Lithium bij diabetes?

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
marika
Beheerder
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Lithium bij diabetes?

Bericht door marika » za jul 08, 2017 4:35 pm

Mocht iemand een hamster hebben met diabetes dan hoor ik het graag!
http://www.derussischedwerghamster.nl/b ... -diabetes/

Heeft iemand hier weleens van gehoord?

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 3

Re: Lithium bij diabetes?

Bericht door Pluisje » za jul 08, 2017 8:12 pm

Lithium wordt als middel bij psychiatrische ziekten gebruikt zoals de bipolaire stoornis (manisch-depressief) en soms als versterkend combinatiemiddel bij OCD (een dwangstoornis). Ik heb er nog nooit van gehoord als gebruik bij hamsters. Voor zover ik weet krijgt men meer dorst bij het gebruik van lithium (nog meer dorst voor de hamster die toch al veel drinkt bij diabetes) en is voorzichtigheid geboden. Verder kan de hamster wellicht geestelijke veranderingen laten zien. Ik zou er zelf vanaf zien, maar als er niets meer anders voorhanden is, dan is er niets meer te verliezen en ging ik ervoor. Onbehandelde diabetes kan immers ook niet.
Laatst gewijzigd door Pluisje op zo jul 09, 2017 12:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door Pluisje » zo jul 09, 2017 12:18 am

Het eerste stukje geeft aan dat er 2 studies gepubliceerd zijn waar men hamsters "genezen" heeft van diabetes met lithium.
Laatst gewijzigd door Pluisje op zo aug 13, 2017 3:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » zo jul 09, 2017 10:25 am

Wat gaaf Pluisje! Dat ga ik even doorlezen :D
Ik las inderdaad ook dat het bij bipolaire stoornissen wordt gebruikt. Ik denk dat lithium in verschillende vormen verkrijgbaar is. Ik ben het nu tegengekomen in supplement vorm en in een homeopathische dosering. Ik ga me nog even goed verdiepen in de doseringen etc. De vormen die ik kan inkopen zijn in ieder geval niet heftig gedoseerd.

Dat er hamsters genezen zijn heb ik niet gelezen. Dat zou toch super zijn!

Ik heb nu twee heftige diabetes gevallen die mee willen doen. Het zijn beide mandarijnen. Eentje roodoog en de andere zwartoog. Ze hebben beide op zeer jonge leeftijd al diabetes gekregen, dus het is naar mijn idee een erfelijke vorm. De baasjes van de hamsters gaan de komende twee weken metingen doen en bijhouden. Daarna wil ik ze de lithium toesturen zodat we een voor en een na situatie kunnen meten.

Edit: Ik heb het stuk gelezen en de relevante informatie toegevoegd aan mijn blog. Er zijn veel meer onderzoeken gedaan met lithium en andere dieren ook bij Ratten is hetzelfde effect gemeten!

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door Pluisje » zo jul 09, 2017 8:52 pm

Ik heb gisteren nog een heel stuk van de site doorgenomen, interessant artikel op zich, al heb ik maar flarden ervan kunnen lezen (lang artikel). Lithium in drinkwater (door de gemeente toegevoegd) en via de bodem en gewassen is goed tegen diabetes type II, goed tegen hart- en vaatziekten, diverse soorten kanker waaronder borstkanker en darmkanker, ALS, MS, Parkinson, minder ADHD- en autismeklachten en nog een hoop meer. Vooral de familie van de aardappelplant zou lithium bevatten waarbij de tomaat en paprika geschikt zijn voor de hamster (en de mens). De rode besjes van China zouden veel lithium bevatten. Er zou echter bij eenderde van de zakken met deze bessen in teveel gif (bestrijdingsmiddelen) gebruikt zijn. Mensen blijken zich gewoon beter te voelen waar er meer lithium "voorhanden" is via de natuur en er blijkt ook minder criminaliteit te zijn. Bij grote doseringen werkt het bij bepaalde psychiatrische ziekten zoals de unipolaire stoornis, schizofrenie, psychose en als versterkende middel bij OCD-medicamenten.

Homeopathie, daar heb ik persoonlijk niets mee, ik denk dat dat meer op geloof gebaseerd is dan op werkzaamheid. Fytotherapie bevalt me dan beter. En uiteraard de reguliere geneeskunde. Verder doet de juiste voeding natuurlijk ook veel en een leven met niet teveel stress, een leven met goede leefgewoontes, een rookvrije omgeving en een leven zonder de stadsvervuiling en straling. Maar Nederland ontkomt daar niet meer aan en de huidige tijd laat een en ander ook niet meer toe. Ik zou mijn hamster het poeder geven.

Lithium werkt overigens ook door via de moeder. Als zij het binnen gekregen heeft, dan hebben de generaties na haar ook profijt ervan.

Ik ben benieuwd hoe het de 2 hamsters vergaat, :).
Laatst gewijzigd door Pluisje op zo aug 13, 2017 3:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » zo jul 09, 2017 9:58 pm

Interessant!! Ik ga twee varianten nemen denk ik. Een homeopathisch en de andere op supplement basis, dan weet ik in ieder geval zeker dat overdosering niet snel gaat gebeuren ;) Wel gaaf dat het doorwerkt via de moeder :o Gaan we richting de epigenetica, dat is ook zo interessant!
Ik hou jullie op de hoogte ;)

nala
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door nala » zo jul 09, 2017 10:25 pm

Ik ben heel benieuwd of ze er baat bij gaan hebben

Ik ken lithium inderdaad ook alleen als medicijn tegen angstaanvallen en psychische klachten
Knuffeltje ,s
Nala
Malika
jillz en dopey
jabba de hutt
nadira
snowy
minion
bellie's
isla ,, ayla ,, maysa ,, fara ,, celine ,, vlo

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » vr jul 21, 2017 7:17 pm

Ik heb alles besteld. Als het goed is krijg ik het maandag binnen en dan ga ik het doorsturen ;)

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » do aug 03, 2017 12:58 pm

Het lijkt er bijna op dat we voorzichtig verandering zien bij het hamstertje. Lijky iets minder te drinken en plassen en de diabetes stick is 1 vakje teruggekleurd. De uitgebreide urine test zag er verder ook goed uit.

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door Pluisje » di okt 10, 2017 10:38 pm

Hoe is het verder gegaan hierin? Nog vooruitgang gezien?

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » za okt 28, 2017 9:58 pm

Nou slecht nieuws eigenlijk... heel vreemd ook chinrub_

De eerste hamsters leek erop te reageren, maar is helaas overleden.
Ik heb helaas niet al te veel sticks teruggekregen op de foto, dus heb ik het niet echt vast kunnen leggen.

De tweede hamster die mee doet reageert er helemaal niet op. Hier heb ik netjes ekle week een stick van gekregen en ik zie eigenlijk geen verandering in suiker. Wel lijkt de urine iets te verzuren. Ik heb wel een homeopatische oplossing van de lithium en ik weet natuurlijk niet welke concentratie ze in het lab hebben gebruikt. Ik kan me voorstellen dat de dosering daar wat heftiger was, maar dat vind ik zelf eng om te doen.

Qua gedrag leek het er wel op dat de tweede hamster wat actiever werd en wat lekkerder in zijn vel zat... Nou ja Lithium wordt volgens mij bij depressies gebruikt, dus misschien wat de hamster depressief door zijn vele geplas en heeft de lithium zijn humeur verbeterd shrug_

Jammer maar helaas. Misschien dat we de dosering iets kunnen opkrikken.

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door Pluisje » za okt 28, 2017 10:44 pm

Wat jammer dat de eerste hamster alsnog overleden is. Maar er was niet zoveel te verliezen.

Bij mensen wordt het vooral gebruikt bij psychosen en de bipolaire stoornis (manisch-depressief zijn, met pieken vol energie en blijdschap ineens terug vallen naar somberheid). Soms ook als er niets anders voorhanden is ook wel bij de unipolaire depressie (altijd somber, de meer stabiele depressie zonder pieken, maar ook geen echte dalen). Lithium is een rotspul, je gaat er vaak als een Parkinson-patiënt bij zitten, zo tril je ervan. Ik ben er gelukkig zelf niet bekend mee. Misschien dat de hamsters zich ook wel trillerig voelden.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » zo okt 29, 2017 10:34 pm

We gaan nu een andere aanpak... hamster nr 1 had waarschijnlijk een ander drinkflesje. Bij hamster nummer 2 lost de lithium misschien onvoldoende op in het water. We gaan nu een ander drinkflesje proberen en anders een drinkbakje. Kijken wat dat doet

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » vr nov 17, 2017 10:11 am

Nou de lithium blijkt toch effect te hebben. Het hamstertje is nu een poosje zonder lithium en gaat nu meer plassen. Het baasje geeft aan dat ze nu pas goed verschil kan zien qua plassen. Dus met lithium was het plassen minder. Maar het vreemde is dat de sticks gewoon verkleuren. Er is aan de sticks dus geen verschil te zien... chinrub_

Plaats reactie