje heel veilig. Wel moet dit uiteraard gebeuren door een dierenarts die wel weet wat hij/zij doet.

Het trekken van een tand is bij een hamster eigenlijk onmogelijk. Althans, de kans op complicaties is enorm groot en de kans dat het goed gaat is enorm klein, tot nihil. Het deel van de tand wat in de kaak groeit is heel lang, groeit in een boog en is enorm fragiel. Bij trekken is het eigenlijk onmogelijk om de tand in zijn geheel te verwijderen. Als een deel van de tand in de kaak achter blijft heeft dit tot gevolg dat er een ontsteking of abces zal ontstaan. Al met al dus een heel zware ingreep die eigenlijk geen kans op slagen heeft.

maantje
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door maantje » ma dec 04, 2017 2:43 am

Ik wil je heel hartelijk bedanken voor het advies. groetjes Maantje.

Plaats reactie